Ätstörningscoach

Skelettet i skidspåret

När ni läser det här spenderar jag eftermiddagen ute i skidspåret.

Det är faktiskt rätt häftigt, även fast jag befinner mig i södra Sverige så har vi fullt med snö den här julen. Det känns superlyxigt!

Jag är egentligen inte särskilt bra på utförsåkning men längdskidor har vi alltid försökt få till varje år.

Denna julen är jag betydligt starkare och mer robust i kroppen än i februari förra året. Förresten, någon som fortfarande minns vad som hände då?

Det blev trots allt en rätt otäck upplevelse… Ingen vacker historia.

Ni som missade inlägget så finns det att läsa här: Min kropp – jag älskar dig! 

Men i år är det som sagt en annan femma.

Skulle jag göra en vurpa vet jag att det är min rumpa som tar emot mig och inte själva skelettet och benpiporna.

Termosen med varm choklad och ett gäng lussekatter har också fått följa med ut,  precis som när jag var liten. Så snart dags för en eftermiddagsfika.

God fortsättning på er!

6 thoughts on “Skelettet i skidspåret”

  1. Efter att ha förstört min kropp genom svält under en period har jag nu för ett tag sen börjat försöka gå upp i vikt. Jag ”började” redan i maj/juni (fast inte på eget initiativ) men förstod väl själv i augusti/september någon gång att jag verkligen behövde gå upp i vikt. Så nu har jag kämpat för det ett bra tag, men det syns ingen skillnad på vågen eller på min kropp. Flera gånger har jag känt att ”Yes, äntligen, nu måste jag ha gått upp lite i vikt” och sen ställer jag mig på vågen och den glädje som jag nyss känt försvinner direkt, siffrorna är desamma som förut. Under så lång tid som jag kämpar med att få in extra näring och energi i vardagen så går jag ändå inte upp i vikt. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Längtar till fina kvinnliga former och lite större rumpa och höfter. Har du några enkla tips för att gå upp i vikt? (Kan nämnas att jag har talat med dietisten på stadens sjukhus men hon verkade inte alls tycka jag skulle behöva öka från mina 41kg tillhörande min längd på 161cm, så någon större hjälp var hon inte).

    1. Det handlar om att få in rutiner som funkar i din vardag.

      T ex se till att ha någon form av sås vid varje måltid som gräddfil, creme fraiche, en krämig brunsås, guacemola, tzatsiki eller runda av köttfärsen med en fetare mejeriprodukt. Riv ost över pastan, strö nötter över mackan/gröten/filen, drick varm choklad med en klick grädde på kvällen/fikan, ät nötter och/eller torkad frukt varje dag som mellanmål eller innan du går och lägger dig, ha en riktigt god ost på mackan eller kanske lax och avokado, se till att ha njutningsmellanmål etc.

      Viktigast är att du inte bara gör det här en enstaka gång utan VARJE DAG.

      Se till att hitta vanor som du själv trivs med och som du vet kommer att fungera när du kanske träffar en partner, äter med vänner, umgås med familjen, etc.

      Att lida i onödan är mycket dumt.

  2. Mikaela: Super att du börjat försöka gå upp i vikt! Det är faktiskt inte alltid så enkelt som många tror. Mitt tips är att du äter var 3-4 timme 5-6 ggr per dag och ordentligt vid varje måltid. Som Anna säger ät såser och annat gott, så får du lätt i dig lite extra utan att bli för mätt. Testa att öka på dina mål, kanske kan du slinka in en macka eller bulle extra någonstans. Kanske kan du komplettera ett mål med någon god dryck, juice, mjölk, saft. Kanske kan du äta en god dessert efter middagen. Känn efter vad som passar dig, och tänk att du gör faktiskt gör något som är livsnödvändigt, som ger näring och energi till dig och din kropp. Tänk också på att om du ska gå upp i vikt räcker det inte att du äter som en vanlig, utan du måste äta lite mer. Och en sista sak. Om du börjar äta mer kommer kroppen anpassa sig efter detta, ämnesomsättningen ökar, vilket gör att du allt eftersom får öka mängden mat. När du nått en vikt där din kropp trivs slutar kroppen att öka i vikt även om du kanske tycker att du äter som en häst 😉 Och som Anna säger – superviktigt att du skapar matvanor som funkar i ditt liv och kan anpassa efter olika situationer, och som du mår bra av och som gör att du kan leva ett riktigt härligt liv! En sista tanke som jag hade med mig då jag behövde öka i vikt- varje liten bit jag får i mig gör mig gott just nu, om det så är att ta en portion mat till, eller njuta av en kaka till 🙂 Hoppas att du fått lite hjälp iaf! Ber om ursäkt för lång kommentar igen, men vill dela med mig av mina tankar, och hör gärna vad ni tycker 😉 Kramar Jessica

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s