Mat, Självhjälp

Kaffestorm

Inte sällan plingar mitt ”kommentatorslarm” till och meddelar att någon har kommenterat ett inlägg som jag skrev för över ett år sedan.

Jag blir alltid lika glad när jag upptäcker detta. Det gör bloggen levande och till ett fantastiskt verktyg och kunskapskälla för alla som kämpar på där ute. Stort tack för att ni engagerar er och vill vara med att göra bloggen så bra som möjligt!

Idag var det Felix som hade läst och känt igen sig i ett inlägg från december 2009: Panikångest eller kaffechock?

Så här skriver Felix:

”Hej!

Jag har upplevt exakt dina symptom nu under ett halvår, allt stämmer på pricken.

Jag är inte någon jätte heller ska tilläggas. (173/57kg – kille)

Men jag åt riktigt dåligt under detta halvåret av mitt liv och drack mycket kaffe och upplevde det du skriver om säkert 2-3ggr/vecka.

Efter att ha läst din blogg nu om upptäckten av kaffet så ska jag sluta med det.

Har du fått reda på om kaffet var boven i dramat?

Ta hand om dig och fighta på!”

Hej Felix,

kul att du är på hugget!

Jo, idag vet jag vad som var problemet. Nämligen precis det som flera av mina kloka läsare påpekade:

”Magen kan reagera på kaffe om man inte har ätit ordentligt innan.

Det blir för starkt med kaffe på fastande mage.”

Och när jag läser inlägget minns jag den här dagen kristallklart.

Idag kan jag erkänna att skurken i dramat var att jag hade alldeles för lite mat i kroppen. Jag hade ätit dåligt både dagen före och innan dess att det var dags för fikan.

Så svaret på din fråga:

Svart kaffe + en tom mage är ingen bra kombination! Trodde att det hade med koffeinet att göra först men så var det alltså inte.

Jag har inte varit med om samma kraftiga reaktioner sedan det här hände. Inte mer än att jag idag kan känna av att det blir ”fart på magen” efter att jag druckit kaffe (även fast att jag numera enbart dricker kaffe med mjölk).

Tycker faktiskt svart smakar rätt vidrigt om jag ska vara helt ärlig. Kan verkligen inte förstå att det fanns en tid som jag alltid drack det helt svart. Å andra sidan när jag dricker mitt kaffe med mjölk idag njuter jag av alla de smaker som plötsligt börjar att dansa på tungan. Till skillnad mot förr…

Kaffet fyller inte längre enbart en praktisk funktion för mig utan med mjölk blir det även en smekning för själ och sinne.

Något att se fram emot och längta efter! Inte bara få överstökat…

Det ska vara skönt att leva.

… och det det är kul och spännande att för omväxlings skull testa hur det känns att vara snäll mot sig själv.

Hoppas du blev klokare!

/ MVH Anna

6 thoughts on “Kaffestorm”

  1. Hei der 🙂

    Moro å se dette innlegget i dag – jeg satt akkurat denne morgenen og leste gjennom ca 15 av dine tidligste innlegg. Jeg er i recovery (innlagt etter 14 år med spiseforstyrrelser som startet når jeg var 5-6 år – i hovedsak anorexi) og sjekker bloggen din hver dag og bruker den som god inspirasjon, men dette er første gang jeg har turt kommentere!

    Godt å se og høre om ei anna sin vei til å bli frisk og se at det faktisk er mulig. Takk for en flott blogg 🙂

  2. Kan bara instämma!
    Svart kaffe är någonting jag inte längre föredrar. Urk va beskt!
    Nä, med en rejäl skvätt mjölk ska det vara. Och gärna lite kanel on top. Mums.
    Har vissa helg-ritualer där jag spenderar nån timme på morgonen i sängen med kaffe (med mjölk), banan och veckotidningar. Love it! Och detta innan frukost!
    Bara för att det är så gött att lata sig!!! 🙂
    Lots of Love.

  3. Det där är nog en vanesak också, i och för sig. Även innan jag fick ÄS började jag dagen med några koppar svart kaffe utan problem. Men så dricker jag absurda mängder varje dag också, kroppen har liksom inte så mycket till val 🙂

  4. Detta inlägget kom som ett brev på posten, det hände mig idag, men inte för första gången. För mig kommer sådana här reaktioner efter stora mängder te. Te kan ju tyckas vara oskyldigt, men det är ju koffein i det. Fy fasen vad obehagligt det är. Huh. Aldrig mer.

  5. Hej!

    Måste bara säga att jag upplevt exakt samma sak efter kaffedrickande… Trodde jag va överkänslig mot kaffe eller nåt men det är kanske inte så? En dag hos en kompis drack jag tre koppar kaffe med mjölk och åt mackor till frukost, sen gick vi till stan och va helt yr, mådde illa och skakade… På stan sprang jag in på första toa o hade diarrè. Trodde jag skulle svimma.

    Tack för en bra blogg:-)
    Kram Ida

Kommentera

