Ätstörningar, Ätstörningscoach, Frisk från ätstörningar

Frågor om coachning vid ätstörningar

Student Studying Brainstorming Analying Campus Concept
Hej allihopa!

Den senaste tiden har jag fått en hel drös frågor som handlar om coachning vid ätstörningar – jättekul att intresset är så stort för detta!

Idag svarar jag på några av era frågor.

När erbjuder du coachning? 
I höst/slutet av 2016 tar jag emot nya klienter. Du kan redan nu anmäla ditt intresse genom att klicka här så får du information i god tid innan vi startar (obs, din anmälan är inte bindande). Antalet platser är begränsade för att kunna upprätthålla en god kvalitet.

Vem vänder du dig till?
Till dig som upplever att du är för frisk för dag- eller öppenvård men samtidigt för sjuk för att ännu klara dig helt på egen hand.

Min coachning fyller glappet för dig som som befinner dig någonstans mellan att vara frisk och sjuk. Många friskförklaras när de har ett accepterat BMI och en frisk kropp men tyvärr är det inte ovanligt att det finns jobbiga tankar kvar ändå. Det kan dröja ytterligare ett tag innan man har lyckats ändra sina tankar och beteenden. Inte sällan finns det en svag självkänslan med i bilden som ligger och spökar i bakgrunden. Även den jobbar vi på förstås!

Vem vänder du dig inte till?
Coachning är inte för alla. Jag arbetar inte med dig som:

– är i akut behov av vård
– har ett BMI under 18,5
– har självmordstankar
– lider av depression
– inte är medicinskt stabil och är i behov av intensiv medicinsk behandling
– är under 18 år

Vad är skillnaden på coachning och terapi?
Det är bra att känna till att det finns många olika former av terapi. Mer om terapi finns att läsa på Vårdguiden. I terapi fokuserar man ofta på att analysera tidigare beteenden och introspektion.

Coachning är inte terapi utan fokuserar mycket mer på nuläge och framtid. Mitt mål som  coach är att skapa medvetenhet och självtillit till dig själv för att få att kunna hitta dina inre drivkrafter. Det är lika viktigt hur något görs som om vad som görs.

I coachningen utformar vi en individuell handlingsplan som vi utgår från för att du ska kunna nå dina mål på både lång och kort sikt. Tillsammans reder vi ut vilka hinder som du måste övervinna och vilka förändringar som behöver genomföras för att kunna gå från nuläge till önskvärt läge.

Vad mer än coachning kan jag få hjälp med?
För tillfället håller jag på att utveckla en mängd olika ätstödjande åtgärder. Hela utbudet är inte spikat ännu men kommer att vara det när företagets hemsida väl är klar för lansering.

På tal om det! Jag är mycket nyfiken på att få höra vad du har för önskemål på vilken typ av hjälp du är i behov av? På vilket sätt skulle jag kunna hjälpa dig? Vad behöver du för slags stöd?

– Hjälp vid måltider, äta och laga? 
– Hjälp att hitta balansen för att träna ”lagom” igen?
– Hjälp via personlig möten eller/och hjälp online? 
– Något annat?

Förra gångerna jag bad om er hjälp var under 2010 (känns galet längesedan!) Jag vill träffa dig och Ätstörningsvården – vad fattas? Ni var helt fantastiska då på att överösa mig med härlig feedback. Kommentarsfältet fullständigt svämmade över av era underbart kreativa förslag.

Inför nylanseringen har jag verkligen lyssnat på er och tagit till mig förslagen.

År 2016, drygt sex år senare, ser jag fram emot att få lyssna på era behov och önskemål med stora elefantöron igen. Så berätta för mig igen! 🙂

2 thoughts on “Frågor om coachning vid ätstörningar”

  1. Hej, ser fram emot när du är igång igen!

    Jag som bor väldigt långt ut på landet skulle gärna få hjälp via regelbundna skypesamtal + emailkontakt däremellan. Personliga träffar är inte alltid nödvändigt. Viktigaste är själva stödet.

    Ofta vet jag vad jag borde göra men gör det ändå inte… En coach uppgift tycker jag är att stötta o uppmuntra en till att våga… Sedan är det jag som måste våga förstås men det blir mycket lättare att göra det med stöd av någon neutral person (som inte är familj eller vänner).

    Tack för en grym blogg!

Kommentera

