Mat, Självhjälp

Hur sluta hets- och/eller överäta?

 

När jag åt som mest oregelbundet och uteslöt framförallt fett och kolhydrater gick jag så gott som dagligen runt och planerade för nästa gång som jag skulle få äta sötsaker. Dock brast planeringen rätt ofta och jag kunde t ex vakna vrålsugen mitt i natten och längta efter en (eller flera!) skål sockerstinn müsli (typ Start! eller Special K).

Ibland gav jag efter för kroppens begär men det resulterade bara i att en ny nyttigshetsperiod inleddes dagen efter och så höll det sedan på tills dess att det var dags att återigen tvingas ge efter för kroppens behov…

***

Så är det något som jag uppskattar särskilt mycket idag är det att jag överäter extremt sällan nu för tiden.

Numera händer det max cirka 1-2 ggr per vecka och då är det i princip nötter som jag har mycket svårt att sluta äta när jag väl börjar (kan jämföras med andra som äter chips, min svaga punkt är definitivt nötter, mår dåligt dagen efter när det blivit alldeles för stora mängder – inte bara psykiskt utan även fysiskt!). Dock tänker jag mycket sällan på sockriga produkter längre och aldrig att jag som förr ”ville frossa i dem” (huva, varför vill man egentligen överhuvudtaget ”frossa” i saker?! Oavsett om det är spenat eller choklad, bättre sprida ut måltiderna och äta mer regelbundet under dagen!)

Nedan följer en kort sammanställning över hur min utvecklingskurva har sett ut gällande cravings, överätningar och andra överraskningar i form av plötsliga ”sug”.

Svält/oregelbundet ätande/ensidig kost ( t ex lite eller inga kolhydrater och fett):

I princip dagliga eller iaf varannan dag överätningar eller enormt sug efter mat som kakor, godis, choklad, popcorn, söt müsli, vitt bröd, glass och liknande. Tänker flera gånger om dagen på mat och tycker inte det är så viktigt att lära mig äta och uppskatta vanlig mat utan störst fokus är hur jag ska kunna få in allt som är GOTT i min kaloribudget, dvs som fika och sötsaker.

Börjar bryta ätstörningen, äter oftare regelbundet och varierar måltiderna mer:

Överäter inte lika ofta, suget efter sött minskar, börjar tycka det känns rätt ok och skönt att uppskatta ”vanlig mat” igen.

Äter regelbundet och ofta varje dag noga med att få i mig hela kostcirklen och gott om energi:

”Glömt bort” att det finns något som heter godis, extremt få tankar på sötsaker, däremot oftare hungrig än tidigare och uppskattar verkligen lagad mat.

Sötsaker har fått mycket litet utrymme i mitt huvudet och plötsligt kan jag faktiskt tro på när t ex min mamma säger ”Jag tänker egentligen aldrig på godis om det inte är så att någon ställer fram en skål till mig, då äter jag såklart.”

Förr trodde jag aldrig att jag ens ville lära mig äta en vanlig lunch t ex.

Hellre skippade jag lunchen och åt istället en tårtbit eller liknande bara för att spara in på kalorier. Detta slutade dock aldrig bra!

Jag kände i hela kroppen att det var fel och det resulterade bara i ännu mer tankar på mat och en oro i form av hunger. Kroppen signalerade att den saknade en massa viktiga näringsämnen och resten av dagen så blev måltiderna helt upp och ner…

Hamnade i en ond cirkel där socker och snabba kolhydrater var det viktigaste, lät det gå extremt långt mellan måltiderna och kunde vakna mitt i natten och ha cravings efter högst märkliga ting!

Sedan nästan en månad tillbaka tänker jag nästan dagligen att det lugnet jag idag har i kroppen faktiskt är att likna med som när jag var 14-15 år , dvs då jag åt av bara farten, utan att tänka så mycket. Sover gott om nätterna, gärna länge på morgonen, etc.

Ett litet tips på vad som väntar er om ni idag tycker det är jobbigt med alltför starka tankar på när ni ”får lov” att äta godis nästa gång: Bort med förbuden så ska ni se att efter ett tag blir fika och godis inte så märkvärdigt och ni kommer få betydligt lättare att hantera den här typen av livsmedel.

Det går att sluta över-och hetsäta men nyckeln är att aldrig svälta.

Överäter du ikväll MÅSTE du fortsätta äta energitätt även i morgon, dvs inte svälta eller på annat sätt skaffa dig en marginal, det sabbar hela din tillfrisknadsprocess.

17 thoughts on “Hur sluta hets- och/eller överäta?”

  1. Så sant så sant! Men det är en sak jag har blivit lite.. förvirrad över. Hur vet man när det är Ana, och när det inte är Ana?

  2. Tack för braaa blogg! Givande 🙂 Jag har haft länge problem med överätningar precis som du beskriver det, efter år av anorexi, men även som du nästan kommit ur det helt —> mot en vänligare inställning till vanlig mat o.s.v… VILL TACKA FÖR FINA ORD, hjälpande pepp!! gillar igenkännandet och FRAMFÖRALLT tron & hoppet om en förbättring kan & kommer ske 😀 All lycka till i livet!!

  3. Har samma problem och tycker just nu (när jag fortfarande uppe i det) att det mest känns jobbigt att se dig skriva ut det – vilket förmodligen tyder på att jag verkligen bör ta åt mig!

    Men jag undrar i likhet med anonym lite över det här över hur man ska veta när sjukdomen tar över – eller när JAG faktiskt är sugen på godis.

    Visst börjar jag inse att jag nog haft ett stört förhållande till mat betydligt längre än jag trott (först som överviktig), men samtidigt vill jag minnas att godisstunder med en god bok alltid varit något jag också NJUTIT av och sett fram emot. Inte bara p.g.a. extremt kolhydratsug, utan eftersom det faktiskt kan vara rätt trevligt… Ok, vet att alla (gärna i nyttighetsartiklar) säger att man ska ”unna” sig andra saker än sånt man stoppar i munnen… Men är det verkligen sjukt att uppskatta en godispåse till lördagskvällen?

  4. Åh, fy faaan vad stark du är kvinna!!!
    Jag avgudar ditt MOD (även om nu delar av dig kan hata mig för detta) men jag vill att du ska veta att det du gör är något jag tvivlar abnormt på- jag hatar hatar hatar mitt huvud och mig hämndlystna mage.
    Tack för att du finns och för att din stjärna fortsätter lysa!

  5. Hej!
    Jag har en fundering angående det här med över- eller hetsätning och ”frosseri”. Hur vet man egentligen om man överäter? Är det helt orimliga mängder? Du skriver att du fortfarande överäter nötter? Handlar det om en, två eller fem dl? Hetsätning har väl egentligen med själva beteendet att göra också? Om man vräker i sig och inte tuggar ordentligt, eller har jag helt fel uppfattning?
    Överäter jag till exempel om det blir fyra mackor och ett glas mjölk till kvällsmat? Eller en annan kväll njuter långsamt av två skålar glass? (Visst kanske det hade räckt med en skål, men ”vanliga” människor kan väl ändå få i sig betydligt mer en lördagkväll… utan att ens fundera??) Att vara frisk är väl också att äte ”lite för mycket” med jämna mellanrum???
    Jag kanske har helt fel om vad som räknas in, och kanske är det bara jag som känner mig osäker på detta! ?

  6. Håller med Ingrid. Känner själv att det ibland är svårt att avgöra om man överätit eller inte. Ibland kan man ju äta i princip hur mkt som helst, fast man inte är just HUNGRIG, mer känner att man vill o behöver få i sig mer. Är det att överäta, eller kallas det inte att lyssna på kroppen…? Blir jätteglad om du kan förklara vad du klassar som överätning, kanske även med ex på mängder:) Tack för du blogg. Du är underbar! Kramar

  7. Hej! Har varit ännu och läst på din blogg flera gånger och tycker att den är jättebra. Jag känner igen mig väldigt mycket då jag själv haft äs i många år.

    Har du någon mailadress? Jag har några frågor angående behandling och självhjälp.

    Tack för en toppenblogg!

  8. Angående det här med godisförbud… jag hatar att säga det, men jag tror faktiskt inte att det alltid är dåligt. För mig, som förvisso är bulimiker, har det varit väldigt bra att låta bli godis och bara äta lagad mat. Jag får sådana starka fysiska reaktioner på socker, känns som att få panikångest ungefär (något som nog inte bara är fysiskt utan hänger ihop med att det är så laddat), så jag har haft mycket lättare att bara sluta än att äta lagom. Nu när jag äter lagad mat överäter jag kanske någon gång i veckan bara. Hoppas att i en senare process kunna äta efterrätt och liknande då och då utan att få panik, men i den här delen av tillfrisknadsprocessen är det nog viktigare att jag får bukt med hets- och svältcykeln snarare än ”äter allt”.

    Men, och det vill jag betona, att sluta med socker utan att kompensera med normala mängder riktig mat är nog riktigt farligt! Äta måste man göra oavsett.

  9. Jag brukar ta promenader på sommaren och sen tog en hel Viennetta-glass på kvällen fast bara en gång och sen dagen efter lika smal och för övrigt frukost och lunch och sen lättare kvällsmål och ibland unna sig lite ekologisk godis och ibland äppelmos/sylt med laktosfria filmjölk istället för godis och dricka havrejucie med mango smak och Proviva nypon

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s