Mat, Produkttest

Produkttest: Falksalt

Som ätstörd vägrade jag salt i in mat i ca 6-7 år.

Om mamma saltade på potatisen kunde jag inte äta den. Om inte jag fick bestämma saltmängden när hon kryddade brunsåsen ställde jag till en cirkus. Om brödet översteg en viss salt-% matstrejkade jag. Med andra ord, anorexin hade alltid tusen undanflykter till varför jag inte kunde äta.

Det är farligt att helt undvika salt. Kroppen behöver salt för att kunna fungera.

Genom att följa våra smaksinnen behöver vi inte försöka påverka eller tänka på saltintaget. Jag är medveten om att det finns många sjukdomar kopplade till ett för högt saltintag men jag vågar påstå att många av oss som läser här inte behöver vara oroliga att vi befinner oss i den riskzonen.

Hur som helst, anledningen till att jag själv länge undvek salt var inte (som många andra) för att ”salt binder vätska = viktupgång” (för övrigt ett ÄS-påstående som jag blev medveten om första gången jag läste Mattillåtet).

Jag var livrädd för salt eftersom jag fick för mig att det var något som kroppen inte behövde. Jag strävade efter att äta så rent som möjligt och salt i mina ögon var en extra grej som enkelt kunde uteslutas. Salt gjorde att mat smakade gott och gick emot mina renlevnadsprinciper, det skulle vara svårt och tungt att leva. För att få njuta måste man få lida och plågas lite först…

För ett år sedan när jag på allvar inledde min friskutveckling, s.k ”Super size Me!” började jag även att äta mer salt. Sedan dess har jag slutat krydda sönder maten med chili, curry, spiskummin och andra starka kryddor och istället upptäckt hur gott det är att bara använda ett riktigt gott salt + lite svart eller vitpeppar.

Någonstans har jag också läst att när man börjar salta på maten igen minskar svimningstendenserna. Jag som tidigare hade rätt stora problem med att plötsligt svimma har märkt en radikal förbättring.

Sedan förra året har jag aldrig behövt ens tänka tanken att ”nu svimmar jag”. Dock har jag inga vetenskapliga belägg för det här med saltets koppling. Jag har ju samtidigt börjat äta bättre så det kan säkert vara en lyckosam kombination men tycker ändå det är intressant för jag hade tidigare aldrig hört talas om sambandet mellan att svimma och ett kraftigt reducerat saltintag. Något som också hört talas om det här?

Under en lång period har jag nu testat samtliga av Falksalts flingsalter. Jag äter dagligen avokado och det finns inget bättre än att toppa med lite flingsalt.

Min favorit är Flingsalt Wild Garlic men tycker även chili-saltet är rätt spännande.

Hur tänker du om salt?

8 thoughts on “Produkttest: Falksalt”

  1. Jag kan säga att nog har jag varit mager alla gånger, och haft näringsbrister från A-Ö, men de två gånger jag faktiskt legat på MIVA och hållt på att dö på riktigt, så har det varit på grund av saltbrist, alltså vanligt natriumklorid. Och senast var i vintras, helt utan någon inblandning av ätstörning, men jag har svårt att ”behålla” salter av nån anledning, så jag får passa mig och översalta jämt, fast jag gillar salt så jag klagar väl inte .p

  2. Jag älskar salt, framför allt flingsalt!
    Blev lite rädd när jag läste mattillåtet, började tänka saker som att ”jaha, borde jag vara rädd för salt?!” men inte tänker jag utesluta salt ur min kost, det glass och vitlök är det bästa jag vet 😉

  3. När jag var som sjukast åt jag så lite varm mat att saltintaget blev minimalt. Inte oroade jag mig för det inte, alla ”vet” ju hur dåligt det är med salt. Jag tyckte till och med att jag var riktigt hälsosam som uteslöt salt ur kosten! Mig var det inget fel på, det var andra som inte insåg hur fenomenalt bra det var att bara äta naturell yoghurt, havregryn och minimjölk.

    Jag tränade groteskt mycket och när jag kom hem efter en joggingtur skakade musklerna okontrollerat. Jag svimmade flera gånger varje vecka, drack minimalt med vatten eftersom jag aldrig blev törstig och jag var trött dygnet runt.

    Med hjälp av ”Mattillåtet” vågade jag börja salta igen och jag blev häpen – det där med att svimma dagligen och skaka av utmattning berodde visst inte bara på min låga vikt. Idag saltar jag friskt och det händer att jag får kommentaren ”Du vet väl att det är dåligt med för mycket salt”. Vid sådana tillfällen kan jag numera bara le och skaka en gång till på saltströaren.

  4. Jag har sedan ätstörningen saltat mkt och tvärtemot vad du skriver så har jag hört att det är vanligt att man saltar och pepprar mkt som ätstörd, just för att det man äter kanske inte smakar annars. En favorit för mig var länge tomater och gurka med örtsalt, tex. När jag började på Mando så fick de alltid säga till alla att använda sparsamt med salt/peppar…

    1. exakt likadant för mig, har alltid fått höra att jag måste sluta krydda och salta så mkt, använde(använder ibland)sjukliga mängder. Speciellt kanel som jag överdoserar på allt!

  5. Hej! Jag blir så otroligt imponerad, inspirerad när jag läser din blogg, men som en sjuk anorektiker som bara vill blir frisk, och som ”utåt sett”kämpar på och har gått från tvångsinläggning till nu helt utan vård ( allt detta utan att ha nått upp till ett normalt BMI…) känner ändå att, du är för bra för att vara sann, hur gör du??? Går det så bra och måt du så bra som du skriver och äter du allt det som du säger att du gör och i normal portion? JAG VILL KOMMA DIT! Grejen är att jag skulle kunna skriva och ge exakt samma råd och tips, för ibland så tror jag att det finns nog ingen som kan ge så bra tips och råd och hjälp som en ätstörd.. oftast vill vi och vet hur vi ska göra men det går ändå inte! Jag hoppas att du inte tar detta fel, du är fan grym om allt du skriver stämmer och faktiskt min stora ”idol” sen förstår jag faktiskt att du inte skriver ut alla sjuka dumma tankar, för man blir påverkad så lätt av det man läser, jag antar att jag blir ledsen på mig själv mest av allt, som till och med tror att ingen kan bli riktigt frisk och att jag ens tänker tanken att du skulle ljuga om att det går är nog det mest sorgliga… jag drömmer om att vara där du är, och inte som jag bara kunna beskriva det eller övertala min omgivning och lura mig själv att jag nästan är där..

  6. Jag är inte alls förvånad att du slutade svimma sen du lade till salt i kosten igen. Kroppen eftersträvar alltid en jämvikt, så högre salthalt i all kroppsvätska (=blod bla a) innebär att kroppen måste spara vatten för att späda ut det. Detta gör den främst (i normala, friska individer) genom att öka blodmängden (alltså inte samla på sig vatten runt magen eller låren eller något, vilket jag tror att många tänker sig), och då ökar också blodtrycket. Ett högre blodtryck gör att man inte svimmar när man reser sig hastigt, eller rör sig mycket osv. Det är lite mer komplicerat än såhär, och har mycket att göra med njurarnas förmåga att filtrera blodet och göra mer eller mindre urin, men kortfattat är det så det funkar.
    Det är nog viktigt att nämna att ett högre blodtryck i det här fallet innebär ett normalt blodtryck. Som ätstörd har man ju ofta lågt blodtryck, så genom att äta mer salt (eller kanske bara normalt med salt) höjer man sitt blodtryck till en mer normal nivå.
    Jag tror det är anledningen till att jag faktiskt bara svimmade två gånger när jag var som tunnast (trots att jag inte visste sambandet). Har alltid älskat salt, och en av mina ÄS-favorit-”snacks” var morötter doppade i grillkrydda. Och sen fick jag ångest när jag insåg att det var socker i grillkryddan…
    Jag tror det är bra, när man börjar bli lite bättre, att påminna sig själv om alla sjuka ÄS-grejer man gjort. Så att man, från lite distans, kan se hur fucked-up det är. Jag tror det kan hjälpa en att gå vidare. Läste i min dagbok häromdagen där jag skrivit en kväll att jag hade sjukt ont i magen (så ont att jag knappt kunde sitta), men ändå hade gjort 45 situps, och var besviken över det. Jag skulle behöva göra resten en annan kväll. Sånt gör mig ledsen att läsa, samtidigt som det stärker mig.
    Jag kan bli kvitt det här! Det måste gå!

Kommentera

