Mat, Självhjälp

Viktigt – BLI den du vill!

Ett av mina nya favoritprogram är Jakten på lyckan med Hanna Hellquist.

I det senaste avsnittet intervjuar hon Mark Levengood och då säger han exakt det som har varit ledorden genom hela min friskprocess.

Mark pratar om sin amerikanska vän som hade bott i Sverige på 80-talet. De bestående minnena som amerikanen har från Sverige var att alla svenskar hade varit så otroligt upptagna med att försöka hitta sig själva.

Vem är jag egentligen?

Och exakt de här tankarna surrade konstant även i mitt eget huvud under alla de år som jag förgäves och utan framgång försökte bli frisk. Minst 1 gång varje dag grubblade jag på varför allt hade blivit som det hade blivit.

Varför hade just jag blivit ätstörd? Och vem var jag egentligen?

Varför, varför och återigen varför…?!

Mark frågar sin vän hur man gör i Amerika.

Vännen replikerar att amerikaner inte lägger ner energi på att försöka ta reda på vem man är. Istället ligger allt fokus på:

Vem man SKULLE VILJA VARA?

Så har även jag tänkt genom hela min viktuppgång och friskutveckling.

Hur vill jag att mitt liv ska se ut om några år?

Vad ser en givande vardag ut för mig?

Vilka är mina guldkorn? Vad uppskattar jag?

Vad vill jag ska ingå i en frisk livsstil som jag ska leva med livet ut?

Vad får mig att le? Skratta? Njuta?

Vad får mig att se fram emot en ny dag när jag vaknar?

En del saker finns nedskrivet och andra har jag färskt i minnet.

Exempelvis hade jag under mina sjukdomsår en enorm längtan efter att en dag kunna äta och fika ute på stan utan ångest och oro.

Jag läste ofta och hörde om folk som träffades och gjorde affärer ute på stans mest creddiga restauranger och caféer.

I morse slog det mig att det faktiskt går.

Det går att lyckas. Jag har lyckats.

Idag befinner jag mig exakt där jag för 1,5 år sedan i tanken hade föreställt mig att jag skulle vilja vara.

Sakta håller jag på att utvecklas och förvandlas till den personen som jag vill vara. Skit samma vem jag var under alla mina svältår, det är ointressant.

Det viktigaste är vad som kommer efteråt, eller hur?

Tidigt i morse slank jag förbi Saturnus för att köpa med mig några av caféets populära kanelbullar upp till kontoret.

När jag stod i kön och väntade på min tur så passade jag på att se mig omkring i lokalen.

Tända ljus. Glada munnar. Värme. Småprat. Croissanter. Laptops. Koncentrerade miner. Du och jag.

När jag lämnade fiket med min prasslande påse i famnen hade jag en varm känsla i maggropen.

Jag gör det.

Jag lever min dröm. Och är på väg precis åt rätt håll.

Jag kommer att nå dit där jag vill och befinna mig där livet ut.

Jag har slutat läsa om hur det sköna livet kan se ut för andra. Istället så deltar jag själv i det. Praktiserar dagligen!

Och då och då äter jag även bullar från Saturnus…

Livet är lyxigt!

Jag är så fruktansvärt glad och tacksam att jag inte hann bli gammal innan jag fattade det här. Vad livet går ut på.

Ta vara på åren som har du fått här på jorden.

De kan alltför snabbt ryckas ifrån dig!

11 thoughts on “Viktigt – BLI den du vill!”

  1. Jag skulle så gärna också vilja gå på café utan ångest. Men just nu känner jag mig bara uppgiven och fast i ätstörningen. Håller igång hela dagarna tills jag knappt kan stå och äter väldigt lite ändå går jag UPP i vikt. Vad är det för fel? Varit sjuk i nästan 15 år och undrar när jag ska få känna den där lyckan. Behöver verkligen ändra mitt beteende men hur?

  2. Det är nog väldigt viktigt att inte fastna i det som varit. Då blir det som ett ältande hela tiden vilket inte ger positiv energi. Jag läste i en bok att man måste kunna förlåta sig själv för det som varit för att kunna bli helt frisk. Inte helt lätt kanske, eftersom man behandlat sig själv och andra illa. Men det är nog viktigt att komma till den punkten och istället se till livet nu och framåt. Det är bara nu och framåt man kan påverka.

  3. Sedan jag hittade din blogg får några månader sen har jag börjat fundera och tänka..Har fått en rad tankeställare.. mitt ätstörda beteende har aldrig gått så långt att jag haft någon undervikt, men mina tankar är långt i från friska och där har ja en lång bit kvar men jag har börjat klättra och med dina kloka inlägg vågar jag tro att jag en dag ska gå min väg för som du säger livet är förkort för att slösas bort på tankar om jag kan äta den bullen eller inte om jag ska tacka ja till en tredje fika med kompisar (borde ju ha tränat i stället)jag är mkt glad att jag sprang på din blogg…ha nu en underbart fin helg

  4. Gulliga Anna. Du skriver så fint och jag blir så glad när jag läser om dina små och stora steg i vardagen. Lycka till med projektet. Du är grym och det kommer att lyckas!
    Kram

  5. Jag kom av en tillfällighet in på din blogg och blev så glad då jag läst i den. Glad över att hitta en tjej som tagits sig ur sin ätstörningsproblematik!
    Du är beundransvärd!
    Styrkekramar
    Zita

  6. Jag kom av en tillfällighet in på din blogg och blev så glad då jag läste i den. Glad över att hitta en tjej som tagits sig ur sin ätstörningsproblematik och det på egen hand dessutom.
    Du är beundransvärd!

    Styrkekramar
    Zita

  7. Du skriver en otroligt bra och inspirerande blogg! Jag kikar in här ibland och läser alla inlägg sen jag var in senast, och alltid är det nånting som ringer extra starkt hos mig. Jag har ingen bakgrund av en full ut ätstörning, men har länge varit nojjig och försökt hitta nån balans, med hjälp av lightprodukter, små portioner och träning. Konstant hunger, magproblem och viktuppgång blev resultatet! Tills jag för några år sen började äta mer naturligt – standardprodukter, mat jag tycker om och är sugen på! Det har gjort att jag hittat balansen jag så länge längtat efter. Med några fler kilon än tidigare – men med en mycket bättre trivsel!

    I alla fall, det jag ville säga nu var att jag verkligen håller med dig i det här inlägget. Betydelsen av att fokusera på vad en själv gillar och vill ha i sitt liv! Och hur de målen ska nås. Samtidigt med en balans, att kunna uppskatta nuet och inte hela tiden sträva vidare. Du verkar vara otroligt duktig på att uppskatta nuet också, så det var mer som en allmän kommentar om att det finns risker med det tänkandet också! Och att det ibland är svårt. Jag har under flera år haft det tänkandet, och haft ett mål jag strävat efter, utan att veta om det faktiskt skulle passa mig i slutändan eller inte, men ändå velat satsa på det. Upptäckte under vägen att det faktiskt inte passar mig, och har nu svårt att omformulera ett nytt, övergripande mål… fokuserar på det lilla i vardagen, men vill hitta ett nytt större mål! Men jag vet att det kommer ge sig eftersom.

    Fortsätt leva som du gör, och tack för att du delar med dig så öppet här!

  8. Åh vad jag längtar efter att få fika på Saturnus igen! Brukade sitta på uteserveringen (eller ja stolarna är väl en mer korrekt, hehe) hela sommaren när jag var frisk. Kanske till våren? Du inspirerar!

  9. Hej. Jag kan ofta känt ångest över vad jag ätit, speciellt på kvällarna. Jag var fast i en ond cirkel innan, jag åt knappt något på dagen och jätte mycket på kvällen. Det gjorde att jag varje kväll hade ett mål att inte äta dagen efter, vilket jag höll fram tills kvällen, då allt började om igen. Nu mår jag lite bättre och vågar äta bättre men är fortfarande så fruktansvärt rädd att gå upp till den övervikt jag hade innan. Nu när jag läst flera inlägg på din blogg blir jag nästan tårögd. det är så skönt att höra hur bra livet kan vara. & att få ha sådana bra kompisar som du beskrev. Jag ska verkligen börja läsa din blogg mer nu! När man väl insett att man var sjuk så var det nästan så att man ville vara sjuk bara för att se bra ut, men din blogg gör att man tänker i andra banor! Tack.

Kommentera

