Mat, Självhjälp

Det kan hända dig

Vill tacka för alla fantastiskt härliga kommentarer till gårdagens inlägg: Den kom

Ni som undrade hur jag känner just nu kan jag bara säga en enda sak – SANN GLÄDJE!

Jag har blivit ”friskförklarad” så många gånger förr men lustigt nog har jag ändå aldrig kommit så långt som idag. Dels såklart tack vare det som hände igår men framförallt i den viktiga kombination med att allting bara känns så himla rätt.

Det här är jag.

Under svälten levde jag konstant med dubbla känslor. Det fanns många sidor av sjukdomen som jag mer eller mindre tyckte om men samtidigt gick jag alltid runt med en längtan efter att få vara ”normal” eller frisk som alla andra människor.

Svårt att beskriva den tillfredställelse som nu har infunnit sig här hos mig. Jag har ju fanken gjort det här helt själv.

På egen hand.

My brain.

My inner strength.

My mind.

Mitt fantastiska psyke som är så starkt att det nästan blev min egen död. Idag har jag lärt mig att hantera det och kan kanalisera all den härliga energi som det pumpar ut i kroppen på mig.

Ingen annan har ändrat min inställning till att vilja bli frisk.

Jag gick länge runt och trodde att frisk är något alla blir med tiden. Men efter nästan åtta år upptäckte jag att så inte var fallet.

En mycket klok person upplyste mig häromdagen att det absolut svåraste en människa kan göra är att  förändra sitt eget beteende.

Förmodligen är det just därför som tillfredsställelsen blir så stark när man väl klarar sig ur sjukdomen…?

Förr blev jag hög på känslan av att vara nyttig, äta ”ren” och fettsnål mat samt träna mycket.

Idag blir jag lika hög på att ta hand om mig själv. Vilket jag aldrig trodde!

Men det ger faktiskt en kick att jag själv väljer att vara noga med att se till min kropps behov.

Äta ordentligt. Prata med människor. Regelbundet fylla på mitt Måbra-konto (Vem eller vilka saker ger positiv energi?). Röra på mig. Uppleva saker. Värma ansiktet i solen. Iaktta människors sociala samspel. Vara med i debatten. Ta del av allt som hängder runtom kring mig.

Min filosofi när det gäller att bli frisk från ätstörningar grundar sig på att jag tror att många gör friskprocessen svårare än vad den kanske egentligen är.

För mig började det med en testvecka.

Jag fixade inte en ny lång transportsträcka med en osäker förare mot en okänd destination.

Den här gången valde jag att själv sitta vid ratten och ratta bussen själv. Även fast att allt inte blev 100 % rätt från början så är det trots allt slutet som räknas.

Kanske är din friskprocess faktiskt närmare dig än vad du tror?

Det tror i alla fall jag.

Testa en vecka och se vad som händer.

Låtsas att du lever i en drömvärld en vecka. I en värld som du länge har längtat efter. Där du äter vad du vill och regelbundet. Det vill säga på ett sätt som du tänker att du bygger en fungerande vardag på och en livsstil som ska räcka i minst 60 år till. Undvik matförbud och regler. Träna inget.

Prova! Du har inget att förlora.

Kom ihåg att du kan alltid välja ätstörningen igen om du skulle tycka att det friska livet inte passar dig.

Men ge det friska en chans innan du säger nej!

7 thoughts on “Det kan hända dig”

  1. Stort grattis till friskförklaringen 🙂 Du är GRYM!!!! Blir så peppad av din blogg. Jag vågar inte släppa taget en vecka. Om jag äter det jag vill så blir det ALLT. Kan inte äta lagom. Därför äter jag inget triggande alls. Fel kanske?
    Bamsekram

  2. Måste vara en härlig känsla att bli friskförklarad och dessutom gjort jobbet själv.
    Var stolt över dig själv och det du presterat! Du har lyckats och du är otroligt duktig.
    Kram
    Zita

  3. Det hände dig, det hände mig. Det väntar på att hända fler där ute, för det går ju att bli frisk!

    Till alla er som idag läser den här bloggen, och som kämpar med äs; ta till er Annas ord. Bättre peppning får man leta länge efter. Och gör det inte ”svårare än vad den kanske egentligen är”.

    Ännu ett bevis på att det blir bra. Alltid. 🙂

  4. Du är så otroligt stark som har lyckats!
    För att kunna bli frisk krävs ens egna vilja först och främst. I längden kan ingen annan göra jobbet åt en.

    Hoppas att du sprider denna lycka och glädje som du sprider här på bloggen till dig själv, för det är du värd!

  5. Grattis :D<3
    Jag blev friskförklarad från anorexi/ortodexi för några månader sen och jag var nästan rädd för att bli det, men nu känns det bra 🙂

  6. Glad för din skull!

    Jag tänker också bli frisk. Men vissa saker vet jag att de faktiskt inte kan hända mig… (på grund av andra saker -som dumma hormoner). Så om man inte kan få detta tydliga tecken på att kroppen är med i matchen igen: vilka är de viktigaste friskhetskriterierna att gå på enligt dig? Fysiska och psykiska!

Kommentera

