Mat, Självhjälp

Beach 2011!

I morse när jag stod framför spegeln och småstressad drog tröjan över huvudet var det något som hastigast fångade min uppmärksamhet.

Min kropp.

Jag brukar inte spegla mig, av vilken anledning vet jag inte. Vi hade knappt några speglar hemma under min uppväxt så det kan ha med det att göra.

Men idag slog det mig.

Det här kommer bli min första sommar jag möter som vuxen kvinna.

Det är fakta.

Jag har inte längre en förpubertal tanig liten flickkropp.

Av alla gånger som jag tidigare har gått upp i vikt har jag aldrig nått så här långt upp på BMI-skalan. Förr har jag bara sniffat på gränsen till en frisk vikt men aldrig någonsin vågat ta klivit fullt ut och av egen fri vilja (utan tjat från omgivningen) vilja stanna kvar där.

Den här gången är det annorlunda. Jag vill verkligen aldrig mer gå ner i vikt igen.

Jag vill aldrig mer bli sjuk!

Jag har inte vägt mig på över ett halvår men de nya klädstorlekarna ljuger inte.

Det är första gången i mitt liv som storlek 36 sitter för tajt och blir därför tvungen att slåss med alla andra shoppingsugna om 38:orna.

Plötsligt är det inte längre någon som ifrågasätter när jag berättar att jag fyller 25 i år. Ingen som höjer frågande på ögonbrynen. Ingen som längre synar min kropp i detalj och undrar varför jag ser ut som jag gör. Ingen som undrar vad mitt problem är…

Hösten 2009 hade jag precis påbörjat min självhjälp a la vikt- och kroppsexperimentet Superskinny goes Supersize Me! I samband med det gjorde jag en intervju med en tjej som frågade bland annat om vilka mål jag hade.

Jag sa att ett mätbart mål var definitivt att jag sommaren 2010 ville kunna promenera stolt i ett tunnt linne eller en bikini på stranden med havet skvalpandes runt fötterna. Jag hoppades på att ha kommit så långt i min friskutveckling vid det laget att en frisk kropp inte skulle vara en fantasi längre.

Sommaren 2010 skulle jag äntligen ha en kropp som jag inte inte behövde skämmas för och som alla glodde på.

Jag ville inte längre att folk skulle må illa av att vare sig se eller ta på mig.

Minns du det här, M?

Jag nådde inte riktigt dit.

Sommaren 2010 var jag fortfarande rätt smal även fast att jag hade blivit betydligt bättre både kroppsligt och mentalt sett.

Men den här sommaren, vet ni vad?

Detta är min sommar.

Jag ser fram emot att få köpa min första riktiga tjejiga sommarklänning.

Det ska vara en klänning som dansar när jag rör på höfterna. En klänning som jag får lov att gå i med naken rygg och fräkniga axlar. En klänning som visar att jag är jag. En klänning som påminner mig om att jag inte är född till man utan med kvinnans underbara genetik.

De sista veckorna har jag även varit och provtränat till och från. Det är så trist att springa utomhus när det är kallt och väglaget dåligt.

När jag springer på löpbandet och ser mig i spegeln ser jag för första gången riktig glöd i mina ögon. För en gång skull springer jag där av rätt anledning. Inte för att jag måste eller för att jag har ett schema att följa.

Tvärtom ifrågasätter jag inte längre alla som säger sig gilla att träna. Alla är inte destruktiva träningsjävlar även fast att jag länge har gått runt och trott det. Alla som tränar är inte slavar under en ätstörning.

Jag har upptäckt att det är roligt så länge man går dit för att man behöver en paus eller ett amdrum för ny energi. Det tråkiga uppstår när man gör det till en rutin och slutar fundera på vad träningen ska vara bra för. Bränna kalorier är helt oväsentligt.

Jag vill vara stark och orka med mitt jobb och ha ett fungerande socialt liv, vilket är en omöjlighet att få ihop ifall jag skulle välja att hänga på gymmet varje dag igen.

Så det kommer aldrig att ske.

Jag väljer numera istället att lägga min energi på viktigare saker, på sådant som har betydelse och som räknas även tio år framåt i tiden.

Ni är en del som undrar hur jag gör för att ”orka med” mina nya kropp.

Jag kan säga så här att jo, jag har också s.k ”fuldagar”. Dagar då jag bara känner mig så fel, fel, fel!

Men när jag känner på det viset har en viktig utgångspunkt i självhjälpen varit att just dessa dagar försöka att omge mig med människor som jag vet att jag mår bra av, skrattar med och känner mig trygg med.

Människor som ger mig energi.

Mörka dagar bör alltid undvikas att vara ensam med sina tankar för det är då ätstörningen ser sin största chans.

Dock ska tilläggas att om det har varit en sak som jag har haft väldigt svårt för så är det just att kunna omge mig med nära vänner när jag verkligen har behövt det.

Jag har saknat ett nära socialt nätverk under hela min viktuppgång och friskutveckling.

Min räddning har varit att jag har fantastiska kollegor med vilka det är omöjligt att tänka på tråkigheter.

Även om jag skulle känna mig låg på morgonen så vet jag att så fort jag kommer innanför dörren på jobbet så är jag i trygga händer i minst 8 timmar. Det är tillräckligt länge för att ätstörningens blåmärken ska ha hunnit försvinna och jag ha smittats ner med pigg och bra energi lagom tills det är dags att åka hem igen.

Enligt mina erfarenheter så stavas bästa medicinen mot ätstörningar:

Friska människor

De får gärna vara neutrala och opartiska. Dvs nära familjemedlemmar kan det vara svårare med då nära relationer har tendens att ibland stjälpa mer än hjälpa även fast att deras stöd såklart aldrig är av ondo. Så har det iaf tyvärr varit ofta för mig.

Utöver arbetskollegor har jag även haft en bästa vän som rest jorden runt i flera år och som jag träffat max 1-2 gånger per år. Jag har aldrig yttrat något om mina långa sjukdomsår till henne men hon är en sån person som förstår utan att så mycket behöver sägas.

Hon är en sådan person som jag önskar att alla som kämpar mot ätstörningar skulle få ha i sina liv. Jag är övertygad om att friskprocessen skulle gå så mycket snabbare då!

Hon är en sådan där sprallig tjej som vet att ta vara på livet.

Varje gång jag är med henne påminns jag om att se det lilla i varje ögonblick. Tar vara på den korta tid som vi har fått. Hon påminner mig om allt det som jag har slösat bort. Varje dag.

Hon är varken tjock eller ful.

Hennes ögon skrattar lika ofta som munnen.

Hon måste ha minst en maraboukaka per dag, annars blir hon grinig.

Hon är kreativ, vig i kroppen och snabb i huvudet.

Hon är en sådan som alla vill prata med.

Hon är en sådan som man vill ska tycka om en…

Hon ÄLSKAR mat.

Hon är den vackraste jag vet.

Hon är också den enda unga människan som jag känner som säger att om hon skulle dö i morgon så skulle det ändå vara okej. Hon är ändå så nöjd med livet och allt som hon har fått vara med om så här långt

Och nej, hon är inte en 80 år gammal tant, utan bara 24 år.

Jag jobbar just nu hårt med att försöka se till att alla som vill ska möjligheten att få ha en sådan här person i sitt liv.

En ambassadör för livet, så vackert och så välbehövt.

Skulle du också vilja ha en solstråle i ditt liv…?

17 thoughts on “Beach 2011!”

  1. jag skulle göra vad som helst för att få en sådan solstråle i mitt liv. vad som helst bara för att få en liten glimt av det varma sken som hon verkar ge!

  2. Finner inga ord, Anna.

    Jag är så väldigt tacksam för att varje gång jag dyker in här få läsa om din resa.

    Min skräck är att en dag inte få läsa dina härliga inlägg mer. Att det ska bli tomt en dag.

    För du skriver så himla bra, varmt, härligt och är alltid huvudet på spiken!

    Vill också, vill ockå är allt jag kan tänka.

    P.s en sån där ”ambassadör” gör jag alla tummarna upp för!

  3. Eller, skulle du vilja vara en solstråle i någon annans liv?

    Bara genom att vara sig själv och ta hand om sig själv skulle jag våga påstå att man inspirerar och glädjer andra likasinnade i sin omgivning.

    Ja, visst är det härligt att kunna säga ”jag tränar för att det är roligt”. För att få det där leendet och känna den inre glädjen, och att jag och kroppen faktiskt är vi. Ett team.

  4. Hej Anna!!
    Vad jäkla stolt jag blir över dig. Har inte läst din blogg på länge, jag vågade nog inte riktigt lita på det du skrev när allt blev lite för positivt.. Men fan alltså, du är grym. Har börjat blogga själv nu, om min behandling på dagenheten Idun i Sthlm. Jag ska bli som dig, typ. Fast mer som mig ändå. 🙂 KRAMAR!

  5. Jag vill bara tillägna dig ett stort enormt TACK för att du delar med dig av dina tankar! Jag blir så peppad själv av dina inlägg och jag har verkligen kommit igång med min tillfriskningsprocess, inte bara fysiskt utan också psykiskt! 🙂 Än en gång TACK!!!

  6. Anna..Du är en stråle i mitt liv just i detta nu..när min lilla tjej har slutat äta o dricka o tvångsvårdas med sond o kräks upp både vällingen o sonden…läser Din blogg när min strimma av hopp hotas av min svartaste förtvivlan….Kram o tack!

  7. Inspirerande att läsa! Jag vill också vara en sån glädjespridare. Framförallt sprida den glädjen till mig själv i första hand och sen kommer det sig nog naturligt att den sprider sig till andra. Skönt att höra att du är påväg uppåt.

    Har du fått tillbaka din mens ännu? Jag kämpar med att hålla min normalvikt (sedan över ett år), men mensen lyser med sin frånvaro. Någon som är/har varit med om liknande? Vad ska man göra? Varit hos gynekolog och allt såg normalt ut, förutom låga hormoner.

    Elin

  8. Hej Anna,

    Jag trodde först att det var en felskrivning, Vägen från 37 kg. Jag har ju gett ut boken Vägen från 137 kg på mitt förlag.
    Själv är jag din raka motsats; man, gammal, alltid överviktig o.s.v. men jag har ändå lätt att förstå din sits, ätstörning som ätstörning.

    Trevligt blogg, jag tänker titta in igen.

    Ha’ de’ bra!

    Bertil

  9. kan bara instämma, den viktigaste faktorn för tillfrisknande är även i mitt fall förebilder i min omgivning. de är guld värda, och mer än så. stjärnbilder på mitt eget himlavalv. du är en av dem 🙂

Kommentera

