Ångest, Mat, Självhjälp

Forts. Ätstörd och vegetarian?

Intressant att läsa era kommentarer från igår till inlägget om att vara vegetarian när man ska bli frisk från en ätstörning.

Som väntat tycker många olika men just därför är det så bra med en blogg där alla har chans att uttrycka sina tankar och åsikter.

Dessutom kan man ju vara anonym om man vill.

Bloggvärlden är toppen!

***

Själv hade jag en massa olika argument för varför jag inte kunde/ville äta kött. Många tankar var både logiska och genomtänkta men i och med att mina veg. idéer låg rätt nära i tid till att ÄS var ett faktum . Jag hade bara varit ”vegetarian” i ca ett år innan min ÄS bröt ut på allvar och då är det ju svårt att säga i efterhand om jag redan vid den tidpunkten som jag blev veg kanske faktiskt redan var ”lite ätstörd” bara det att jag inte hade blivit ”påkommen” än och fått diagonosen Anorexia.

För egen del kände jag mig ”äcklig” och ”smutsig” av att äta kött men konstigt nog ren och nyttig när jag åt t ex grönsaksbiffar (som det säkert var i betydligt fler onaturliga ingredienser i än jag anade) eller andra vegetariska produkter.

Kött är kanonbra och som flera av er skrev är det också väldigt nyttigt och fullproppade med viktiga näringsämnen som är svårt för en svältande person att annars få i sig.

Usch nu låter det som jag är köpt av Scan och propagerar för den ofta vedervärdiga köttindustrin (ja, den är inte vacker alls det håller jag med om…) men det jag menar är att det är särskilt viktigt för en person med ÄS att faktiskt tänka på att säkra sin egen överlevnad före man ger sig på att rädda världen (eller djuren för den delen…).

Den dagen man är frisk har man chans att göra ett ställningstagande, jag tror faktiskt att det är det allra vettigaste. Liksom att avstå helt med träningenså länge du känner att det lätt går överstyr, skit i träningen tills vidare, det går om du ger dig den på det!

Det blir automatiskt svårare att skaffa sig ett normalt ätbeteende så länge man får ångest av att äta kött. Tröskeln blir genast lite högre och det är rätt onödigt att göra friskutvecklingen extra lång och krånlig för sig.

Undantag är förstås om man sedan flera år aldrig har ätit kött alt. kommer från en familj eller kultur där kött inte är brukligt. Då vet man sina värderingar sedan länge men i nära tid till ÄS är det svårt att veta vem man egentligen är och vad man står för. Är det verkligen jag själv som inte vill äta kött eller ligger det något mer bakom mitt ställningstagande? Finns Ana med i bilden?

Det är svårt att veta om man inte är 100% frisk.

Jag tycker Agnes kommentar till gårdagens inlägg är mycket tänkvärd:

”Jag var vegetarian 6,5 år innan jag blev inlagd. det var av etiska skäl och inte direkt med maten att göra för att gå ner i vikt. kändes ju lite kul att kanske få gå ner i vikt, men minns jag rätt gick jag istället upp.

Åt iaf vegetariskt och kunde INTE tänka mig att någonsin äta kött igen, möjligtvis kyckling då och då.

När jag blev inlagd fick jag fortsätta äta vego, men det var extra bröd+smör till och större portioner (som det ska vara om det är vego). Men de försökte puscha mig att äta kött, och till slut tvingade dem mig att börja göra det.

När man är extremt underviktig är det faktiskt jätteviktigt att äta kött. Det finns något ämne som ENDAST finns i rött kött, något protein har jag för mig. annars äter kroppen av sig själv, den äter på sina muskler. Man bygger upp kroppen mycket bättre om man börjar äta kött och den STORA FÖRDELEN är att man kan utmana sig med ALL mat.

Man kan gå till vilken restaurang som helst, inte bara vegetariska. Man kan lättare äta hos andra för de äter kanske kött.

Och nu när jag börjat äta kött och det börjar kännas bra (tänker på att det är för MITT BÄSTA som jag faktiskt måste tänka på ett tag, även om det gör ont att jag går emot mina värderingar) men nu skriker min kropp efter mer kött. den vill ta igen och jag är ofta sugen på kött, så jag gör nästan mer kötträtter än vegetariska.

Alltså: det går att bli frisk som vegetarian, men det är mycket bättre att äta kött för då är all mat inkluderat i friskprocessen. Det kan faktiskt vara svårare som vegetarian, för ska man få i sig allt behöver man äta mer nötter, avokado (nyttiga fetter), mycket sojabönor och sojaprotein, allt bröd till maten. mycket ost, t.ex. fetaost. mycket smör och ost som pålägg. etc.

Det kan liksom bli knepigare att få med allt och få det näringsmässigt komplett.

Jag ville bli frisk på lättast möjligaste sättet och det var genom att börja äta kött.”

9 thoughts on “Forts. Ätstörd och vegetarian?”

  1. tårar och psykisk kamp, men okej jag köper det. jag vill verkligen bli frisk och är detta snabbaste, smartaste och säkraste vägen bör jag väl ta den. både för min skull och för andra. dock kan jag inte hjälpa att pga detta känna mig som den mest hemska människan i världen.

    tack för en superblogg!

    1. Elin jag tycker du ska göra det! Jag förstår att det är svårt (även om jag inte känner dig alls) men som Anna skriver – bättre att göra valet att rädda världen när du är frisk och mår bra än när du som allra mest behöver ta hand om dig själv. Och jag tror ingen kommer att tycka du är hemsk för att du äter kött. Det är NORMALT i vår kultur. (hur hemskt det än låter). Du fixar det tjejen!!

    2. Det BLIR mindre strul för dig Elin, jag lovar.

      Tack vare att jag för åtta år sedan ”förbjöds” äta vegetariskt kan jag idag istället njuta av BÅDE kött och vegetariskt, det är en lyx och en förmån.

      Gud tack, säger jag att någon stark tog beslutet åt mig när min hjärna var för ätstörd för att orka tänka förnuftigt själv.

      Finns det en god kötträtt på menyn idag så kan jag välja att äta den eller så kan jag välja det vegetariska alternativet om det verkar gott. Ju mindre förbud man har dess bättre mår människan.

      När du är frisk vet du vad du upppskattar. Jag vågar påstå att det är svårt att veta det så länge man är ätstörd, om än bara ”lite” ätstörd…

  2. åh tack ❤
    jag hade sånt dåligt samvete i början, men det går inte att lura sig själv. "bryr sig om djuren" javisst, men jag sket i mig själv, i mitt välmående, min hälsa. för att "rädda djuren".
    hellre blir jag frisk, kan äta allt, har en stark kropp och kan förändra världen på mycket fler sätt.

    vill tillägga ett mycket viktigt argument för att börja äta kött medan man är i friskhetsprocessen:
    man blir mättare av kött. när jag började äta bättre men fortfarande vegetariskt blev jag mycket oftare hungrig mellan måltiderna. jag känner det fortfarande, idag t.ex. har jag ätit två vegetariska huvudmål, och har blivit hungrig snabbare efter båda och har fått äta extra småsaker för att hålla blodsockret uppe. detta även fast det var ost och matlagningsgrädde i båda rätterna och sojakött i ena.
    detta kan kännas förvirrat eftersom man äter "tillräckligt" men ändå inte täcker kroppens behov.
    äter jag kött behöver jag inte äta lika mycket för jag blir mätt snabbare. och det fungerar så!

    kram på dig fina anna!

    1. Tack själv!

      Jag håller med dig, kroppen känner att något fattas och jag blir i obalans. Dock kan jag ett par dagar i veckan äta veg men då tänker jag inte på att jag gör det utan oftast råkar det bara bli så.

      Må gott tjejen!

  3. Jag tror att jag är med på resonemanget även om jag aldrig själv värderat vegomat som hälsosammare. För mig är vego liksom farfars (han var veg!) friterade falafel med gräddstuvade makaroner och liknande, sånt är jag uppväxt på och då har jag nog liksom ”gått förbi” den här myten, precis som jag fullkomligt missade att man uppenbarligen ska raka sig under armarna (vilket jag aldrig gjort och fattade först i slutet av högstadiet att det var ”konstigt”). Ibland missar jag uppenbara kvinnosaker, för jag hör detta argument bland ”friska” också angående vegetarianism.

    Bullen, är jag normal?
    P.s. Det ÄR tjejen i brevet som skriver brevet 😀

  4. det jobbiga med mättnaden blir då att enligt det schemat de vill att jag går efter är mängden på proteindelen lika stor oavsätt om det är bönor eller kött. kan säga att jag är mätt nog så det räcker liksom…men som sagt, jag ska göra det.

  5. Hallo fina!
    Även jag akte in pa veggie vägen ich om med min äs.
    Var en ung, arg, student som gick emot all sorts förtryck. Därmed ocksa det mot djuren.
    Fastän jag nog i efterhand kan säga att det var mer Ana än omsorgen om de 4 benta som fick mig att tacka nej till kött.
    Var dock sa praktiskt.
    Allt med ”farliga” livsmedel, sasom hamburgare, pizza, gräddbakelser etc. behövde jag bara tacka nej till med kommentaren:
    -Är vegan. Sa Nej tack! No more questions asked.
    Nu i efterhand ser jag ju hur dumt mitt resonemang var.
    Haller med om att det säkerligen är lättare att bli av med sin ätstörning om man inte utesluter nagra livsmedel alls. Atminstone för mig.
    Kram pa dig!

  6. Har ingen anorexi (vill inte tappa vikt) men har alltid och är väldigt underviktig. För tre år sen tog jag beslutet att bli vegetarian pga av etiska skäl. I början kunde jag äta vilt och ekologiskt, men ju längre tiden gick fick jag bara mer och mer ångest av tanken att äta de stackars djuren. På senare tid blev jag vegan. Älskar verkligen den kosten, men har bara blivit ännu mer fanatisk. Kan inte äta något som varit nära kött eller tex använda en smörkniv som varit i smöret och bre mitt margarin med. Står inte ut med tanken att få något animaliskt i mig.
    Nu har ju inte min kost varit den bästa för en underviktig person som har svårigheter att ta till näringen i kroppen. Har svår näringsbrist och nu säger min läkare att jag är tvungen att ta piller (som även innehåller animaliska produkter) Vill verkligen inte ta dem, även fast det är för mitt eget bästa. Har även lidit av depression pga av omständigheter i familjen. Så har väl inte så mycket livslust egentligen.
    Men när jag läste detta inlägg och kommentarer fick jag mig en tankeställare. Kanske jag kan klara det i alla fall. Kram

Kommentera

