Ätstörningscoach

Mina bröst?

Dagens läsarfråga handlar om brösten fortsätter att växa när svälten upphör?

Sofie frågar:

”Hej!

Jag läser din blogg dagligen, och tror att jag så gott som läst alla inlägg. Jag uppskattar verkligen det Du skriver ska Du veta! 🙂

Men en sak jag inte lyckades hitta så mycket om är brösten.

Alltså, kan de börja växa och så fastän man egentligen är ”för gammal”?

Jag har aldrig haft en enda bröstvärk och är såklart orolig över att förbli platt.

Hur var det för dig? Har du fått bröst nu? Växte de mycket? Eller håller det kanske fortfarande på?

Tack på förhand!”

Tack själv.

Roligt att du tar upp det här för det är en sak som jag också har funderat över – särskilt den sista tiden.

För man kan i princip säga att ALLTING har växt på mig. Vrister, vader, lår, rumpa, höfter, mage, under- och överarmar, axlar, ansikte och även fingrarna har blivit en storlek större.

Men vad jag kan se så har det hänt absolut ingenting med brösten.

Jag hade små som 16-åring men ingenting har förändrats sedan dess.

Ingen aning om det kommer att göra det framöver..?

Läste i Mattillåtet att brösten efter svälten återgår till den storlek som de hade innan svälten bröt ut. Men i mittt fall, innebär det samma storlek som när jag var 16? I så fall blir det ju ingen skillnad…

Någon som vet?

12 thoughts on “Mina bröst?”

  1. Brösten består till stor del av fettvävnad. Närmast revbenen sitter bröstmuskeln. När man svälter minskar ju andelen fett i kroppen, så även fettvävnaden i brösten, det är därför storleken på brösten minskar. Eftersom det inte går att punktförbränna är mindre bröst något man får stå ut med om man svälter. Självklart är detta, som i de flesta fall, individuellt.

    I bröstens fettvävnad finns det bröstkörtlar och här sker en del reaktioner som är viktiga för kroppen.

    Allt detta är biokemi 🙂
    Man kan säga att vi människor har en stenåldersmänniskas biokemi, och det ska vi som har haft äs vara glada för! Kroppen är nämligen expert på att utnyttja olika syntesvägar och reaktioner för att hålla oss vid liv. Om någon undrar vilka enzymer som gör vad är det bara att hojta till! *lol* :p

      1. Hihi, i brist på annat kan man ju alltid underhålla med lite kemi.

        Ja, kroppen är fantastisk på att reparera sig. När man slutat svälta, dvs äter TILLRÄCKLIGT igen byggs energireserver upp igen i form av lagring av fettsyror i fettceller. Eftersom brösten består till största delen av fett byggs dessa fettceller upp och brösten blir större. Detta sker i andra organ också, t.ex underhudsfett (kommer till det senare).

        Detta tar så klart olika lång tid från fall till fall, men vad som är VIKTIGT att påpeka är att mängden enzymer (som ser till att viktiga reaktioner inte tar 100 år ;)) minskar om de inte har tillräckligt med substrat ( i detta fall näring) att arbeta med. Vid längre svält tar det därför längre tid att komma tillbaka till en bra nivå igen.

        Det är inte bara bröstkörtlarna (som för övrigt bl.a producerar mammans mjölk) som påverkas vid för lite fett. Tillverkning av kolestrol som behövs för att bilda könshormoner (ex östrosteron) sker i underhudsfettet. Detta är en FÖRUTSÄTTNING för att bli mamma. Tillräckligt med föda är alltså LIVSVIKTIGT, och särskilt fett, om man vill bli mamma.

        Men, som jag skrev tidigare, kroppen är fantastisk och kan reparera sig. Dock kan jag inte svara på om det finns någon ”gräns”…

        Åh, det här var ju riktigt kul!
        Hör av dig om du vill undrar nåt med mer 😉

  2. För min del väntade nog brösten på östrogenet, för att återkoppla lite till Helena här ovan!
    Jag gick upp till normalvikt utan att speciellt mycket hände med brösten, men efter normalt ätande i ytterligare några månader växte brösten plötsligt mycket, och jag återfick min mens osv. Nu har jag större bröst än innan min anorexi började (då var jag 17 år, nu är jag 23).

  3. För min del var brösten det som först kom tillbaka, nu har jag samma storlek som innan sjukdomen trots att jag inte uppnått samma vikt eller fått tillbaka mensen. Så mäskligt olika det kan vara…

  4. min erfarenhet efter förra perioden av viktuppgång var att brösten inte växte i takt med viktuppgången, utan först när jag kommit till gränsen för normalvikt. först DÅ hände det någonting med brösten, men de växte bara i relation till tidigare storlek. för mig som dock varit underviktig alltför länge och vant mig vid det blev denna, i andras ögon kanske lilla förändring, rätt stor och jag blev stolt över mina små men nu befintliga bröst!
    tack helena, för din biologilektion! 😀

    förresten, nu när det närmar sig jul och ledigheter, varför inte ta och träffas de som vill??

    kram

  5. Mina ”brön” växer lite varje vecka känns det som.
    Särskilt märker jag det pa morgonen när jag kliver upp. Har riktigt ont i dem och far känslan av att jag maste ”bära” dem. (Inte för att de är SA STORA!!!)
    Sa jag antar att det är olika fran person till person.
    Kramar!

  6. För min del dröjde det ca 2 år från det att jag hade normalvikt till att mina bröst började växa till större än vad jag hade innan jag blev sjuk, vid 15 års ålder. Vilket antagligen är väldigt lång tid… Jag tror det är rätt personligt hur lång tid det tar, men fortsätter man att äta bra så kommer de väl att växa mer förr eller senare om det är meningen. Så det är nog tålamod som gäller 🙂

  7. Vaaaaaaa!!? Innan svälten bröt ut för mig var jag 13.5 år…. Så nu, när jag äntligen kommit ur (och är dessutom nästan helt frisk) kommer mina bröst bli som är jag gick i sjuan 😦 det får jag inte hoppas

Kommentera

