Självhjälp

UnderbaraClara-stipendiet, varför?

Så ”egoboostad” jag har blivit det senaste dygnet!

Finner inga ord, har aldrig fått ett så fint stipendium någonsin i mitt liv och då menar jag det.

Har tidigare fått ett par stycken stipendier men alla ligger lååååångt borta från det viktiga område som UnderbaraClaras åsyftar…!!!

***

Emma skrev ett väldigt långt men ack så trevligt mail i morse. Hon undrade även:

Vad innebär stipendiet?

Varför finns det och hur kunde du vinna?

Jag har kopierat nedanstående info om stipendiet från UnderbaraClaras blogg (den gamla bloggen, när hon fortfarande bloggade för Västerbottens Folkblad).

Varför ett stipendie till tjejer som bloggar?

Clara: Det har grymtats en del om att tjejer mest bloggar om yta och lättviktiga ämnen. Men alla som läser bloggar vet vilket storartat arbete många tjejer utför. De är fina kompisar och förebilder för sina läsare. De inspirerar och stöttar. Vissa är driftiga och gör stor business av sin blogg – andra bloggar modigt om tabubelagda och svåra ämnen. Någon inspirerar med sitt tuffa sätt att skriva – eller sitt varma sätt att bry sig om sina läsare. Det finns alltså många anledningar till att hylla och lyfta fram bloggtjejerna som en tillgång i samhället.  Vare sig deras huvudfokus är mode eller politik.

Vem kan bli nominerad?

Clara: Jag har instiftat stipendiet så att alla bloggande tjejer kan söka. Man kan också nominera en annan bloggare. Den nominerade bloggen kan vara hur liten eller stor som helst. Det vi bedömer är innehållet. Jag vill hylla tjejer som på ett eller annat sätt använder sin blogg för att göra en insats för andra tjejer och kvinnor.

Hur gör man för att bli nominerad?

Clara: Vill man nominera en blogg ska man skicka ett mail till Underbaraclarastipendiet@gmail.com med en motivering på högst hundra ord, samt länkar till två blogginlägg som visar på varför just den här bloggaren borde vinna. Nominera kan man göra till den 31 Augusti.

Hur utses vinnaren?

Clara: Jag läser personligen igenom alla nomineringar och väljer sedan ut fem finalister.

Deras bloggar presenteras därefter på min bloggen. För att utse den slutgiltiga vinnaren tar jag hjälp av tre driftiga unga kvinnor. Bloggaren och copywritern Sandra Beijer med bloggen Niotillfem, Aftonbladetkrönikören och journalisten Annika Marklund med bloggen Beautifulones samt programledaren och radiopersonligheten Cissi Wallin.

Anna: Det står inte någonstans men jag tror även att en av jurymedlemmarna var Alexandra Malmqvist på bloggen ”Försök att inte se så snygg ut”.

De övriga finalisterna hittar ni inne på UnderbaraClarasblogg.

Tips gå in och läs dem! Finns många guldtips där. You will stay busy!

5 thoughts on “UnderbaraClara-stipendiet, varför?”

  1. Hej!
    Det hade förstås varit väldigt roligt att vara med och ta fram en vinnare men jag var inte med juryn!
    Grattis till stipendiet! Hittade hit tack vare det och tänker fortsätta läsa! Du rockar!
    /A.M.O.

  2. Tack vännen!
    Blir lite som en rugg-uggla när det haglar kritik här. Särskilt den icke konstruktiva och subtilt förolämpade sorten… Är mycket stolt över sättet du hanterar det på. Syns att din självkänsla och ditt självförtroende verkligen har tilltagit.
    Du förtjänar endast det bästa. För allt du gör för så många människor, men främst för att du ger dina egna demoner en kamp, och låter oss ta del av det.
    Du hast ein ganz besonderen Platz in meinem Herzen!

  3. jag är både glad och tacksam som har haft förmånen att få följa med på din resa, nästan ända ifrån starten! skulle vara jätteroligt att ses igen snart, självklart behöver det inte vara en organiserad bloggträff 🙂 var faktiskt inne i sthlm idag och fikade med en vän, men det är knappast nån romresa dit så vi kan nog styra upp någonting. om inte annat är du hemskt välkommen hit till uppsala också! hur fulltecknad ser din agenda ut den närmsta tiden?
    jag ler stort både inombords och utåt när jag återigen läser att du vunnit stipendiet. kan du få nåt bättre kvitto på hur värdefull din blogg (och hur värdefull DU är)?!
    kram

Kommentera

