Ätstörningar, Ätstörningscoach, Frisk från ätstörningar

Frisk blogg om ätstörningar

Frisk blogg ätstörningar
Idag svarar jag på lite frågor om bloggen Vägen från 37 kg för dig som är ny läsare eller/och känner till den sedan tidigare.

Vad är Vägen från 37 kg för något?
Vägen från 37 kg är min ”frisk blogg om ätstörningar” som jag startade år 2009 då jag hade kämpat med anorexia och ortorexia i sju år.

Varför startade du bloggen?
Jag startade bloggen som en självhjälp, helt enkelt för att hjälpa mig själv för att bli frisk. Det passade mig väldigt bra att skriva ner mina tankar kring sjukdomen och svar på varför jag ville bli frisk. Det kändes väldigt bra att öppna mig i bloggen eftersom jag hade svårt att göra det mot mina vänner och människor i min omgivning.

Mina läsare var ett otroligt stort stöd och en bidragande faktor till att jag blev frisk. Jag fick både pepp och en spark i baken – precis vad jag behövde!

Varför blev temat på bloggen att bli frisk?
Av anledningarna som jag nämnde ovan. Därtill var jag trött på att de bloggar som fanns om ätstörningar oftast var väldigt negativa och/eller destruktiva. De hjälpte mig inte alls utan jag blev tvärtom mer nedslagen av att läsa dem.

Jag saknade att läsa om positiva berättelser och erfarenheter från dem som själva hade varit drabbade av ätstörningar. Framförallt var jag nyfiken på hur de hade tagit sig ur sjukdomen – HUR gör man för att bli frisk?!

När blev du frisk?
Någonstans runt 2011/2012.

Hur visste du att du var frisk?
Det visste jag inte över en natt utan friskheten var en process som kom smygandes. Jag brukar likna tillfrisknaden som en blomma som en dag plötsligt står i full blom och är jättevacker.

Med tiden märkte jag att det var jag som bestämde och rösten i mitt huvud var borta.
Jag åt vad och när jag ville. Plötsligt spelade det ingen roll längre om jag tränade eller inte – oavsett kunde jag välja att äta vilken mat jag ville och var sugen på. I samma stund hade jag även slutat använda mat som belöning eller bestraffning – jag åt inte längre t ex pizza eller choklad enbart efter träning bara för att jag ”förtjänade” det eller hade bränt mycket kalorier.

Oavsett veckodag så följde jag kroppen och åt det den ropade efter. Om det innebar en pizza mitt i veckan eller en varm soppa en lördagskväll så var det rätt så länge det var kroppen som fick bestämma.

Jag kunde känna efter vad jag var sugen på och lyssna på kroppens signaler på ett sätt som jag tidigare aldrig hade klarat av att göra.

Hur blir man frisk från en ätstörning
Hur blir man frisk från en ätstörning?
För min del började resan mot att bli frisk så fort jag själv blev medveten om att jag var sjuk. Det blev jag nästan direkt när jag påbörjade min behandling år 2002. Då hade jag precis fyllt 16 år.

Så här såg min väg till att bli frisk ut:

Gick i behandling
Jag gick i behandling i tre år tills att jag slutade där. Då var jag 19 år och hade en frisk vikt men tankarna i mitt huvud fortsatte att spöka rejält även efter behandlingen. Jag kunde absolut inte äta så fritt som jag ville och hade fortfarande ett spänt förhållande till maten. Dock hade jag lärt mig väldigt mycket om ätstörningar under min tid i behandling  och var (är) ändå väldigt tacksam för att de hade lyckats att få mig på fötter igen.

Startar blogg om att bli frisk
Åren gick och jag fortsatte leva ett ytterst ”halv-bra” och begränsat liv eftersom jag fortfarande var ätstörd. När jag fyllde 23 år var jag trött på att inte kunna leva livet fullt ut och det var därför jag startade igång bloggen med målet att bli helt frisk en dag. Detta blev starten på min egen ”hemmagjorda” behandling och visade sig bli min väg ur ätstörningen. Denna perioden brukar jag benämna som min process av tillfrisknad.

Äta normalt och regelbundet
Viktiga nycklar under tillfrisknaden (arkivet 2009-2011) var att lära mig äta regelbundet (3 st huvudmål + 3 st mellanmål) och inte utesluta någon grupp i kostcirkeln (som t ex fett och/eller kolhydrater). Jag fick träna på att äta allt och utmana mig själv med att äta sådan mat som jag var livrädd förr och trodde skulle göra så att jag gick upp vikt.

Avdramatisera enskilda livsmedel
Det var väldigt viktigt att träna på att avdramatisera enskilda livsmedel och äta dem när jag ville så att jag skulle förstå att de inte skulle göra mig tjock. Med tiden upptäckte jag att det passade mig väldigt bra att äta lite sött varje dag för det minskade mitt sötsug och jag slutade längta efter att få vräka i mig mat med mycket fett och kolhydrater.

Att man vill hetsäta och/eller överäta av vissa saker bottnar ofta i hunger och förbud. Därför hjälpte det mig mycket att få äta mig ordentligt mätt och se till så att jag fick äta någon fika eller sötsak varje dag.

Lite sött varje dag bidrar även till att jag idag har en trygg och god balans. Mitt förhållande till mat är avslappnat och det finns ingenting idag som jag inte kan äta. Det tror jag har mycket att göra med att jag under många år tränade på att avdramatisera alla livsmedel och verkligen öva på att äta allt.

Sluta träna (kompensera)
Parallellt fick jag under tillfrisknaden även upphöra helt med kompensatoriska beteenden som i mitt fall var överdriven träning (för andra kan det vara t ex kräkningar och/eller laxermedel). Det resulterade i att jag hade ett träningsförbud som varade i flera månader.

I nästa inlägg får du veta lite mer om mig, mitt jobb med ätstöd samt hur mitt liv ser ut idag.

1 thought on “Frisk blogg om ätstörningar”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s