Mat, Självhjälp

Hur ser ditt MåBra-konto ut?

Ni är många här inne med exakt koll på kalorier.

Ni har resonemang som intag (matens kalorivärde) och utgifter (träning, kräkningar, svält). Av detta har man skapat sig sin egen kaloribudget som sedan får styra hur mycket som man har ”råd” att unna sig (dvs får lov att äta).

Men hörrni sifferexperter! Är ni lika duktiga att räkna på ert egna MåBra-konto?

Alla har ett MåBra-konto men långt ifrån alla är medvetna om det. Ännu färre jobbar aktivt med att fylla på och underhålla det (gäller såväl friska som ätstörda!).

Varje dag stöter du på saker som kommer kräva saker av dig (som tar energi och nu syftar jag inte på energi i form av kalorier!).

Om du har varit noga med att regelbundet tanka på ditt MåBra-konto blir det betydligt enklare att handskas med motgångarna.

Motgångarna suger dessutom olika mängder energi och därför är det extra viktigt att du är mån om att regelbundet göra saker som du mår bra av (observera att gå en tvångspromeand är inte vad du mår bra av, det är ÄS, skilj på dessa).

Det behöver inte vara särskilt komplicerade saker.

Men du kan ju fundera på:

Hur många gånger per dag som du skrattar genuint och ärligt?

Ställer du frågor och aktivt deltar i en konversation?

Hur ofta träffar du någon förutom din familj?

Hur ofta sjunger/nynnar du spontant med när det kommer en bra låt på radion?

Hur ofta vaknar du och känner ”Yes, idag ser jag fram emot det här och sen ska jag träffa X hemma hos…”

Ovanstående svar säger förstås inte allt om en person (vi har olika personligheter) men rätt mycket ändå vågar jag påstå.

Idag ber jag dig fundera över saker som helt enkelt betyder någonting för dig eller som du tror att du skulle tycka om. Saker som kan få ditt Måbra-konto att blomstra.

I morgon får ni se hur min egen lista har sett ut för veckan som gått.

Önskar er en riktig myssöndag!

6 thoughts on “Hur ser ditt MåBra-konto ut?”

  1. decemberdejt och julmys låter som en bra idé! veckorna går så fort, imorrn är vi redan inne i november! vart tog då oktober vägen?? dock inte mig emot att hösten går fort, nu är annars den segaste tiden på året (möjligtvis jan-feb också…)
    idag har jag tanka mitt må-bra konto, både med morgonmys i sängen med lite tv och sen en shoppingtur på ikea tillsammans med en god vän! en slapp söndag helt i min smak 🙂
    hoppas att din helg också har inneburit påfyllnad på må-bra kontot. tänkvärt inlägg, som vanligt ifrån dig!
    kram

    1. Kul Johanna! Då har vi en ny dejt att se fram emot snart. Tänk det är nästan ett år sedan sist vi sågs?!

      Säger som du gör, vart tar tiden vägen egentligen?

      Ikea är mysigt och särskilt mycket när man har sällskap. Ska själv snart dit och inskaffa ljus för de närmaste vintermånaderna.

      Stor kram!

  2. OJ komiskt, här tänkte jag kommentera min Må-braiga-grej jag har gjort idag, sen läser jag att både IKEA & ljus nämns i kommentarer ovanför…

    Alltså, idag va jag på IKEA med en kär vän & ofta om inte alltid så köper jag ingenting(!) utan är bara där som sällskap. MEN idag blev det ett doftljus, stort å med härlig kanel/äpple-doft. Inte nåt jag annars unnar mig.. men idag tänkte Äh nu jäklar! ..hade likväl kunnat köpa det till nån annan Men Att Lägga Pengar På mig!? Nää, det går ofta bort då jag sällan vill skämma bort mig på nåt sätt…

    TACK DÅ FÖR INSPIRATION, BRA PÅMINNELSE & TANKESTÄLLARE!! ..det här ska nämligen inte bara vatt en engångsgrej, det tåls att upprepas!! Jag förtjänar uppmuntran & belöning -även i en banal form som t.ex ett doftljus…
    Nästa IKEAbesök kanske jag inte ens behöver dividera om hurivida jag ska köpa eller inte.. Nästa gång, från & med nu ska jag allvarligt försöka minnas att göra medvetna SNÄLLA VAL om mig själv.. ❤

    Det hjälper verkligen att få läsa nåt i skrift, såsom denna blogg. Nåt som bekräftar det som mitt förnuft ibland vill säga mig. Dina ord är stärkande, Det hjälper & peppar! TACK, 1000 Tack 😀

  3. Ååh vad underbart det är att vara HELT frisk!!!! Det var ett tag som jag TRODDE att jag var HELT frisk, var jag det? Nej!!!

    Nu kan jag njuta av tillagad mat och njuta av mättnaden, njuta av fikan. Så underbart! Man får liksom tillbaks alla känslor typ, och ”passion” liksom…… svårt att förklara. Eller jo förresten, det känns typ som när man är kär! Haha! 🙂 Ni sjuka därute som kämpar mot att bli frisk, tro mig det är värt det!!

Kommentera

