Mat, Självhjälp

Hjälp! Jag är min egen kaloriräknare!

Linnea har en fråga om att sluta räkna kalorier:

”Läste precis ditt inlägg från den 23 september om att våga äta sådant som du inte vet kaloriinnehållet i.

Jag försöker också vänja mig av med att inte läsa kaloriinnehållet och inte väga maten.

Men tyvärr finns den mesta informationen redan i huvudet.

Det var inte alls ovanligt att jag gick runt flera timmar i affären och kollade kaloriinnehållet på saker som jag inte enns planerade att köpa. På nått sett så minskade det min ångest för stunden.

Därav vet jag inte hur jag ska göra för att hitta produkter som jag inte vet innehållet i.

Har du några tips på hur jag kan göra, eller på ovanliga produkter?”

Jag vet exakt hur det är. Ge mig en produkt och jag svarar automatiskt ”x kcal per 100 gram”.

Men t ex kan du testa att hyvla/riva ost på mackan eller över maten. Häll grädde/creme fraiche direkt ur paketet i grytan, baka eget bröd om du tycker det är svårt att köpa butiksbröd – använd ingredienser du själv gillar (t ex russing, sirap, filmjölk, nötter, fröer, fikon, etcetera) och skär sedan ordentliga skivor. Baka även eget fikabröd kan underlätta (t ex kan jag inte äta en delicato chokladboll bara för att jag vet hur mycket en sådan innehåller, däremot kan jag utan problem baka egna chokladbullar på orginalrecept och äta som kvällsmys eller eftermiddagsfika, lustigt va?)

Du kan också gröpa ur och mosa avokado på mackan, köpa kallrökt/gravad lax att ha som pålägg, leverpastej + smörgåsgurka (bra med järn!), etcetera.

Strö nötter och fröer i maten eller på mackan.

Gör milkshakes med mjölk, sylt/bär, ett par klickar glass + grädde.

Kör en bakpotatis i ugnen (tar ca 50 min men smakskillnaden blir ungefär 20 gånger godare än i micron) + en klick gräddfil/creme fraiche/grek yoghurt/smör och någon proteinkälla du gillar t ex lax.

Blodpudding + lingon var också en bra start för mig.

Kan generellt tipsa om att testa nya fisksorter som rökt makrill, stekt strömming och sill (enbart kokt torsk är faktiskt inte jättekul…)

Spana in både fiskdisken och delikatesshörnan i din butik. Där finns många goda saker/”nyheter” och när butiken gör maten själv saknas ofta info om kalorier per 100 gram.

Ett annat sätt är att – som Elin tipsar om – anordna en matcirkel med vännerna.

Du kan också be någon annan laga maten till dig (t ex din mamma – om din relation är matmässigt ansträngd till mamma ta hellre hjälp av t ex din bror eller en nära vän som har ett mer avspänt förhållande till din ätstörning)

Våga!!!!

4 thoughts on “Hjälp! Jag är min egen kaloriräknare!”

  1. ett annat exempel är pajer och lasagne etc. det brukar oftast vara väldigt laddat, men kanske just för att man inte vet hur mycket det innehåller exakt.
    grytor och sånt brukar också vara bra – överhuvudtaget mat man inte kan räkna tycker jag blir en bättre utmaning och för att slippa veta kalorier.

    för mig finns det oerhört mycket kaloritänk kvar i huvudet som går på automatiskt. men det jag försöker göra är att konstatera, okej, sådär mycket kalorier är det, sen fortsätta äta. att inte låta mig styras av att det är x antal kalorier.
    jag VET att den glassen är x kalorier men jag äter den. det spelar ingen roll.

    mantrat: ‘jag äter mat, inte siffror’ fungerar 🙂

  2. Vad som ocksa hjälper, mig iallafall, är att medvetet blunda för innehallsförteckningen.
    Titta inte dit! För det spelar ingen roll!
    Har ocksa ”förstört” sa manga goda livsmedel med att räkna ut vad det innehaller. Fy va dumt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s