Mat, media, Träning

Ätstörningar och träningsbranschens ansvar

Vem kan man egentligen lita på?

Ven lurar vem?

Som vanligt när jag befinner mig på resande fot så tycks det alltid börja storma lite extra på bloggen (fattar inte hur jag alltid lyckas tajma så dåligt!).

Men det som går att utläsa av att besöksstatistiken plötsligt skjuter i taket samt att mail och kommentarerna fullständigt öser in efter förra inlägget ”Din PT – en hälsofara” så är det definitivt ett ämne som väcker starka känslor.

Jag är tillbaka först till helgen och tänker kommentera ätstörningar och träningsbranschen mer i detalj än vad jag har möjlighet att göra här ikväll.

Så länge vill jag understryka att gårdagens inlägg inte är riktat till någon särskild person utan snarare till hela träningsbranschen. Jag tror branschen skulle må bra av en djupare debatt och en mer noggrann definition för vad hälsa och välmående egentligen innebär.

Vad är egentligen att – på riktigt – må bra?

Vad innebär balans och hur uppnår man det?

Hur som helst, ingen ska behöva ta åt sig personligen och därmed finns det heller ingen som ”hetsar till ätstörningar” eller liknande som någon uttryckte det.

Snarare kan uttrycket ”Många bäckar små…” vara mer passande.

Då ämnet väcker starka reaktioner är det uppenbarligen något som bör läggas under lupp.

Och självklart kan man inte dra alla PTs över en och samma kam. Men med gårdagens inlägg ville jag lyfta fram mina egna mindre trevliga erfarenheter som jag själv har fått dras med efter x antal år som verksam inom träningsbranschen.

Att döma av det enorma gensvaret så är jag uppenbarligen inte helt fel ute och cyklar i resonemanget..?

Men som sagt, återkommer med ett längre inlägg till helgen.

Hörs senare!

6 thoughts on “Ätstörningar och träningsbranschens ansvar”

  1. Hej! Första gången jag ser din blogg – OCH JAG KÄNNER MIG SÅ LÄTTAD! Har aldrig berättat detta för någon jag känner (och vet inte om jag någonsin kommer göra det) och det känns så skönt att veta att man inte är ensam. Dock undrar jag om du kan skriva ut din email? Hade velat fråga dig lite, för om du har klarat det kan jag..

  2. Hi sweetie!

    Självklart är det ett känsligt tema. Därav reaktionerna.
    Hoppas bara du inte tar det för personligt.
    Du har din asikt. (som jag, och manga andra delar)
    Andra människor har andra asikter.
    Ibland maste man ha gatt i dina skor för att första dina argument.
    Sa summan av kardemumman är att de personer som inte förstar, ska vara oerhört tacksamma,… för vem i hela friden vill lida av äs!!?!
    Love ya!

  3. kan inte annat än instämma med föregående talare! Vi är MÅNGA som tycker som du och står bakom dig! Ta inte åt dig personligen av alla ”negativa” kommentarer!

  4. Åh, vad jag hejar på dig och ditt ”nya liv”. Håller med om att tränare kan ställa till med sjukt mycket mer än de kan ana. Inte bara personliga tränare utan även tränare för lagsporter mm. Vad får de för utbildning i vad man säger och gör med ungdomar och deras matvanor? Och all press och media? Det är helt ok att marknadsföra helt sjuka bantningsmetoder utan större reaktioner. Inte konstigt att det går snett ibland om man ska leva upp till detta och dessutom lägga sin tillit till det som skrivs och sägs.

  5. jag hoppas att du är stolt över att ha lyckats väcka debatt. det är något som kräver en del. spinn vidare på resonemanget du, själv håller jag helt med dig!

Kommentera

