Ätstöd, Ätstörningar, Ätstörningscoach, Frisk från ätstörningar

Intuitivt ätande – så här gör du del 3

Intuitivt ätande del 3
I förra inlägget skrev jag om intuitivt ätande och hur processen dit börjar med att bli medveten om ditt inre.

När du har blivit mer medveten om dina känslor och tankar som är orsaken till att du känner som du gör så är det också enklare att börja göra de förändringar som krävs för att du ska nå dina mål.

Idag kommer del 3 som är den nästsista delen i min serie om intuitivt ätande. I detta inlägget beskriver jag hur du konkret kan börja träna på att äta mer regelbundet och runt hela kostcirkeln. Jag berättar även vad du kan göra för att avdramatisera enskilda livsmedel.

Bli fri från ätstörning
Ät vad och när du vill
Med stöd av en matdagbok och ett matschema med skräddarsydda recept som jag hade fått från min behandlare flera år tidigare så började jag stegvis träna på att äta mer regelbundet och runt hela kostcirkeln. Parallellt med matschemat så gav jag mig själv i hemuppgift varje vecka att införa ett nytt förbjudet livsmedel som jag skulle träna på att tillaga själv och äta lite av varje dag.

Jag hade en lång lista över förbjudna livsmedel som jag inte tillät mig själv att äta. Ofta var den maten betydligt mer rik på fett och kolhydrater (som t ex pizza, pasta, hamburgare, godis, choklad, bullar, glass och liknande) än vad jag i vanliga fall åt. Ett av mina långsiktiga mål var därför att i framtiden kunna tillåta mig själv att äta allt – vad jag ville och när jag ville.

Förbjuden mat blev mindre laddad
När jag hade tränat på att införa och äta förbjuden mat regelbundet i flera månader så upptäckte jag så småningom att maten som tidigare varit förbjuden för mig inte alls förtjänade att få uppta så mycket av min tankeverksamhet som den hade gjort tidigare.

Ju oftare jag tränade på att äta mat som framkallade ångest desto mindre laddad blev den. Med tiden upptäckte jag att många av de ätstörda föreställningar som jag hade haft kring maten i många år var långt ifrån verkliga utan bara inbillade.

Exempelvis kunde jag inte alls förstå varför jag hade varit så rädd för fett tidigare? Jag blev uppenbarligen inte alls fet av att äta fett.

VAD eller VEM hade fått mig att gå på den gamla myten?

 

1 thought on “Intuitivt ätande – så här gör du del 3”

Kommentera

