Självhjälp

På jakt efter liv

Såååå typiskt mig!

Bara för att jag inte hinner skriva megalånga inlägg på kvällarna längre så har jag fått den dåliga ovanan att låta det bli fullständigt tomt här.

Och det är ju inte speciellt kul…

Varken för er eller mig.

Jag lovade ju att göra en beteendeförändring hos mig själv efter att ha läst Vinnare i din egen tävling av proffsiga livscoachen Emma Pihl.

Jag ska verkligen – på riktigt – börja agera efter Hellre att än hur”.

Det vill säga visst måste jag bara kunna skriva enbart en mening på den här bloggen utan att världen faller sönder?

Hellre en liten hälsning än ingen alls, eller? Vad tycker ni som läser?

Det är egentligen rätt dumt, att jag ens måste skriva det här gör ont i hela mig.

För vem ber jag om ursäkt för? Och varför då?

Även fast att jag har en sisådär 1 000 ord i huvudet som jag vill berätta så är det aldrig för sent.

Personlig utveckling är hur som helst spännande!

Och det går så överraskande mycket enklare att jobba med och utveckla sig själv när man slutar svälta och tar sig bort från ätstörningsträsket.

Den här veckan skulle jag egentligen behöva skriva minst tjugo inlägg om allt som hände mig i förra veckan.

Min ”lyckokurva” har peakat så mycket sedan flytten upp till Stockholm i höstas, att jag inte trodde att det var fysiskt eller psykiskt möjligt att det skulle kunna bli så mycket bättre.

Men i förra veckan visade det sig att jag hade helt fel.

Det var en nyttig påminnelse om att det är just så här livet ser ut.

Det går aldrig att förutspå eller kontrollera (Och hur många gånger har man inte hört detta egentligen? Ändå blir man lika på nytt insiktsfull varje gång som det slår en!).

Förmågan att inte kontrollera ett ”riktigt liv” är på både gott och ont.

Men förra veckan var bara gott och jag glädjer mig åt att jag får må så bra.

Jag är tacksam.

Samtidigt kan jag med mitt sunda förnuft lägga ihop två och två.

Det vill säga, det finns fortfarande så mycket kvar som väntar på mig runt hörnet.

Livet tog aldrig slut även fast att anorexin gjorde entré både tidigt och väldigt länge i mitt liv.

Livet tog en paus men tack vare sjukdomen har jag skaffat mig nya glasögon att se på på stora och små saker som sker varje dag. Till skillnad mot många andra är jag inte den som är snabb att klaga eller svär över livet i första taget.

Jag vet hur det är att försöka leva ett liv när psyket är i obalans och spelar en spratt varje dag.

Jag har insikt om att vi är många som bär på ett tungt bagage.

Därför måste man vara försiktig när man möter nya människor. Vi är förvånandsvärt väldigt många som har varit med om väldigt mycket.

Det tänker man kanske inte så ofta på?

Vanligen är man fullt upptagen med att ha full sjå med sig själv och försöka uppföra sig så normalt som det bara går.

Men det är detta som är livet.

Och för mig har allting precis börjat igen.

7 thoughts on “På jakt efter liv”

  1. Jag glädjs med dig och tänker på mig själv med. jag tycker också personlig utveckling är så intresant.. vill lära mig mer..
    och jag tycker du ska tillåta dig att bara skriva ett kort inlägg iblnd det är mkt det med och det behöver inte vara fullmatat för att betyda något…..
    KRAM PÅ DIG FRÅN LINA

  2. Absolut att du ska köra på ”hellre att än hur”, sen jag fick den av Emma tänker jag ofta på det. En bra påminnelse som sänker höga prestationskrav.

    Kram:)

  3. Vet inte om du är medveten om det själv men vill verkligen berömma dig för alla de vackra bilderna som du lyckas kombinera till alla dina inlägg.

    Du har en kreativ poetisk talang som jag älskar.

    Tack för en otroligt vacker blogg, Anna.

    Hälsningar
    Marie

  4. Hej, jag råkade hamna på din blogg mitt i mitt eviga googlande efter dieter och allt vad det heter. Det kändes som en frisk vind att läsa i en blogg skriven ur det helt omvända perspektivet, om att gå upp i vikt. Jag lider själv av ätstörningar och träningsmissbruk, men i det ”mildare” laget så att säga, jag svälter inte mig själv men har ett extremt kontrollbehov över allt jag stoppar i mig. Känner extrem ångest om jag äter ett äpple när jag ”inte ska” äta ett äpple, äter en glass, tar en extra slev pasta etc. Ditt sätt att skriva på i din blogg liknar mycket mitt sätt att skriva i min dagbok, jag känner verkligen igen mig! Fortsätt att blogga, men skriv så klart bara när du har lust. Du bloggar ju inte för att tillfredsställa andra, hoppas jag, för det vore ju dumt och stressigt!

    Ha en härlig vårdag!

  5. Jag tycker att du ska blogga för att du själv vill det och inte för att tillfredställa andra. Men det jag kan säga om du vill ha lite feedback ur ett läsarperspektiv är att jag inte orkar läsa alltför långa inlägg utan bilder. Det kan man göra när man läser en bok, men när jag läser bloggar är det inte det jag letar efter. Fast en blandning av långa och korta inlägg är nog det bästa. Tack för en superbra blogg och för att du bidrar till ett mindre ätstört Sverige!

  6. Du skriver så grymt bra. Synd att du inte bloggar längre. Idag kan jag i stort sätt säga att jag är frisk men när jag för något år sedan läste din blogg suckade jag bara, jag trodde aldrig det var möjligt att komma såhär långt. Men tänka sig! Jag har blivit väldigt intresserad av personlig utveckling (Självkänsla) och vill gärna hjälpa andra. du gör ett grymt jobb med din blogg, det har varit stor hjälp för mig!!

Kommentera

