Självhjälp

Det är ingen slump


Det är ingen slump att just jag fick ätstörningar.

Det är ingen slump att just jag började gå och tala tidigt.

Det är ingen slump att just jag var bäst i klassen.

Det är ingen slump att just jag skulle vara med i elevrådet.

Det är ingen slump att just jag sprang snabbast och hoppade längst i skoltävlingarna.

Det är ingen slump att just jag varvade alla TV-spel som fanns.

Det är ingen slump att just jag var kvarterets roligaste barn att leka med.

Det  är ingen slump att just jag har ett rum i föräldrarhemmet med över 100 pokaler från den tidigare idrottskarriären.

Det  är ingen slump att just jag har ett antal stipendium bakom mig.

Det är ingen slump att just jag alltid lyckas hitta de bästa priserna på resor, oavsett vad destinationen är.

Det är ingen slump att just jag var nära döden.

Det är ingen slump att just jag startade den här bloggen.

Det är ingen slump att just jag har hittat fotfästet igen.

Det är ingen slump att just jag har orkat göra hela resan med att riva upp en gammal plattform och skapa en ny frisk och stabil för framtiden.

Det är ingen slump att just jag har hittat ett nytt intresse – tennisen – som gör mig lycklig.

Det är ingen slump att just jag får köpa 10 avokados för en tjugolapp på Hötorget.

Det är ingen slump att just jag kommer att kunna nå dit jag vill.

Det är ingen slump att just jag älskar att få vara med igen.

Det är jag.

17 thoughts on “Det är ingen slump”

  1. Har sagt det förr men skadar inte att säga det igen.

    Du är heeeeelt fantastisk kvinna…!

    Och behöver jag ens nämna tårarna i mina ögon?

  2. Bra där!
    Att ha tur i livet är ingen slump, tur i livet skapar man själv. Och går man in med en positiv inställning och föreställer sig att det kommer gå bra, måste ju detta vara till ens egen fördel, dvs. leda till ännu mer tur. Man kan ju t.ex tänka, Bra Blir Det Alltid 🙂
    Ganska trevlig tankegång faktiskt!

  3. Fint att läsa sådant här, tack för du berättar för oss andra hur lycklig man kan bli, du är som det stod ovan, fantastisk =).

  4. Det är så otroligt roligt att få läsa om någon som tagit sig ur eländet och verkligen kämpat med vilja för att göra det! Fortsätt så! Du är fantastisk!

    Styrkekramar
    Zita

  5. Vilket givande inlägg. Är på god väg att komma ur ätstörningen är snart normalviktig och kläderna passar, tänk att slippa skämmas som alla andra sommarar på stranden. Men känner att det är flera ovanor jag vill jobba bort. Det är ingen slump att jag är jag och att jag snart snart tar ansvar och kan känna att det här har jag gjort och jag når dit jag vill

    STOR KRAM LINA

  6. Förstår att det måste kännas skönt att vara tillbaka!
    Däremot tror jag att mycket här i livet faktiskt beror på slump. Det kanske tex inte är så enkelt att vara det roligaste barnet i kvarteret om man inte har en stabil familj och dessutom problem med språket tex.
    Såklart att man måste ta ansvar för sitt liv ändå, men ibland kan det kännas förtröstansfullt att tänka på att genetiska förutsättningar och slumpen också spelar roll i livet =)Vi kan inte styra allt!

    Tack för en intressant blogg!

  7. Du har skapat något fantastiskt bra med den här bloggen. Något som jag skulle önska hade funnits under den tid jag kämpade mot min äs. Tänk vilken uppbackning! Jag fick all hjälp som fanns att få, BUP, rörelseterapi, dietist, ätstöd m m. Utbildade människor med goda avsikter som applåderade när jag gick upp till normalvikt och bytte ut träningen mot promenader. Men som aldrig frågade hur jag tänkte, vad som hände om jag inte fick gå den där promenaden i exakt det tempo exakt den sträcka jag hade bestämt jag skulle gå. Eller vad som hände om någon kompis ville ta en fika och det inte var på min ”äta onyttigt”-dag. Så många år har gått då jag har trott att jag varit frisk, men att bli fri från en äs är så mycket mer än normalvikt. Jag utbildar mig nu till läkare och kommer att rekommendera din blogg till alla som kommer med en äs. Och vara noga med att visa att målet är att även tankarna, inte bara kroppen, är det som är viktigt.

  8. hur skulle det kunna vara en slump, att du är den du är? nej, det är just DU som levt ditt liv och tagit den vägen som lett dig fram till där du står idag. och du har redan all potential, kraft och styrka inom dig som behövs för att nå dit du siktar i framtiden! 🙂

  9. Jag vill bara säga att din blogg är alldeles strålade! Så jäkla inspirerande att läsa den här bloggen från en så tuff och stark tjej som du. Jag har varit sjuk i ca 8 år nu. Har varit på väg att bli bra flera gånger med diverse olika hjälp. Men det har ständigt varit en kompromiss mellan ÄS och mig, vilket har resulterat i att jag aldrig lyckats. Det var i julas som jag bestämde mig för att jag ville bli helt frisk för att orka hela livet och att då göra mig av med den ÄS som ständigt sitter på min axel och bedömmer hur mycket som ska ätas, tränas och njutas osv.
    När jag hittade din blogg efter jul var det som en räddning. Jag kunde för första gången känna igen mig i så många situationer och beteenden. Jag bestämde mig också för att bli träningsfri för ett tag och har faktiskt lyckats. Jag börjar nu gå upp lite i vikt och det är vad jag inners inne vill också men tycker att det är såååå jäkla svårt att acceptera och fortsätta att vilja gå upp. Hur har du lyckats accepterat din viktuppgång utan att börja träna eller kompencera? Jag skulle vilja ha alla tips och råd på tankar!
    En sida av mig vill gå upp och jag vet att det inte är omöjligt, ser ju ut som 12år i kroppen fast jag är 27 inte super sexigt på något vis. En annan sida vill inte gå upp och motverkar mig hela tiden, vilket gör att jag aldrig lyckats uppnå ett friskt bmi på flera år.

  10. Nej, inget är väl slumpat direkt.
    Det handlar nog att bestämma sig, verkligen bestämma sig för att man är klar… och i bakhuvudet vet man ju att man alltid kan svälta igen ifall allt ändå skiter sig i slutändan (alltså inte liksom planera att gå tillbaka men bara känna lite trygghet i det. Så man vågar)
    Tack o hej, och fortsätt med din extremt vassa blogg Anna!

Kommentera

