Livsträning

Kostrådgivning?

butterfly

Livsträning startades förra året efter mycket feedback & kontakt med er läsare av den här blogggen.

Gensvaret blev klart över förväntan och vi funderar därför på hur vi kan bli tillgängliga för fler och fortsätta utveckla konceptet.

Men frågan är, vad vill ni ha?

För Livsträning har fokus länge varit på att kunna tillhandahålla en mentor / kontaktperson för personligt stöd under friskprocessen.
Enbart i vissa fall har vi gett förslag på kostupplägg.

Men då vi får allt fler specifika kostfrågor funderar vi på hur ett sådant upplägg skulle kunna se ut? Vad är viktigt för dig? Hur skulle kostrådgivning via nätet kunna hjälpa dig?

T ex upplägg, matdagbok, pris, online / distans, etc. Berätta gärna i kommentatorsfältet.

Vill du bli satt på väntelistan går det bra att maila din intresseanmälan till vagenfran37kg(at)spray.se

Ha en fin vecka.

Hälsar

/ Gänget på Livsträning

4 thoughts on “Kostrådgivning?”

  1. Vilken bra idé!

    För egen del har jag haft svårt att hitta ”mitt” sätt att äta med alla dieter som finns överallt.

    Skulle välkomna en kostrådgivare som själv har kunskap och är insatt i svårigheterna som kan uppstå efter att ha blivit friskförklarad från en ätstörning.

    Jag har upplevt att det varit svårt att få andra dietister & kostrådgivare att förstå min situation när de aldrig varit där själva. Visst, de är säkert väldigt pålästa och kunniga men de mycket splittrade känslorna till mat måste man nog själv ha upplevt för att kunna ge råd som faktiskt ska fungera i praktiken – det är min åsikt och erfarenhet iaf.

    Ett extra stöd i ätandet under tiden som man ”lär sig gå” igen behövs verkligen… Någon som inte krånglar till det så mycket och får mig att analysera ätandet mindre.

    Mailat dig!

    / Madeleine A.

  2. Hej!
    Blev så glad när jag fann din blogg som så tydligt beskrev vad det innebär att ha ätstörning. Vi har en dotter som vi kunde känna ”fanns där” bland dina ord. Vi har helt nyligen startat hennes och vår resa tillbaka till livet innan light-fett- och sockerfri kost där varje kcal och gram räknas. Hon är 13 år, väger idag 36.6 kg och är 163 lång. Hon vill bli frisk, tack och lov, och hon vilm ha hjälp men hon kämpar ändå emot och vi säger till henne att det är sjukdomen som talar då. Vi har ständiga diskussioner vad hon ska äta under dagen. Vi åker med värmda matlådor till skolan som hon äter i bilen en bit bort, då hon ännu inte är redo att möta kompisars frågor i matsalen. Nästa steg blir att skolan värmer maten som hon äter med kompisarna, men där är vi inte än. Hon kompenserar intagen under dagen så fort vi inte är där och övervakar, diskuterar fram vad hon ska äta. Vi har kontakt med ätstörningsenheten men det är i början och de har ingen behandlingsplan ännu. Vi själva får försöka fylla dagen med bra mat i ”lämplig fart”. Detta är svårt då vi inte på nätet kan hitta något stöd för oss anhöriga kring detta. Alla talar om kostschema men erbjuder inget schema!!!??? Även vår dotter vill ha något att följa då hon inte riktigt kan ta det vi säger. Vi förespråkar kostcirkeln hela tiden men hon glider hela tiden runt med alternativa produkter. Vi känner oss vilsna i denna värld av djuplodade matkunskaper i detalj. Vi försöker putsa på LITE smör i kokosfettet som hon steker i annars eller smör i sås och annat. Vi ser att detta ger oro och ångest och vet inte hur fort vi kan gå på. Vi saknar guidning just nu och skulle uppskatta en kostplan!!! Med innehåll, vikt och allt!!!
    Hoppas allt fortsätter bra för dig och tack för att du delar med dig av erfarenheten du tvingas bära och din nyfunna livsglädje!!!

    1. Jag ser att inlägget är postat för flera månader sedan men jag kan inte låta bli att svara, hoppas att du läser detta!

      Jag har haft en ätstörning och blir glad när jag hör att din dotter vill må bättre, det är det första steget mot att tillfriskna. När detta inträffat för mig kände jag mig stärkt men jag hade ingen aning om vad jag skulle göra här näst. Jag var osäker på hur mycket en frisk person ska äta. Jag litade inte på vad föräldrar och vänner sa om vad som var en normal mängd (det lät så mycket i mina öron) och gick därför till en dietist. Hon gav mig inte en kostplan men riktlinjer för vad som var en normal kost för min längd och ålder. Det var väldigt skönt eftersom jag när ångesten kom kunde säga till mig själv ”det är helt okej att äta detta, det är bra och det är normalt”. Dessutom rekommenderade hon boken ”Mattillåtet” av Gisella van Der ster. I boken beskrivs på ett pedagogiskt sätt vad som händer med kroppen vid svält och hur man går tillväga för att bli kvitt sin ätstörning. Boken hjälpte mig något enormt och jag trodde länge att jag skulle klara av att bli frisk på egen hand. Men efter ett tag förstod jag att själva tankarna inte skulle försvinna även om jag lyckades äta normalt. Jag behövde professionell hjälp.
      Jag träffar idag en psykolog på en KBT-klinik 1 gång i veckan och är otroligt glad att jag valde att gå dit. Det har hjälpt mig att trassla ut alla ätstörda tankar och idag mår jag mycket bättre.
      Det finns många sätt att bli av med sin ätstörning men att söka hjälp är enligt mig det bästa. Det är extremt svårt att hitta grundproblemet och bryta ett beteendemönster ensam. Med professionell hjälp går det oändligt mycket fortare.
      Jag hoppas att mitt budskap når fram; om du kan, få din dotter att söka hjälp. Lycka till!

Kommentera

