Livsträning

Ett hus där du får lov att vara

earth-friendly-contemporary-wood-home-6

Lyssnade på ett avsnitt från P1:s Kropp & Själ som handlar om hur man bygger vårdmiljöer så att psykiatrins patienter ska trivas och tillfriskna lite fortare.

Har själv länge funderat över hur viktig miljön är för att man snabbare ska bli frisk och kunna må bra igen. Oavsett om man har ätstörningar eller kämpar med andra utmaningar, tror jag ingen mår bra av för mycket (eller för lite!) arkitektur, vita väggar och långa sjukhuskorridorer. Ibland är det såklart en nödvändig åtgärd men i längden tror jag att en steril miljö bidrar till att göra en patient sjukare än vad personen kanske egentligen är.

Har den sista tiden funderat mycket på att investera i ett stort hus som ligger ute i naturen med närhet till vatten, åkrar och skog. Huset ska ha ett stort varmt kök, inbjudande vardagsrum och hemtrevliga små sovrum (ca 5 st).

Den som vill är välkommen att ”checka in” för en weekend när man bara behöver komma bort. Alla hjälps åt med måltiderna som är dagens enda gemensamma hålltider.

Resterande timmar av dygnet väljer man själv hur social man vill vara.

Föredrar man att vara för sig själv mest hela tiden är man det. Vill man läsa en bok gör man det. Vill man gå en promenad gör man det. Vill man bara dricka kaffe och snicksnacka med mig eller någon annan gör man det.

Vissa helger kan man ha speciellt inbjudna gäster på olika teman t ex ”Kreativt skapande”, ”Din Kropp & Själ”, ”Ridhelg”, ”Mindfulness”, ”Stök i köket”, etc.

Oj, vad jag drömmer nu. Hör själv hur jag låter. Ung och naiv…

Men det är ju jag! Det är sån jag är!

Man kan faktiskt göra allt i livet – om man bara verkligen vill.

Och jag vill! Åh, vad jag vill!

9 thoughts on “Ett hus där du får lov att vara”

  1. Låter som en spännande idé. Tror att många saknar ett andrum. Tror att många olika skulle vara intresserade av ett sånt upplägg, oavsett om man kommer själv eller inte. En bra plats att stärka sig själv, sin relation ell få tid med sin familj.
    Spinn vidare på den idén.

  2. Känns det rätt så gör det! Nu när din själ har en sund kropp att bo i så kan din kropp vara värd en sund miljö att bo i… Natur, vatten och skog, kan det bli bättre? Jag hejar på och håller tummar!

  3. Låter ju som en helt fantastisk idé! Jag vill vara med! 🙂
    Mvh
    En till drömmare

    Ps. Hoppas du mår bra och har det fint 🙂 Var ju vansinnigt längesen!

  4. Till alla: Tack för härlig positiv feedback! Lovar att spinna vidare på det här!

    Ewonne: Det var verkligen längesen! Flera år sedan nu… Sist gick du i väntans tider och plötsligt är ni en hel liten familj. Stort grattis och hoppas att ni alla mår bra!

  5. Hej!
    Jag har läst din blogg och den gör mig glad och inspirerad! Den ger känsla av liv.
    Själv är jag utbildad psykolog och arbetar nu mitt första år efter utbildningen.
    Det där huset du skriver om låter så spännande! Jag tror på kropp och psyket som en integration. Själv älskar jag dans och musik och skulle vilja terapeutisk med kropp och kreativa uttryck i framtiden.
    Kanske vi kan göra något ihop någon gång 🙂
    Kram från Kristina

Kommentera

