Ätstörningscoach

Nätverk för nytt umgänge?

Ikväll möter jag upp vinnaren av biljetten till Free Your Mind och sen intar vi Rival.

Perfekt sätt att ladda på MåBra-kontot inför den kommande veckan.

Under tiden som jag är borta skulle jag vilja fråga er om en sak.

Många mailar och skriver om den ensamhet som man känner när man av olika anledningar i livet har tvingats att säga upp kontakten med sitt sociala liv under en period. Många upplever att det därefter är väldigt svårt att ta upp tråden igen. Hur hittar man egentligen nya vänner?

När det gäller just ätstörningar är det ofta när personen har uppnått ett högre BMI som längtan efter nära relationer vaknar då den tidigare likgiltigheten försvinner när känslorna vaknar till liv igen.

Därför tänkte jag höra mig för om det finns något intresse för att eventuellt dra igång något slags nätverk med regelbundna träffar där man träffas t ex varannan vecka och hittar på saker ihop?

En kväll kanske man träffas hemma hos någon, fikar, pysslar och snackar. En annan kväll letar vi upp en skridskohall, dansar afro, ser en show eller gör någon annan gemensam aktivitet ihop.

Med andra ord ett nätverk där vi gör det som faller oss in men vars egentliga syfte är att man ska få en hjälp på vägen att få igång ett socialt liv igen.

Det är alltså inget nätverk där vi kommer ägna oss att prata sjukdomar och ätstörningar även om det i starten kommer att vara den gemensama nämnaren för många.

Därför behöver du alltså inte vara / ha varit ätstörd för att vara med utan huvudsaken är att du vill träffa nya människor, är nyfiken och vill ha kul. Killar är givetvis lika välkomna!

Nätverket är än så länge på planeringstadiet. Men innan jag bygger vidare på det här vill jag undersöka om det finns något som helst intresse?

Därför ber jag dig lämna en kommentar eller maila vagenfran37kg@spray.se om du skulle vilja vara med.

Inget svar är bindande på något sätt men värdefullt för mig att veta ifall det är värt att ta idén vidare.

Ha en skön kväll!

19 thoughts on “Nätverk för nytt umgänge?”

  1. superidé! Problemet är väl att vi läsare är så utspridda, alla bor ju inte i Sthlm! Men om ngn har en smart lösning på geografiproblemet ser jag bara fördelar! ååh, hoppas det går att få igång något=)

    Bra initiativ!

  2. skulle verkligen vara hur roligt som helst! det enda jag oroar mig för då är hur det rent praktiskt ska fungera med tanke på din vida utsträckningen. men själva idén är helt underbar!

  3. Grym idé, hoppas den går att genomföra!
    Är helt övertygad om att det sociala livet spelar en STOR roll för att hitta tillbaka till livet och kunna släppa sin äs fullt ut!
    Stor kram

  4. smart idé. Antar att det då kommer bli i stockholm!
    Själv bor jag i värmland…men ibland känns det som jag skulle göra vad som helst för att få träffa människor som är i liknande situation. Så less på ensamheten!
    så en 4 tim lång tågresa o sova över på vandrarhem skulle kanske funka.i min värsta frustration.

  5. Ha en toppen kväll! Jag vet att ni inte kommer bli besvikna och att ni kommer lämna Rival fulla av ny energi och inspiration ikväll:)!

    Bra idé med nätverk. Det viktiga är att de som är med har kommit rätt långt på vägen mot ett liv utan ätstörningen, är motiverade och har fokus framåt, då kan det bli hur bra som helst:)!
    Kram

  6. Hej Anna! Eftersom jag bor här nere i Söder tror jag det är svårt för mig att joina ett eventuellt nätverk i Stockholm. Däremot kan jag mycket varmt rekommendera det! Vi är några tjejer här nere som träffades via en självhjälpsgrupp, och som sedan fortsätta vara ett stöd och en varm kram i kampen mot friskheten. Träffas och fikar ibland. Tar en promenad. Testar på matutmaningar när vi känner för det. Ringer och gråter lite hos varandra. Men framförallt: lyssnar på alla galna tankar, ideér och känslor som bubblar i en, förstår, bekräftar och skrattar åt allting som är så knasigt när man vågar säga det högt till någon annan. Ovärderligt! Självklart finns faran att genom att träffa andra sjuka människor så befäster man det sjuka, som alla har gemensamt. Det blir samtalsämnet. Det blir det som alla klamrar sig fast vid. Ingenting som kan vara för evigt, men kanske ett viktigt steg på vägen? Jag är tudelad, för målet med all kamp MÅSTE ju vara att lämna allt det sjuka bakom sig. Och genom att binda upp sig kring vänner som också är sjuka, så stannar ju sjukdomen kvar. Men om det lindrar ensamhet, så tror jag det är bra. En period. Förstår du mina tankar? Kanske viktigt att klargöra att det är ett tillfälligt nätverk? Om man nu inte blir helt friska tillsammans.

    Iallafall, tack för att du orkar engagera dig så mycket! Du är guld värd!

  7. Det är ju en underbar idé! Tror det skulle hjälpa många.

    Nu har jag i och för sig kommit igång med att träffa vänner, gå på bio, gå ut och festa (Hur har jag vågat?!) och alla möjliga aktiviteter, men jag kommer ihåg hopplösheten där hela livet gick ut på att äta rätt eller äta fel.

    Jag skulle gärna komma i alla fall, även om det tar 3h med tåg härifrån till Stockholm. 🙂

Kommentera

