Anorexia, Ätstörningar, Ätstörningscoach, Behandling, Frisk från ätstörningar, Självhjälp

Tillfriskna från anorexia

Tillfriskna Anorexia
I förra inlägget berättade jag kort om Hur blir man frisk från anorexia?

Ett sätt att starta sin egen process mot tillfrisknad är att inleda den med en Testvecka.

Testveckan använde jag mig av som ett slags behandlingsverktyg som en del av min rehabilitering från ätstörningen. Det finns olika slags testveckor att använda sig av när det gäller att ändra en ovana eller ett beteende men det här är alltså min egen variant på testvecka. Den fungerade bra för mig och visade sig bli starten på hela min tillfrisknadsprocess. Dock är det bra att tänka på att bara för att den fungerade för mig betyder det nödvändigtvis inte att den garanterat passar dig. Bästa sättet är att du provar för att ta reda på det.

Syftet med testveckan är att du ska få prova på hur det är att leva som frisk. I många fall har personer som insjuknat i ätstörningar ”glömt bort” hur detta känns. Testveckan ska inspirera och påminna dig om hur din vardag kan se ut utan några ätstörningar. Tanken är att du ska få en paus och vila från ätstörningarna under den här veckan genom att testa på sådant som ätstörningen i vanliga fall förbjuder dig.  Du får naturligtvis inte hantera eventuell ångest som uppstår med någon kompensatorisk handling (t ex svälta, kräkas eller träna). Det är en grundregel för att testveckan ska fylla sin funktion.

Du får själv känna efter vad det är som du behöver träna på. Exempelvis kanske du behöver införa ett träningsförbud under den här perioden? För egen del tog jag ett träningsuppehåll på cirka 1,5 år. Det var nödvändigt för att jag skulle kunna bli helt frisk och inte nöja mig med att bara leva på halvfart resten av livet. Andra saker kan förstås vara att handla hem och äta ”förbjuden” mat, träna på att äta regelbundet (cirka 5-6 gånger varje dag; frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål), gå på restaurang utan att kolla menyn innan och/eller äta hemma hos en kompis.

Målet med veckan är att du ska bli så pass inspirerad av att leva som frisk så att du med hjälp av dina nya insikter och motivation vill förlänga testveckan ytterligare. För egen del ägnade jag ett par år av mitt liv åt att varva testveckor med regelbundna pauser för att emellanåt få vila från att utmana ätstörningen och hämta ny energi för att orka fortsätta.

Det kan vara bra att begränsa testperioden till max en vecka i taget för att målet ska kännas uppnåeligt. Om det inte känns realistiskt att börja med en hel vecka direkt är det bättre att starta med några dagar i taget och sedan förlänga testperioden med tiden. Det är viktigt att du inte sätter för höga mål från början för då kanske du inte ens vågar att starta.

En vanlig anledning till testveckan inte fungerar för alla är vanligen för att en del aldrig vågar att praktisera veckan fullt ut. Testveckan förlorar dock sitt syfte och verkan om du inte kan låta bli att välja ätstörningen under den här perioden. Försök ta en dag i taget och ge det en rejäl chans att låtsas vara frisk hela det utvalda dygnet. Sänk tröskeln så mycket som möjligt. Kom ihåg att små steg framåt är bättre än att stå kvar på samma ställe och trampa i gamla spår. Våga prova något nytt!

På lång sikt är tanken att du ska åstadkomma en livsstilsförändring för alla delar i ditt  livshjul som idag inte kan blomma ut på grund av anorexin. Med hjälp av testveckan är min förhoppning att du ska lägga den där sista pusselbiten som krävs för att du den här gången ska kunna bli frisk på riktigt och inte bara nöja dig med att vara ”halvfrisk”.

Det är mycket roligare att leva fullt ut än att gå på sparlåga resten av livet. Prova själv!

Stort lycka till!

Kommentera

