Mat, Självhjälp

Vad händer efter anorexin?

Jag fick en fråga på mailen som fick mig att tänka på inlägget som jag skrev igår: Är du så smart som du tror?

Hanna frågar:

Vad är det bästa som du hittills har upplevt efter att ha lämnat anorexin?

Först och främst tror jag att det säkert är väldigt individuellt vilka steg som man uppskattar mest i friskprocessen.

Men för mig är det utan tvekan allt som jag lyfte fram i inlägget igår, dvs att min riktiga personlighet lyser igenom igen och att jag därmed slipper känna att delar av min personlighet saknas / sover.

Mina vackraste personlighetdrag, allt det där som karaktäriserar mig, fullkomligen strålar nu för tiden. Jag inte bara ser det på personer som jag möter utan jag kan känna det själv!

Förutom ovanstående så är det förstås en himla massa andra saker men som kan vara lite knepiga att komma på så här på rak arm men som jag uppskattar vid olika tillfällen under en vecka.

Det kan vara att med glädje vara den som tar med fika och bjuder jobbet på…

Eller längta efter nästa tennislektion för att kunna få slipa ännu lite mer på servern…

Uppskatta min starka bena när de bär mig fram i trängseln på jakt efter den sista tunnelbanevagnen…

Känna att stress och människors negativa energi inte berör mig ett dugg så länge jag ser till att äta regelbundet, varierat och tillräckligt…

Vara den som tar initiativet till att träffa nya vänner och sy ihop aktiviteterna…

Läsa en bok eller se en film och efteråt faktiskt kunna komma ihåg vad jag har läst / sett för något…

Sätta upp målstolpar i livet som jag ser fram emot att få bocka av, år för år…!

Att känna mig stark, snygg och säker på mig själv när jag rör mig ensam i en lokal där jag vet att allas blickar är riktade mot mig (ja, trots att min skjorta är storlek 38:a!).

Vara tacksam att jag stark nog att fyra av en riktigt hård forhand smash.

Inte få panik när jag glömmer lunchlådan hemma utan istället låter lunchen blir ett överraskningsmoment i form av att kollegan köper med lunch till oss eller tillsammans går ut för en lunch på stan.

Detta var några exempel som jag kommer på just nu.

Trevlig kväll allihopa!

5 thoughts on “Vad händer efter anorexin?”

  1. Jag kan vara jättenöjd över vägen jag gått och mitt friska (Hur man nu definerar frisk) liv. Det är dock konstigt att trots att jag vet att jag är mycket lyckligare nu, klarar av skolan, har vänner, umgås, provar nya saker och så vidare, så bär jag ändå alltid på en sorg och en enorm saknad efter livet som anorektiker.

    Känner du någonsin detta? Och hur isåfall handskas du med den?

  2. Hej, (tack för ditt svar i förra inläggets kommentarplats Anna!)

    Jag tror att det handlar om inställning. Den glädje man hade i A är att jämföra med drogrus. Det är verkligt bara efteråt, och man förgyller och upphöjer tillståndet liksom ‘det var bättre förr’. Jag hoppas verkligen att man kan ta farväl av det liksom man måste ta farväl av livet som femåring. Jag själv är inte där än men jag vill inte tro nåt annat…

  3. vad härligt att höra att du känner dig snygg!
    jag är så orolig att jag ska bli ful när jag blir frisk. tanken att snygg=smal är svår att slå bort ibland.
    tack igen för ett peppande inlägg, ha en fin dag!

Kommentera

