Ätstörningar, Ätstörningscoach, Frisk från ätstörningar

Min matfilosofi

Intuitivt ätande
Som frisk sedan flera år tillbaka äter jag inte längre efter matscheman eller exakta mattider. Idag är det istället viktigt för mig med flexibilitet vilket dock ej är synonymt med att inte ha några planer. Jag är fortfarande noga med att försöka äta hyfsat regelbundet och runt hela matcirkeln. Det gör jag gärna eftersom jag känner min kropp så bra idag och vet att den mår som allra bäst när den får i sig alla näringsämnen med jämna mellanrum.

Så här äter jag idag:

1. Jag äter lite av allt
2. Jag äter vad jag vill
3. Jag äter när jag vill
4. Jag äter mig mätt

Matcirkeln
Även fast jag äter mer flexibelt idag och följer min magkänsla så var det under min ätstörning särskilt viktigt att jag varje dag tränade på att äta något livsmedel från varje grupp i matcirkeln för att få en bra variation av näringsämnen. Annars blev det lätt hänt att jag uteslöt något som jag var ”rädd” för som t ex fett eller för mycket kolhydrater. Genom att fokusera på att äta ”lite av allt” blev det enklare för mig att verkligen se till att jag fick i mig från hela kostcirkeln.

Idag är jag som sagt inte lika styrd av att tänka på att varje måltid alltid måste innehålla livsmedel från varje grupp i matcirkeln – det faller sig naturligt. Men för dig som befinner dig i startgroparna för att börja återfå friska ätbeteenden är det bra att vara medveten om detta. Det är viktigt att kunna lära sig att äta runt hela kostcirkeln under processen av tillfrisknad då det är en av nycklarna till att kunna bli helt frisk är att sluta vara rädd för en viss typ av mat.

Matcirkeln

Matcirkeln-Livsmedelsverket

Kroppen är bra på att tala om själv vad den behöver
Om vi tittar på vilken näring och energi som jag idag får i mig under en vecka så är det intressant nog väldigt likt en sådan varierad kost som kostcirkeln förespråkar; dvs en blandning av olika fetter, animaliska och vegetabiliska proteiner, långsamma och snabba kolhydrater, vitaminer och mineraler. Detta sker utan att jag som sagt följer någon  speciell kosthållning eller matschema. Min matfilosofi är att det ska vara okomplicerat att äta – vilket det också blir när man har tränat tillräckligt mycket på att äta av att allting utan att få ångest. Det som jag tänker på idag är att ha tillit till kroppen, vara lyhörd för dess signaler och handla därefter.

När jag lyssnar på kroppens behov leder det i sin tur till att jag vissa dagar har ett extra starkt sug efter kolhydrater, fett eller protein – det beror helt på vad jag ätit tidigare under veckan, kroppen är bra på att signalera efter vad den har brist på. Det innebär förstås att menyn hemma hos oss skiljer sig från dag till dag med alltifrån olika pastarätter, pizza, hamburgare, omelett, pannkakor, kötträtter, potatis i olika former, fiskrätter, härliga matiga sallader, såser och dressingar, röror att doppa bröd i, olika ostar och mejeriprodukter, avokado i sallad och på smörgås, nötter och honung som topping på yoghurten samt goda smoothies gjorda på frukt och bär.

Äta Intuitivt
Jag bryr mig inte alls om vad det är för veckodag. Hemma hos oss kan vi äta pizza på en tisdag och en grön kall ärtsoppa med gott hembakat bröd till på en lördagskväll. Kroppen mår bäst när man ger den vad den vill ha och när den vill ha det.

Vissa dagar äter jag mer och andra mindre. Det är heller inget jag tänker på utan bara genom att följa kroppens signaler så jämnar energibalansen ut sig över hela veckan.

Avdramatisera förbjuden mat
Utöver själva basmaten tillkommer det ofta fika eller/och mellanmål under dagen som hembakade kakor, kanelbullar, choklad eller glass. Ofta är det inga stora mängder utan nuförtiden är jag väldigt nöjd med att bara äta en bulle jämfört med när jag var sjuk och helst ville ”passa på” – vilket innebar att jag gärna hade velat äta upp hela kakfatet själv eftersom jag var helt utsvulten på både fett och kolhydrater.

En förklaring till att jag idag känner mig nöjd med en mindre (eller lagom som många skulle kalla det) mängd fika eller sötsaker är att jag idag är noga med att äta mig ordentligt mätt vid huvudmålen och tillåter mig att äta allt – ingen mat ger ångest längre. Det i sin tur bidrar till att jag inte längre har några livsmedel kvar uppe på pedistalen som är förbjudna. Under mina år av tillfrisknad såg jag till att avdramatisera all laddad mat genom att träna på att äta ett i taget varje vecka.

Friends Working Discussion Meeting Sharing Ideas Concept

Rätt mängd mat och näring gör dig smart
Om jag har en aktivitet som kräver extra bra energi som ett viktigt möte eller en längre promenad på stan med en vän så ser jag alltid till att äta ett mer rejält mellanmål före som t ex några smörgåsar eller/och ett par tallrikar yoghurt med mûsli & honung eller liknande för att vara säker på att mitt blodsocker är i balans – allt för att undvika toppar och dalar. Innan jag genomför något som har betydelse för mig ser jag alltid till att skaffa mig de bästa förutsättningar inför det och det finns knappast bättre föreberedelser än att äta ordentligt.

Genom att ta ansvar för mitt blodsocker så kan jag fortsätta vara kreativ och snabb i huvudet trots att klockan är över fyra på eftermiddagen. Tack vare att jag är noga med att fylla på med rätt energi med jämna mellanrum så kan jag vara på topp när det gäller.

Intuitivt ätande
En del kallar det här sättet att äta för intuitivt ätande. Det sker när du helt enkelt låter kroppens behov få avgöra vad och när du ska äta.

I nästa blogginlägg beskriver jag hur du också kan börja träna på att äta mer intuitivt och lyssna på din kropps signaler.

1 thought on “Min matfilosofi”

Kommentera

