FODMAP, Kostrådgivning

En glutenfri epidemi?

ÄTA GLUTENFRITT
Vad är det du får ont imagen av?
– Gluten i brödet?
– Fruktaner i brödet?
– Och/eller sorbitol i avokadon?

Har tidigare uppmärksammat att det råder en slags glutenfri epidemi ibland oss.

Många tycks tro att de mår bättre när de äter glutenfritt.

Men är det verkligen alltid gluten som är boven bakom?
Eller finns det något annat att hålla utkik efter?

Sydsvenskan skriver om ett spännande forskningsförsök. Människor som åt glutenfritt mådde bäst när de åt just gluten.

Resultatet visar att det inte var gluten som orsakade magbesvären hos deltagarna utan fruktaner som är kedjor av fruktos (dvs en slags socker och typ av kolhydrat – oligosackarid).

Fruktaner finns bland annat i vete, råg, korn, lök, kronärtskocka, etc.

Det luriga är alltså att i mat som t ex bröd och pasta som många känner sig uppblåsta av finns både gluten OCH fruktaner.

Slutsatsen är att många idag väljer att äta glutenfritt utan att behöva det.

Det finns en stor sannolikhet att många med IBS skulle må bättre av att titta på vilken typ av kolhydrater som maten innehåller snarare än stirra sig blinda på om maten är glutenfri eller inte.

En del verkar tro att glutenfritt per automatik alltid är bättre. Så är det inte.

Man bör vara noga påläst om man själv väljer eller av andra skäl behöver äta glutenfritt då den glutenfria kosten kan orsaka att man efter en tid lider brist på flera viktiga vitaminer (framförallt de olika B vitaminerna).

Brist på fullkorn och fibrer är heller inte ovanligt vilket kroppen behöver för att vi ska kunna må så bra som möjligt och stå emot olika typer av sjukdomar.

Själv har jag som bekant IBS och snurrade också runt länge bland de glutenfria produkterna. Dock eftersom jag aldrig blev helt bra testade jag senare att äta enligt FODMAP och efter en vecka var jag redan symtomfri.

Jag äter fortfarande efter FODMAP men har idag hittat vilken typ av kolhydrater som jag inte kan äta för mycket av i stora mängder.

Liksom testgruppen i forskningsförsöket är det framförallt fruktaner (oligosackarider) som jag också får symtom av. Blir snabbt dålig och behöver inte äta så stor mängd för att få symtom.

Jag har tidigare skrivit om FODMAP här: Vad är FODMAP.

Hur äter du som läser? 

Undviker eller äter du gluten?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s