Ätstöd, Ätstörningar, Ätstörningscoach, Frisk från ätstörningar

Intuitivt ätande – så här gör du del 1

Intuitivt ätande 1I förra inlägget skrev jag väldigt kort om intuitivt ätandemin matfilosofi och hur jag äter idag.

Idag kommer del 1 i min serie om hur du som vill också kan träna på att äta mer intuitivt.

Min förhoppning är att du ska kunna hämta inspiration från mina upplevelser och erfarenheter till ditt eget liv. Kanske kan jag väcka några nya tankar hos som kan hjälpa dig att att bli bättre på att följa kroppens signaler. I detta inlägget berättar jag mer om intuitivt ätande och hur du praktiskt kan tillämpa det på ditt eget ätande.

Vad är intuitivt ätande?
Kort beskrivet syftar intuitivt ätande till att äta vad du vill, när du är hungrig och sluta äta när du är mätt. Det handlar om att följa kroppen istället för känslorna.

Intuitivt ätande under/efter en ätstörning
Detta sätt att äta på kan ofta vara en utmaning för dig som drabbad eller har varit drabbad av en ätstörning. Inte sällan på grund av att kroppens system för att känna skillnad på mättnad och hunger ofta sätts ur funktion under en ätstörning. Det kan göra att den drabbade har svårt att känna tillit till kroppen och lita på att den faktiskt vet vad den behöver.

Viktigt med struktur
Det kan låta motsägelsefullt men även fast att det långsiktiga målet är att kunna äta på ren känsla så behövs det vanligen ordentligt med struktur i början för att kunna komma igång. Strukturen behövs för att kunna hjälpa dig som har ostrukturerade och ätstörda tankar med att bygga en bra grund för friska ätbeteenden att kunna utgå ifrån. Om du lägger de första pusselbitarna rätt så kommer det per automatik bli enklare att lägga resten av bitarna som är kvar.

För att nå dit är det därför bra att du har vissa riktlinjer att luta dig mot vad det gäller när och hur ofta du bör äta per dag. Detta för att undvika att du ska trassla in dig mer i sjukdomen genom att få hjälp med att kunna se skillnad på vad som är friska beteenden och inte.

Ett annat bra verktyg är att träna på att äta allt för att avdramatisera enskilda livsmedel –  mer om detta i nästa inlägg!

Bakery Bake Child Children Childhood Learning Concept

Matscheman och matdagbok som stöd
Av ovanstående anledningar är det inte alls någon dum idé att du börjar din resa mot intuitivt ätande med hjälp av matscheman, skriva matdagbok & få hjälp med att analysera den samt följa anvisningar om specifika mängder. Detta för att du på sikt ska kunna lita på kroppens förmåga att kunna vägleda dig mot sunda ätbeteenden om du bara lyssnar på den. Längre fram ska du inte behöva använda dig av scheman eller mått utan då kommer du enbart genom att lyssna på dina hunger och mättnadskänslor veta vad du behöver äta för att må bra.

Min egen resa mot intuitivt ätande
Det var så min egen resa började mot intuitivt ätande. Länge följde jag matscheman och recept (som jag hade sparat från den tiden som jag hade gått i behandling).Varje dag tränade jag på att äta sex mål (varav tre huvudmål och tre mellanmål) och skrev efteråt ner exakt vad och vilka mängder jag hade ätit + mina känslor i samband med måltiden.

En gång i veckan gick jag igenom matdagboken med mig själv på samma sätt som min behandlare hade gjort med mig flera år tidigare, dock på den tiden hade jag tyvärr inte varit tillräckligt mottaglig för att behandlingen skulle få önskad effekt. Men det var jag den här gången och var därför noga med att analysera mina känslor kring måltiden och vilka tankar som låg bakom dem.

Äta regelbundet och varierat från hela kostcirkeln
Genom att träna på att äta regelbundet och varierat från hela kostcirkeln så lyckades jag till slut – efter flera år – att hitta tillbaka till friska beteenden och tankar kring mat. En anledning till att det är så viktigt på att vara konsekvent och regelbundet träna på att äta ”normalt” är för att hjärnan är ganska lat och helst följer upptrampade spår.

Det är betydligt jobbigare för hjärnan att skapa en ny vana än att handla efter tidigare mönster av den enkla anledningen att vanor sparar massvis av värdefull tid och energi för hjärnan som den försöker hushålla så mycket som möjligt med.

ÄtstödÅterställ kopplingen mellan kropp och själ
Var inte orolig för att våga träna på att äta mer intuitivt. I mitt fall bidrog detta  förhållningssättet till mat att kunna återställa kopplingen mellan min kropp och själ. Jag lärde mig att det är helt okej att äta av olika anledningar som t ex för att kroppen behöver energi och näring men också för att min själ ska må bra.

Det är förstås viktigt att jag får i mig av alla näringsämnena för att min kropp ska fungera men lika viktigt är det för mig att äta den där chokladbollen eller kanelbullen för då mår min själ som bäst = jag är i balans när kropp och själ inte separeras från varandra. Just därför är jag så noga med att äta för båda två!

Dock om jag enbart skulle leva på fika och socker skulle jag förstås inte alls må lika bra eller tvärtom såklart, om jag bara skulle äta kokt torsk och broccoli hela dagarna. De må innehålla nyttigheter men inte mer än något annat och bara om den övriga kosten är varierad genom att äta runt hela kostcirkeln såsom grönsaker, frukt och bär, potatis och rotfrukter, mjölk och ost, kött, fisk och ägg, bröd och andra spannmål samt olika matfetter. Annars spelar det ingen roll hur mycket broccoli jag stoppar i mig.

Genom att utesluta vissa grupper ur kostcirkeln och enbart fokusera på mat med lite fett och/eller lågt energiinnehåll finns det en hög risk för att du lever ett liv som idag gör dig eller kommer att göra dig sjuk. Se upp och var rädd om dig!

Vill du hjälp med att träna på att äta intuitivt?
Du kan absolut själv träna på intuitivt ätande – det går jättebra. Men för dig som tycker det är knepigt att i praktiken få till det här med att börja äta efter kroppens signaler så är du varmt välkommen att kontakta mig. Jag brinner för att hjälpa alla som vill att kunna få ett mer avslappnat förhållande till mat.

I slutet av 2016 öppnar jag upp för nya klienter för hjälp med coachning, ätstöd och kostrådgivning.

3 reaktioner till “Intuitivt ätande – så här gör du del 1”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s