Mat, Självhjälp

”Om du äter godis har du inga ätstörningar!”

I början av mina sjukdomsår var jag livrädd för allt som hade fett i sig och krävde därför att allt som jag åt skulle vara light och fettfritt.

Samtidigt blev jag också vegetarian.

Ifall produkterna innehöll E-nummer eller hade långa innehållsförteckningar spelade absolut ingen roll, huvudsaken var att antalet kalorier per 100 gram var få.

Men det som inträffar när man svälter en längre period är att hjärnans förmåga att kunna konsekvenstänka försämras.

Det vill säga den som svälter får väldigt svårt att tänka ett steg längre än själva händelsen (därav blir det också svårt att försöka tänka logiskt och det är inte ovanligt att personen i fråga känner sig lite korkad / dum).

Det är först numera som jag idag kan se ett dåligt ätmönster när jag försöker gå tillbaka i minnet och analysera mina gamla ätstörda svältvanor.

För även fast att jag åt väldigt kalorisnålt ett tag kunde jag sedan få perioder då jag hade väldiga godiscravings. Det vill säga kroppen sa ifrån, den kände att något fattades.

När jag senare fick hjälp med att börja normalisera mitt ätande var det viktigaste för mig att få äta godis och fika – mycket hellre än lunch och middag (som jag tyckte var ”tråkigt”).

Jag struntade fullständigt i att ens vilja försöka att lära mig uppskatta ”riktig” mat då jag tänkte att om jag ändå skulle äta så skulle jag minsann äta det som var riktigt gott.

”Äta gott” innebar för mig godis, glass, choklad, kakor, söt müsli, bröd, frukostmat och liknande.

Jag skriver om det här då jag ofta får mycket mail på temat.

Det tycks vara ett rätt vanligt äs-trick i ett försök till att lura omgivningen att allt är lugnt då man äter godis (”ingen som äter godis kan väl ha ätstörningar eftersom man går upp i vikt då, eller..?”).

Men givetvis har personen i fråga full kontroll på vad han / hon får i sig.

Det finns inte en och samma mall för alla med ätstörningar.

Vägen ner i mathelvetet ser olika ut från person till person. Det är viktigt att både du som är sjuk och du som är anhörig är medveten om det.

En måltid som är lätt att få i sig för en person kan vara djävulskt svår för en annan.

Vissa tycker t ex att frukost är dagens enklaste måltid medan vissa anser att det är synd att ”förstöra” dagen så tidigt och ”spar sig” därför till senare måltider under dagen.

Det man dock har gemensamt med andra är att det är ett evigt kompenserande och planerande.

Men som sagt, hur en person som lider av ätstörningar äter under en dag kan se extremt annorlunda ut när man väl börjar att jämföra personerna med varandra.

Låt dig inte luras.

8 thoughts on “”Om du äter godis har du inga ätstörningar!””

  1. Hej hjärtat!
    Precis så där var jag också!
    Fick ständigt kommentarer som ”hon käkar massor med karameller och är ändå toksmal, vilken tur hon har”
    Älskade att höra sånt eftersom det bekräftade det faktum att jag var normal. (vilket naturligtvis var käpprätt åt skogen fel)
    Kunde äta 4 frukost flingor (jeeeez!) på morgonen och sen lakrits och choklad på jobbet.
    Mitt sätt att lura både mig själv och min omgiving.
    Önskar att jag kunde backa tillbaka och örfila både mig själv och mina vänner.
    För även om det säkerligen finns ett antal ”naturligt” magra personer är nog ändå risken större att man inte äter som man ska när man ser ut som en ”påse ben”.
    Tok många kramar!
    Å hejja dig för allt du gör för dig själv. Läser varje inlägg och ÄR så glad för allt positivt som händer i ditt liv.
    Lots of Love!

    1. ”…för även om det säkerligen finns ett antal ”naturligt” magra personer är nog ändå risken större att man inte äter som man ska när man ser ut som en ”påse ben”.

      Kan inte annat än att hålla med dig, Maria.

      Tanken med inlägget var även att poängtera att godisbegäret kommer att ändras under den tiden som man övar på att äta både tillräckligt och varierat.

      Idag tycker jag det är en lyx att verkligen kunna uppskatta vanlig mat och enkla ”äkta” smaker igen.

      Det är ingen hållbar livsstil att leva livet ut på en godisdiet.

      ”Taktiken” funkar varken socialt eller speciellt bra om man vill bli fri från allt tvång, krångel och mattankar.

      Var snälla mot er!

  2. Vad bra att du tar upp det där. När jag vägde så lite som 36 kg åt jag ändå närmare 2 kg godis i veckan. Folk trodde mig inte när jag berättade det men när de väl såg hur mycket jag kunde sätta i mig fick jag reaktioner som ”men du KAN ju äta massor, inte har du problem med maten då inte”. Men det är ju inte svårt att hålla sig utmärglad trots 2 kg godis i veckan om man tränar som en elitidrottare och förutom godiset lever på äpplen och te…

    1. Ja, det är precis så som du beskriver det som det funkar för väldigt många.

      En kort period kan man tycka att det känns lyxigt att få äta godis och att dieten tycks fungera. Man lockas till att fortsätta.

      Men sen kraschar man – både socialt, mentalt och fysiskt.

      Det blir en påfrestning för kroppens inre organ och man löper hög risk att dra på sig skador som man kanske får lida för när man blir äldre.

      Det är inte värt det.

  3. klokt inlägg. fick mig att öppna ögonen ytterligare. det är lätt att falla för frestelsen. som t ex lördagsgodis istället för middag. men varför inte ta både och? kroppen känner ingen större skillnad, men själen njuter av bara F*N 🙂

  4. Hej! Jag heter Anna och är 22 år. Jag håller på med ett psykiatriarbete i min skola där vi pratar om olika psykoser. jag skulle så himla gärna vilja göra en intervju med dej, isåfall över internet, kankse msn, då jag bor långt ifrån dej. Jag tycker din historia är intressant, tycker dessutom du är en oerhört skarp och intilligent tjej, som kommer ur detta.
    Jag själv har haft problem, dock inte lika djupa som dej, men känner igen mej själv mycket.
    Om du kunde avsätta en timme kanske i veckan, kan du väl mejla mej ? Så hinner jag skriva iop en intervju och vi kan sätta oss på msn en timma?
    Det skulle betyda oerhört mycket för mej, mitt arbete och mej personligen:)
    Kramar Anna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s