Mat, Självhjälp

Lovely Saturday morning

Det har precis slutat att snöa. Solen tittar fram och himlen har förvandlats från grådaskig till att bli alldeles knallblå!

Och här sitter jag.

Sovit ut ordentligt. Älskar helgen. Läser tidningen. Äter frukost. I lugn och ro.

Klädd i nya tjocka koftan. Sörplar hett och kryddigt chaite. Tuggar godaste mackorna med skivad perfekt mogen avokado. Lite flingsalt.

Det är morgnar som de här som jag undrar om min tidigare hysteriska tränings- och matfixering verkligen har ägt rum? Hur orkade jag?

Hur orkar man egentligen kliva upp fem på morgonen och köra spinning i 1,5 h innan första föreläsningen?

Hur klarar man med att vara människa när man varje dag börjar dagen utan att äta frukost?

Vad är det som gör att man kan äta samma kalorisnåla och näringsfattiga maträtt i flera veckor utan att bli less?

Varför väljer vi att leva så onödigt svårt och hårt helt i onödan?!

Det jag kan trösta dig med är att trots att tanken på att någon gång kunna vrida tillbaka livet rätt igen känns hopplös idag så går det.

Det gör inget om tanken känns helt befängd just nu. Den kommer.

Det låter som en saga men en dag kommer du också plötsligt känna att du inte längre vill hålla på som du gör idag.

När den tanken har fått gro och du har tagit första steget är det som att knuffa igång en snöboll. Segt att knuffa på i början men du ska se att ju längre du orkar så rullar den snart helt av sig själv!

Det som är avgörande att förstå dock är att man inte kan välja att vara lite ätstörd ibland och ibland inte.

Var konsekvent är nyckelordet.

T ex inga lightprodukter.

Kan du inte äta t ex filen om den inte är lättfil så köp ingen alls om det känns svårt att välja standardprodukten. Ladda för en dag då du känner dig stark istället och låt den 3%-filen följa med dig hem.

Ni förstår principen.

Trevlig lördag!

4 thoughts on “Lovely Saturday morning”

  1. Lät som en perfekt morgon 😀 min dag startade med frukost framför julkalendern 🙂

    Jag tänkte fråga om när du började att äta mer och så hade du sömnproblem då?
    Jag har gått i behandling nu i snart en månad och äter bra mycket mer nu men vaknar varje natt runt 3-5 tiden (lägger mig mellan 22.30-23.30) och det börjar bli extremt jobbigt. Är detta något du känner igen dig ì?

    tack för en superbra blogg

    1. Snötjejs teori om att kroppen vågar att släppa ifrån sig mer vätska stämmer som handen i handsken på mig.

      Sedan jag började kraftigt öka mitt matintag vaknar jag alltid till 1 gång varje natt.

      Detta har jag gjort i ca 1,5 år nu och måste då alltid på toa. Dock är det inget större problem eftersom jag somnar om direkt efteråt.

      Kommer detta hålla i sig livet ut? Kroppen skaffar sig ju lät nya vanor…. på både gott och ont?!

  2. Camilla, vad du beskriver känner jag igen mig i!

    Jag har frågat läkarn vad det beror på och det kan tydligen vara att kroppen faktiskt är mer hungrig även fast man ätit ”normalt” på dagen, eller så kan det vara att man blir kissnödig på natten och annars ofta eftersom kroppen vågar släppa ifrån sig mer vätska när intaget ökar.
    Det verkar vettigt tycker jag. Och det ska gå över, vilket känns hoppfullt. Övergångsfenomen, liksom.
    Kram på er!

Kommentera

