Mat

Svälten är över – varför får jag finnar?

Ber om ursäkt för rubriken men idag på självaste nyårsafton borde jag väl egentligen blogga något hurtigt som ”Nytt år och nya möjligheter” eller ”Förverkliga dig själv 2011”.

Men helt ärligt, jag vet att ni får tillräckligt av de budskapen i andra kanaler och i andra bloggar. Det kan stå en upp i halsen att man ska passa på att förändra sitt liv bara för att det är nytt år.

Jag vet att ni bäst själva vet när ni är redo för en förändring av era liv. Skynda långsamt.

En dag lossnar det. 

En dag får också du nog och det är då det är dags.

Skit samma om det är nytt år eller råkar vara en helt vanlig onsdag. 

Oavsett dag kan du alltid välja att gå den friska vägen och det enklaste sättet för mig att hamna där har varit att inleda med en rejäl testvecka för att på riktigt få smaka på det goda och ”riktiga” livet.

, det var årets sista pretto-ord från min sida.

Nu ska jag knäppa sista skjortknappen innan är dags för en god nyårsmiddag med – ett litet – men nära umgänge.

Har för övrigt lagt märke till att det händer en massa saker med min hy. Finnar som skjuter upp som svampar, både i den berömda T-zonen och på övre delen av ryggen.

Varför?

Någon som på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan berätta om sambandet mellan svält, näring, hormoner, talgkörtlar och finnar (eller säger man Acne?).

Jag misstänker nämligen att min hud plötsligt har fått så mycket liv beror på all den extra näring som jag har  försett kroppen med de sista tre månaderna.

Någon som vet om jag är inne på rätt spår..?

Gott nytt år kära vänner! 

15 thoughts on “Svälten är över – varför får jag finnar?”

  1. Den enda anledningen jag kan tänka mig är att din kropp nu kan bilda hormoner, och de e bra de!;)
    Gott nytt år på dig! Och tack för alla fina och peppande inlägg!

  2. Jag har, tyvärr, samma problem. Min hy är förskräcklig för tillfället – finnar och sår på haka, kinder och panna. Förmodligen har det med hormoner att göra och jag är den första att erkänna att det här är en av de få otrevliga sidorna med att bli frisk. Å andra sidan skulle jag förstås med största sannolikhet haft problemhy även om jag aldrig hade blivit sjuk i en ätstörning och svälten har säkert bara skjutit upp hyproblemsdebuten (vilket fint ord) fram till dess min kropp fick chansen att arbeta på helfart igen.

  3. Tack för att din blogg finns, jag uppskattar verkligen dina blogginlägg ❤

    Jag har en fråga:
    Tappade du hår när du var sjuk? Vet du hur lång tid det dröjer innan man får tillbaka det, och kan man hjälpa det att växa ut igen?
    Är tacksam för svar.
    Puss

  4. Ärligt talat måste jag tyvär säga att finnar lätt kan dyka upp p.g.a skräpmat/annat ”onyttigt”.. eller ja det är så på mig iallafall. Kanske individuellt. Så fort jag börjar äta nyttigt så förbättras min hy jätte mycket.. OBS. Nyttigt är INTE = svält. Svält försämrar hy + hår + naglar.

    Skräpmat + onyttiga saker ger dock ökad risk till finnar. Och med det menar jag inte kött , potatis och sånt livs nödvändigt utan mcdonalds / choklad / godis

    1. Finnar behöver inte alls bero på att man äter onyttigt. Det är en hormonell obalans i kroppen som orsakar det hela. Jag brukar t ex få finnar när jag har eller ska ha mens. När man är i svälttillstånd har man dock i regel inga finnar. Inga hormoner heller. Som frisk är man alltså lika dödlig och finnig som alla andra igen 😉

      1. Nä men det var ju därför jag skrev att det kanske är individuellt och olika från person till person. Men på MIG är det så iallafall. När ja har ätit chips eller ljus choklad får jag finnar direkt. (inte alltid men ofta) Och när jag äter mycket avokado och annan frukt så försvinner alla små ”finnar”/dylikt 🙂
        Fast jag kan ju tillägga att jag är 15 år också, så ja kanske hormoner spelar in men som sagt påverkas maten på mig, det är jag 100 % på.

  5. Tack för ditt bloggande 2010 och ett Gott Nytt 2011!
    Det låter som din hy börjar få ett liv igen. Den har väl lite att ta igen så att säga. Jag har fått ett par finnar på hakan men det tror jag beror på chokladmängden de senaste veckorna. Det var det värt!

  6. när man får för lite näring slutar (eller avtar) hormonproduktinen vilket gör att du inte får mens och inga finnar, plus att om du är i tonåren slutar du växa och din kropp utvecklas inte (brösten växer ej och sånt) antar att det sätter igång där det slutade när kroppen börjar funka sen igen. men jag är inte 100.

    kram!

  7. Hej! Först och främst, din blogg har hjälpt mig otroligt mycket i mina försök till självhjälp!

    Men nu till min fråga – hur snabbt har du gått upp i vikt? Går det långsamt eller fort?

    En liten till som du kanske inte vet svaret på – men om man äter mycket kolhydrater (gröt, ris, bröd osv), går man upp i vikt fortare än om man skulle äta lite mindre av dessa?

  8. Hej!
    Jag har nästan hela mitt liv haft problem med hyn, mer eller mindre. Under mina två graviditeter var den dock felfri och när jag efter att ha slutat amma lillasyster återigen såg problemen komma krypande fick jag nog! Jag är ju 40 år! SÅ, ett tips till dig är att klicka in på Clearly gone och beställa hem lite B5 vitamin. För mig har det fungerat perfekt och efter att ha startat på maxdos under en månads tid äter jag nu 1/3 av den och det fungerar utmärkt – hyn håller sig i schack! Lycka till!

Kommentera

