Mat

Frukost på Louie Louie

Goda surdegsmackor hos Louie Louie.

Helgen har varit härligt slapp på många vis.

Jag har haft tid att på riktigt sova ut och bara göra ”onödiga” saker (men som är absolut nödvändiga för att jag ska kunna fylla på mitt MåBra-Konto inför den kommande veckan).

Eller vad sägs om det här?

Inledde helgen med att sova tolv timmar i sträck (ja, när hände det senast?!).

Kände mig lite som en tonåring som varit ute och festat lite för länge när jag vaknade upp dagen efter och insåg att klockan var efter tolv på eftermiddagen…

Ja herregud, det kändes lite överdrivet faktiskt.

Kan för övrigt tipsa om att viktuppgången spelar stor roll för att man ska kunna sova både bättre och längre på morgonen. Ytterligare en positiv sak med att gå upp i vikt. Kroppen behöver inte skicka ut akutsignaler att man måste stiga upp och fylla på med mat. Stor skillnad jmf mot så länge man svälter och kroppens larmsystem tvingas gå på högvarv.

Käkade även frukost ute på ett nytt café som vi upptäckte på söder (nytt för oss men caféet är tydligen välkänt sedan länge bland söderkisarna).

Vi satt i drygt två timmar på Louie Louie.

Och vilka goda mackor sen! Äntligen ett fik med den typen av surdegsmackor som jag fullkomligen älskar och som har mer ”spännande” pålägg än bara ost och skinka. Men allra gladast blev jag över att de inte hade ”surdegsbaugetter” som bröd, vilket annars är rätt vanligt när caféerna skyltar med sitt surdegsbröd. Baugetter är jag nämligen inte särskilt förtjust i, även om det råkar vara gjort på surdeg.

Nej, desto segare och större hål desto mer smakar brödet. Vet inte varför surdegsbaugetterna blir så mycket sämre i både smak och  konsistens? Gillar iaf inte...

Dessutom har fiket en otroligt ödmjuk och trevlig personal som verkligen vet att fixa till en krämig latte. Även mysig inredning, lite 50-tal sådär. Verkar dessutom som att man kunde köpa skivor om man så ville.

Blir för övrigt så himla lycklig av söders alla caféer. De slår verkligen Östermalm och city med hästlängder.

Bra priser + att personalen är mer flexibel, känns inte som att man pratar till en vägg.

Så nu har jag tankat på med positiv energi inför veckan. Det är dags att ta nya tag!

Även kul att se att intresset är stort för 4goods inspirationskväll Free Your Mind.

Tävla kan du göra fram till och med torsdag kl 18. Därefter drar jag en vinnare som får följa med mig till Rival nästa måndag.

Ha en riktigt bra vecka nu hörrni.

Må gott!

1 thought on “Frukost på Louie Louie”

  1. Hej Anna! Har du några bra tips på hur man kan se vilka framsteg man gör! Jag tycker att det är så lätt att se och lägga märke till det som går dåligt med maten, i stället för det positiva! Tidigare har jag gått hos en dietist som var jätteduktig att påpeka mina framsteg, men jag fick inte gå kvar och sedan dess tycker jag att det har blivit sämre med maten.
    (inte för att man skall jämföra), men när jag läser din blogg kommer jag på saker som jag också gjorde för ett par års sedan, men inte gör idag. Tex: frukost äter jag i stort sett på rutin sedan flera år tillbaka och det var längesedan jag behövde lägga till en massa grönsaker, till måltiderna, för att bli mätt. Däremot, är jag dålig på att lägga märke till dessa framsteg.
    Det jag tycker är som svårast är att få in njutningsmellis dagtid samt att låta bli att överäta på kvällar. Har du några tips?

    Tack för en bra blogg!

Kommentera

