recept

Era bästa chokladtips!


I vanliga fall är jag ganska restriktiv mot att publicera recept då jag av egen erfarenhet vet att en ätstörd hjärna ofta ”äter” både recept + bilder som substitut för den mat som den inte får.

Minns själv att jag läste recept likt porr länge under min sjukdomsperiod… kände mig alltid rätt ”smutsig och ”äcklad” av mig själv efteråt, som att jag skämdes… Någonting långt inne i mig sa att det inte var ett helt friskt beteende…

Så detta är ytterligare en sak som jag har märkt under min tillfrisknadsprocess – ju bättre jag mår desto mindre mat- och hälsobloggar läser jag.

Att läsa om mat känns idag faktiskt rätt ointressant.

Missförstå mig inte, jag tycker det är superkul att laga mat men skillnaden nu mot då är att jag både äter och lagar maten som jag får inspiration om. Förr tillfredställde istället min svältande hjärna genom att läsa extremt mycket och fixerat om mat.

Det är för övrigt ett tips till alla er som läser här. Fundera över hur många matbloggar du läser varje dag och varför du egentligen läser dem?

Kanske skulle du rent av må bättre om du skippade några av dem?

När jag har mått som allra sämt har jag också varit som mest fixerad vid recept, mat, fika, godis, matartiklar, etc.

Men idag gör vi alltså ett undantag. Vi har ju nyss haft en kul tävling och det är snart jul.

Därför publiceras idag några av bidragen som kom in i samband med chokladtävlingen som nyligen gick av stapeln.

Ibland kanske de allra bästa recepten också råkar vara de allra enklaste…

Eller vad sägs t ex om Johannas tips?

1. Brygg en kopp riktigt gott och kraftigt kaffe.

2. Bryt sedan några bitar av en lyxig chokladkaka med minst 70% kakaohalt och smält i kaffet.

3. Drick och NJUT!

Eller vad tycks om Vanessas finurliga variant på chokladpaj..?

Kexchokladpaj

3 st kexchoklad (de vanliga, 55g)

6 msk smält margarin

150 g mörk choklad

4 msk vispgrädde

3 äggulor

1 tsk vaniljsocker

Gör så här:

1. Krossa kexchokladen i matberedare, eller hacka fint för hand.

2. Blanda ner det smälta margarinet och rör om.

3. Häll smeten i en smord pajform. Grädda i 175° i 6 min. Låt svalna.

4. Smält blockchokladen och blanda ned grädden. Rör ner vaniljsockret och äggulorna. Låt svalna en stund.

5. Bred över pajskalet, och låt pajen stå i kylen i 4 timmar.

6. Servera med grädde.

Kristin tipsar om sin fina bröllopstårta och visst är det säkert sant att 125 personer inte har fel..?

Brohedes lyxiga chokladtårta

3 st kexchoklad (de vanliga, 55g)

6 msk smält margarin

150 g mörk choklad

4 msk vispgrädde

3 äggulor

1 tsk vaniljsocker

Gör så här:

Krossa kexchokladen i matberedare, eller hacka fint för hand. Blanda ner det smälta margarinet och rör om.
Häll smeten i en smord pajform. Grädda i 175° i 6 min. Låt svalna.

Smält blockchokladen och blanda ned grädden. Rör ner vaniljsockret och
äggulorna. Låt svalna en stund. Bred över pajskalet, och låt pajen stå i kylen
i 4 timmar. Servera med grädde.


 

 

 

 

 

 

 

3 ägg

3 dl socker

3 dl vetemjöl

1 1/2 tsk bakpulver

1 1/2 tsk vaniljsocker

160 g smält smör

150 g mörk choklad

1 1/2 dl hela hasselnötter

1. Vispa ägg och socker pösigt.

2. Sikta samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner det i äggsmeten.

3. Smält smöret i en kastrull och dela chokladen i mindre bitar, lägg dessa i det varma smöret och låt det smälta. Rör ner chokladblandningen i äggsmeten.

4. Smöra och bröa en rund 1 1/2 – 2 liters spring-form. Häll i smeten och strö över hasselnötterna.

5. Grädda i 240 grader i 7-10 min.

6. Låt tårtan svalna och ställ den sedan i frysen (den går också att servera väl kyld om man inte har någon frys).

7. Servera tårtan halvtinad med vispad grädde!

Tack för alla bidrag och fortsätta tävla – nästa gång är det du som vinner..!

3 thoughts on “Era bästa chokladtips!”

  1. Man blir lycklig av choklad.
    Några bitar Lindt Chilli slinker lätt ner på kvällen hos mig. God mörk choklad med lite sting i.

    Tittar in här då och då, och imponeras av dig. Träff i Sthlm? Härligt initiativ! Joinar gärna.
    Jag har, liksom dig, valt den friska vägen framför äs. Och lyckats. Blivit frisk. Underbart!

    (såg att jag skrivit fel adress till min blogg tidigare, här är den rätta ;))

  2. Din blogg är väldigt intressant att läsa då jag har en ätstörning/anorexia som har blivit värre och värre,och att läsa dina inlägg ger mig,hur ska jag säga,ro för stunden,lite hjälpande helt enkelt.
    Detta inlägg kändes så träffande,har på senaste tiden blivit lite av besatt av julgodis recept och bakning men unnar mig aldrig att äta det utan kollar bara på bilderna eller bakar åt familjen.
    Så tack så mycket för din blogg.
    kram!

Kommentera

