Ätstörningar, Mat

Behöver vi socker?

behover-vi-socker
Jag får ofta frågan om hur och vad jag äter idag. Inte sällan blir människor väldigt förvånade över hur liberal inställning jag har till mat och framförallt SOCKER.

Om du är intresserad av att läsa mer om min matfilosofi, hur mina ätvanor ser ut idag och vad jag står för så finns det ganska mycket att läsa om i arkivet bland annat Vad ska man äta? och min serie om att äta intuitivt.

Jag har tidigare berättat att jag föredrar naturlig, ren och hel mat. Viktigt att påpeka att det är väldigt subjektivt vad som menas med detta egentligen.

T ex äter jag gärna pasta eftersom jag dels tycker det är gott och dels innehåller det i grunden naturliga ingredienser (mjöl, ägg och vatten). Någon annan kanske inte alls gillar pasta och anser att det faktiskt inte alls är särskilt naturligt och är alltför processad för hens smak. Det är helt okej, ät den maten som du gillar och tycker fungerar för dig.

Det innebär även att jag mycket hellre äter äkta helfet kokosgrädde än ”light” varianten som är full med tillsatser och innehåller väldigt lite ”äkta” vara. Jag gillar mat som är i sin ursprungsform och undviker processad mat även fast att även den typen av mat förekommer även hemma hos oss.

Behöver vi socker?

Inte sällan förespråkas det att vi inte behöver äta tillsatt socker eftersom vi får i oss det ändå från olika håll i form av ”dolt” socker som finns t ex i fruktyoghurtar och vissa flingor.

Jag skriver under på detta. Dock vill jag vidga perspektivet och ge en tankeställare vad som händer med alla människor som förbjuder sig att äta mat och dryck som vi vet innehåller socker som t ex godis, kakor, glass, läsk och bullar?

För egen del vet jag precis vad som händer i min hjärna om jag skulle förbjuda mig själv att äta en viss typ av mat. Nämligen att jag tenderar att bli mer eller mindre besatt av maten som jag inte får äta. För mig skulle det innebära att ha en mer eller mindre ätstörd relation till socker om jag helt skulle förbjuda det och dessutom få ångest efteråt om jag skulle äta något med tillsatt socker.

ar-socker-nyttigt

Av den anledningen är jag otroligt tacksam över att min tillfrisknad byggde på att kunna ÄTA ALLT och var helt fri från matförbud. Under ett par år fick jag träna på att äta olika livsmedel som var väldigt laddade för mig och ofta innehöll en större mängd socker eller fett av olika kvalitéer som jag var livrädd för. Den omfattande ätträningen och matresan som jag gjorde för att bli frisk bidrog till att jag idag njuter lika mycket av en hembakad kanelbulle som av en grön juice till eftermiddagsfikat.

Jag flyr med andra ord inte sockret men överdriver det inte heller. Jag väljer inte ”antingen eller” och går ”all in” samt tänker att ”nu är det ändå kört så då kan jag lika gärna fortsätta proppa i mig socker” när jag väl börjat.

Jag väljer mina tillfällen och njuter verkligen när jag äter något som på pappret kanske inte innehåller det absolut nyttigaste. Efter alla år av ätstörningar så har jag lärt mig att jag mår som allra bäst när min kost inte är alltför ”ren” och ”optimerad” från socker och ”onyttig” mat. Både min kropp och själ mår bäst av mixen av både ”lite nyttigt och onyttigt”.

Efter att jag blev frisk så tillhör jag de där människorna som kan äta en bit fikabröd och sedan bli helt nöjd av det och känna att det räcker bra så. Jag behöver inte stoppa i mig 2-3 bitar till (men gör det ändå om det är riktigt gott!). Förr förstod jag aldrig de där människorna som kunde äta bara en ruta mörk choklad och sedan vara nöjda – själv ville jag alltid äta upp hela chokladkakan eller Aladdin asken för den delen.

WHO rekommendationer
WHO rekommenderar att mängden fria sockerarter som intas bör vara är mindre än 10% av energiintaget. Fria sockerarter innefattar tillsatt socker och socker som finns naturligt i honung, sockerlag, fruktjuice och fruktjuicekoncentrat.

WHO har också gjort ett tillägg då man rekommenderar att intaget av fria sockerarter gärna får vara under 5% (cirka 25 gram) av energin. Detta i syfte för för att minska risken för karies ytterligare.

who-socker-rekommendationSjälvklart ska man ha respekt för WHO:s rekommendationer och ta dem på allvar. Det gör jag och håller absolut med om att vi inte bör överdriva sockerintaget men vid en ätstörning tycker jag det är viktigt att träna på att inte vara livrädd för socker heller. Det blir lätt överdrivet och det sunda förhållningssättet försvinner när vi helt utesluter vissa saker ur kosten.

Av den anledningen rekommenderar jag att man ska våga ha lite fika och socker i sin kost snarare än att ens diet ska vara helt ”felfri”och så nyttig som möjligt. Lite socker emellanåt blir i alla fall i mitt liv viktigt eftersom det hjälper mig att bibehålla en god balans och inställning gentemot tidigare väldigt laddade livsmedel som när jag var ätstörd.

Socker i måttliga mängder varje dag tror jag är en av de ”magiska” ingredienserna och faktorerna bakom varför jag har klarat av att vara frisk i över fem år efter drygt tio år av ätstörningar.

Sedan är det säkert högst individuellt vad som funkar för var och en. Jag tror inte på en metod som passar alla men jag tycker detta är ett viktigt perspektiv att ta upp och hur människan påverkas av att förbjuda sig att äta vissa saker.

Jag tror den bästa kosthållningen är den du slipper tänka på 🙂

Vad tror och tycker du? 

Kommentera

