Mat

Fikahäng på Vetekatten

Igår blev det en snabb avstickare till Konditori Vetekatten.

Och MAMA, vilken riktig liten guldgruva som dolde sig därinne!

Jag säger det igen.

Bland det bästa med att bo i Stockholm är definitivt alla caféer som jag försöker att hinna med så gott det går att testa så många som möjligt av (har ju en del att ta igen efter alla sjukdomsåren).

Och vet ni ?

Jag tror faktiskt att Vetekatten klockar in på det absolut mysigaste hittills.

Förmodligen tycker jag så tack vare den hemtrevliga miljön. Den gjorde faktiskt allt.

Fiket är fullt av en massa olika små ”kafferum” där man enkelt hittar sin egen favoritvrå som man sedan kan sitta och tjuvkika på alla de gäster som elegant seglar in genom dörrarna.

Extra plus för att de har så stort utbud av så många olika saker. Här får smaken styra!

Oavsett om någon i sällskapet vill ha en macka, käka lunch eller bara ta en vanlig fika så finns det något för alla. Garanterat.

Kaffet förser man sig själv med från något av de olika kafferummen där termosarna står vackert uppdukade mitt bland porslin, mormorsvirkade dukar, mjölk, grädde och socker.

Hit kommer jag snart tillbaka till igen.

Extra bra att det ligger mitt i city dessutom, bara ett stenkast från Hötorget.

Rekommenderas.

 

13 thoughts on “Fikahäng på Vetekatten”

  1. Det är säkert 15 år sedan jag senast var på Vetekatten.
    Tyvärr inte för att fika utan för att köpa med mig kaffebröd till mitt kundbesök hos ett känt förlag i Sthlm.
    Hur ser utbudet ut för mig som inte äter socker i någon form?

    1. Hej Bertil!

      Åh, då tycker jag nog allt det är på tiden att du gör ett återbesök. Atmosfären är himmelsk!

      Om du menar socker som den kemiska samlingsbeteckningen kolhydrat är Vetekatten nog som de flesta andra konditorier, dvs det mesta innehåller någon form av kolhydrater.

      Du kan ju alltid stanna till för en kopp kaffe och en skvätt grädde.

      Kaffet var jättegott 🙂

  2. Åh! Men du! Kära fina otroliga du, om du någon gång återvänder hit, kan du då inte bära typ en gloria på huvudet, en vit blomma i håret eller något annat inte helt jättevanligt så jag kan känna igen dig och bjuda dig på kaffe och kaka och alla semlor du vill! (eller bara en men seriöst, det är faktiskt inget skämt att vi har stans allra bästa semlor…)

    Vad överraskad jag blev att få se ett foto från min arbetsplats. Och glad! Jag har följt din blogg i några månader nu och jag vill säga att du betyder så himla mycket för min vilja att på riktigt ta mig ur fängelset. Du är en grym inspiratör, inte minst för att det känns som om min blogg en gång var lite som din, innan någonting hände och jag ramlade tillbaka än en gång.

    Snälla kom tillbaka så jag iaf får säga tack, och om inte så tusen tack iaf för den positiva energi du delar med dig av!

    1. Det är vid sådana här tillfällen jag blir så himla glad och tacksam att jag har bloggen.

      Hur skulle jag annars få reda på att det jobbar en person på Vetekatten som följer mig och min blogg?

      Jätteroligt att höra såklart!

      Nästa gång kan jag maila dig innan och flagga för att jag kommer förbi och att jag har ett hemligt tecken på bordet… Hur låter det? 😉

      Tack själv!

  3. Om du gillar vetekatten kommer du ÄLSKA sturekatten. Snäppet mysigare enligt mig.
    Ännu mindre area, mindre krypin och två våningar, dessutom kan man sitta ute i en innegård. Och själva kaffet är i en liten lägenhet. Sååå mysigt!

Kommentera

