Mat

Vad äter vi egentligen?

Jag har tidigare skrivit att sedan jag övergivit svälten har mitt smaksinne utvecklats enormt!

Saker som jag varit inne på tidigare är t ex att lightprodukter smakar apa (ok, inte alla men faktiskt de allra flesta).

Jag kan heller inte äta varken lätt- eller mellanfil längre utan att få kväljningar.

Hämtpizza är överskattat och något jag klarar mig utan.

Däremot har jag upptäckt tjusningen med att kombinera klyftpotatis, lövbiff och bearnaisesås (”vuxenmat” som jag aldrig har gillat tidigare!).

Glass annat än äkta gräddglass (tänk SIA glass) går knappt att äta utan att jag rynkar på näsan.

95 % av allt bröd som säljs i våra matbutiker smakar likadant och därför handlar jag heller inget där längre.

100 % äkta surdegsbröd eller hembakat bröd smakar allra bäst (men se upp då många bagerier luras och har bara en liten del surdeg i bröden samt använder en stor del jäst och då blir inte alls samma smak!).

Curryrätten smakar plötsligt CURRY när man fräser upp kryddan med lite matfett i pannan.

Det är stor skillnad på lax och lax. Min erfarenhet är att Vägga Lax toppar laxeliten i Sverige.

Avokadon smakar väldigt annorlunda beroende på vilken leverantör som din butik har avtalat med…

Choklad med hög kakaohalt och få tillsatser smakar CHOKLAD.

Min senaste smakupptäckt rör nötter. Brukar för det mesta köpa ICAS EMV eller lösvikt från Extotic Snacks. Tycker båda smakar bra. Men så befann jag mig i Hötorgshallen häromdagen och köpte därför lite blandade 100 gr påsar med bla cashew, pecan, para, mandel, hasselnötter, etc.

Förväntade mig att de skulle vara av god kvalitét då kilopriset är lite högre i hallen än i matbutiken.

Men vad upptäcker jag?

Jo, nämligen att nötterna är sega.

SEGA..?!

Ja kanske inte precis som tuggummi men ni vet det där välbekanta ”knaket” som ska infinna sig när man biter av nöten? Det infinner sig liksom aldrig.

Varför då? undrar såklart jag. Är det ett bra eller dåligt kvalitetstecken att nötterna från Hötorgshallen är sega? Har dem stått för länge i påsarna? Ingen som köpt dem kanske?

För egen del är svaret glasklart, i fortsättningen köper jag som vanligt nötterna i matbutiken.

Kanske någon av er råkar sitta inne på värdefulla tips på var man bäst handlar goda nötter i Stockholm?

Guldtips tas tacksamt emot!

8 thoughts on “Vad äter vi egentligen?”

  1. Det här är faktiskt en intressant diskussion, bra inlägg. för mig:Aldrig mer granny smith äpplen… nån mer som försökte ”leva” på dem?

    1. Den där grejen med att enbart äta riktigt gröna äpplen blev jag faktiskt inte medveten om förrän jag läste Mattillåtet. Kommer nu heller inte riktigt ihåg varför just gröna äpplen var så mkt mer ”tillåtna” än vanliga röda…?

      Självklart ska man kunna äta all slags frukt, tänk vad mycket härligt man annars går miste om. Livet ÄR plötsligt väldigt kort när man väl börjar inse sådana här saker…

    2. Jag gjorde! Men visste inte att det var en ”grej” som fler med äs gjorde?
      Granny Smith och morötter!
      Anna, vad står om det i Mattillåtet?

  2. Saltå kvarns ekologiska cashewnötter är jättegoda! Sedan jag har smakat dessa undviker jag helst att äta andra cashewnötter. Jag tyckte förut om de naturella som man kan köpa på lösvikt och även en sort i lite större påsar som fanns att köpa på tex ICA MAXI (minns nu inte vilket märke det var vilket kanske talar för sig själv), nu smakar de nästan illa i jämförelse. Saltå kvarns cashewnötter ”knakar” 😉
    Paranötter, Pecannötter & Pumpafrön brukar jag köpa i ICAs eget märke och Valnötter köper jag i stora 400 g påsar av märket Sevan som både Coop och ICA brukar ha – dessa tycker jag är jättegoda trots det relativt låga priset.

  3. Var i Stockholm bor du? Jag brukar köpa nötter hos turkgubben på hörnet (förorten), han har sina nötter i sånadär lösviktskuber (han har dock inget lösgodis).

  4. anledning till att granny smith är så populära bland anorektiker är att man som undernärd (och med ett alldeles för lågt fettintag) har svårt för att känna smaker. granny smith´s syra och krispighet är lättare för smaklökarna att reagera på.
    ett tips om nötter jag kan passa på att komma med är go green´s saltade och rostade sojabönor. jättegoda snacks som också mättar bra och som man kan ha med sig i väskan. solroskärnor köper jag också av go green, naturella som jag sedan själv rostar i stekpannan och strör över maten. mums!

Kommentera

