recept

Höstfika: Bondens äppelkaka

Jag är egentligen inte typen som älskar kombinationen äpple + kanel men när jag läste på Mollys blogg tyckte jag receptet lät så gott att jag var tvungen att göra en själv.

Resultatet blev kanonbra!

Jag har i vanliga fall rätt svårt för vanliga ”torra sockerkakor”, tycker de smakar lite tråkigt. Men den här kakan blev riktigt saftig och det var spännande att använda både keso och smör. Roligt när det blir bra.

För första gången på åtta år gick jag och köpte en vanlig vaniljsås (inget fusk med lättprodukter som substitut) och bjöd på en äppelkaka à la orginalrecept till fikat.

Det är en sån lycka när man bara gör som receptet säger och inte funderar för mycket. Har smör i kakan och räknar inte på kalorierna för att bedöma hur stor bit som man kan ”unna” sig. En enorm lättnad!

Det låter så självklart och naturligt för en som är helt frisk men alla ni som läser här känner nog igen sig i problematiken kring bakning. Jag har länge undvikit att baka enbart för att momentet ”smöra och bröa formen” har ställt till problem med extra och onödiga kalorier. Hoppar man över det momentet blir ju resultatet ofta rätt dåligt.

Det är ett enormt framsteg att jag allt mer regelbundet både bakar och äter kakan numera.

Recept från Molly

8-10 bitar

  • 100 g ekologiskt smör, rumstempererat
  • 2 dl ekologiskt strösocker
  • 3 ekologiska ägg
  • 250 g ekologisk keso
  • 1 tsk salt
  • 3 dl ekologiskt vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 svenska äpplen, fast sort
  • 2 msk ekologiskt smör
  • 1 tsk malen kanel
  • ½ dl rostade solrosfrön (+ 1 dl som jag blandade ner direkt i smeten)
  • 1 dl russin (valfritt, men har själv lagt till då jag tycker russin och äpple smakar så bra ihop)

Sätt ugnen på 200° (175 grader varmluft). Rör smör och socker poröst.

Tillsätt äggen, ett i taget, keso och salt.

Blanda mjöl, bakpulver och solrosfrön. Rör ner i smeten.

Klicka ut smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter

Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Fräs dem i smör i en stekpanna och strö över kanel.

Stick ner äppelklyftorna i smeten och strö ½ dl solrosfrön över kakan.

Grädda kakan i mitten av ugnen 25–30 min. Låt svalna.

Servera kakan med t.ex lättvispad grädde (vaniljsås är också smaskens!)

Receptinspiration från Arla

3 thoughts on “Höstfika: Bondens äppelkaka”

    1. Hej Molly!

      Lämnade en kommentar på din blogg (fortfarande är jag lite förvirrad vad som egentligen är bäst..? Att svara direkt i sin egen blogg eller hos den som kommenterat..?)

      Vad är egentligen ”vett och etikett” i bloggsfären, någon klok som vet?

  1. hej anna!
    tack för alla filmtips 🙂 jag håller med om att johnny depp är en bra skådis och så även de filmer han är med i 🙂 den med michael jackson har jag inte sett än, får ta och hyra den nästa gång.

    ang. var man ska svara så är jag lika vill jag. enklast är ju att svara i sin egen, men då är det inte säkert att den som frågat ser svaret :s

    du får ha en underbar söndag. hoppas att du har sol!? 🙂 kramar

Kommentera

