Mat, Självhjälp

Mat som förenklar!

God härlig lördag…!!!!

Nu sitter jag här och tuggar mackor och dricker nytt chaite. Det är snart dags att sticka ut på stan.

Årets bokrea började den här veckan och den är ytterligare en sådan där sak som jag tidigare slutade att bry mig om så fort jag blev sjuk.

Läslusten var plötsligt som bortblåst…

Redan som 12 åring började jag att följa med mamma in till stans city för att vara med om själva invigningen som skedde kl 00.01mitt i natten!

Min mamma  (som är lika boktokig!) tyckte som jag att det var just vid invigningen som man gjorde de bästa fynden…

I år tar jag det lite lugnare men jag måste fortfarande in och få botanisera bland utbudet.

Någon som kan tipsa om en bok ni tycker jag ska läsa?

Annars har den här veckan gått i raketfart.

Jag har inte ens hunnit göra matlåda då jag kommit hem rätt sent på kvällarna.

Så den här veckan har jag verkligen glatt mig åt att spontant kunna springa in på vår lokala ICA för lunch och sedan vara ute på gatan efter tre minuter.

Även att gå ut och luncha även fast att det från början egentligen inte var tänkt så.

Eller en sådan enkel sak som att bara promenera iväg och köpa bröd och pålägg och sedan vara tillbaka efter 10 minuter. Det är fortfarande lyx för mig.

Jag minns ännu hur det var när jag inte ens kunde skära upp en smörgås för att jag inte visste hur mycket den vägde eller hade någon uppfattning om kalorierna…

Aldrig att jag skulle kunna köpa mat från affären, det skulle ta mig minst en halvtimme att ens kunna bestämma mig för vad jag skulle välja (om det ens fanns något där som jag kunde äta överhuvudtaget!).

Det är så många saker som man inte tänker på som löser sig i sin vardag när man vågar att luckra upp  matförbuden.

Det är en lyx att byta ut de ätstörda tankarna på mat (ca 90% av den vakna tiden?) mot något som verkligen betyder något för mitt liv och min framtid.

Som t ex jobb, en aktiv fritid och nära relationer.

Våga säga upp dina matförbud och du ska se att nya, friska och kreativa tankar kommer till dig automatiskt.

Du behöver inte ens anstränga dig – tankarna kommer att söka upp dig!

5 thoughts on “Mat som förenklar!”

  1. Hej,
    det är verkligen inspirerande att läsa din blogg. Den uppmuntrar och stödjer i en värld som denna. Fortsätt blogga om ditt tillfrisknande. Känns som jag behöver dina ord att tänka på (speciellt i mataffären, på restaurangen, vid matbordet, fikastunden osv)De får bli som ett positivt mantra i huvudet ”jag måste äta också för min själ”, för att ”jag ska bli den jag verkligen är!” När de tankarna får styra istället för ältande, skam och skuld blir valen enkla och självklara. Då tänker jag att de friska, kreativa tankarna kommer automatisk, så som du skriver! Kramar och tack

  2. Hej! Jag har upplevt ungefär samma framsteg på sistone. Känner att jag egentligen gillar det. Någon som tänker nåt om hur det är att få en byst igen? Jag behöver höra nåt om det… hoppas nån också funderar, liksom. Kram och hej

  3. Tycker att du ska ta och läsa Elsa böckerna: Elsas Mode, Elsas Värld. Sofi Fahrman (författaren) håller just nu på med tredje och sista boken. Snacka om att jag längtar!
    Vill också tipsa om Haruki Murakamis böcker, bla Sputnikälskling och Kafka på stranden, om du inte har läst dem än. Väldigt bra romaner (jag hatar annars romaner faktiskt!) som INTE lämnar dig utan minst tusen nya tankar, idèer och saker att fundera och reflektera över.

    Din blogg är riktigt skön att läsa. Brukar spara dina inlägg på Bloglovin’ så jag har minst fem stycken att läsa på rad. Det får mig så glad och pepp, dock är tankarna/äs tyvär starkare.
    Men det är helt underbart att få komma in här emellanåt och få ”läsa av sig” och se att man faktiskt är normal. Att det som skett med mig/min kropp bara är ett tecken på att jag är på väg mot det bättre.
    (Har dock blivit mycket av det sämre nu på senaste tiden. Men jag ska aldrig sluta kämpa! Hoppas jag inte iaf!)

    Kram

  4. Vilken peppande blogg du har. Här kommer jag definitivt kika in fler gånger. Och förresten, en bra bok är tisdagarna med Morrie, av Mitch Albom. En mycket tänkvärd bok 🙂 / My

  5. Åhh jag måste tipsa om en härlig bok… Munken som sålde sin ferrari, av Robin Sharma! Den är härligt positiv, inspirierar och talar verkligen tydligt om tankens kraft!

    Mycket läsvärd och ger mycket eftertanke 🙂

    Kram H

Kommentera

