Ångest, Mat, Självhjälp

Jag blir smutsig av ”onyttig” mat!

Du blir inte vad du äter!

Din kropp behöver allt, dock inte alkohol.

Det finns med andra ord ingen anledning till att känna sig smutsig.

Ät varierat och njut av vetskapen av att det är helt ok att äta av allt möjligt (näring från godis och fika är helt ok, du behöver den – inte istället för riktig mat – men den är ett schysst komplement!).

***

”Hej!

Först och främst vill jag bara tacka för en JÄTTEbra blogg. Är inne här dagligen och kikar efter nya motiverande inlägg.

Jag har en ätstörning och håller just nu på att, precis som du, försöka bli frisk på egen hand. Maten går bra, men mitt problem är sötsaker och s.k. njutningsmål.

För min ätstörning har precis som din aldrig handlat om att vilja gå ner i vikt, utan bara om att vilja vara hälsosam, vilket då inte slutade upp i att vara så hälsosamt till slut…

För att bli frisk så försöker jag att fronta problemet så att säga, genom att äta sötsaker men efter varje gång så känner jag mig så otroligt äcklig inuti, så ”ohälsosam”.

Jag undrar om du har känt samma sak och i så fall vad du gjort för att få bort den här känslan?”

Kära du, visst känner jag igen den känslan och gör det fortfarande.

Men skillnaden idag mot förr är att jag känner den här ”smutsiga” känslan mer sällan nu för tiden än för ett år sedan.

Med andra ord har ätstörningen blivit mindre och anledningen till att den har blivit det är för att jag har fortsatt äta regelbundet och smugit in både fika och sötsaker även fast att jag ofta känt mig som en soptunna.

Jag är ledsen att säga det, men det finns inga quick fix. Nyckeln är att aldrig svälta, träna eller kräkas dagen efter man ätit ”oren mat” dagen före. Så länge man gör det fortsätter man i dåliga ätstörda vanor i ätstörningens onda cirkel och på det viset fortsätter man i gamla hjulspår och resultatet blir att det aldrig blir någon förändring, dvs du utvecklas inte, du tar inga kliv framåt på friskstegen.

Summan av kardemumman, du måste fortsätta äta regelbundet och varierat även fast du mår skit. Efter du har ”övat” på det här blir det lättare och lättare. Tillfällena som du känner dig smutsig och oren kommer bli färre.

Det låter tufft men detta är en ”grundregel” och man kan inte hoppa över det.

Tusen sparkar i baken, du kommer fixa det här. Tänk igenom vad som väntar dig och förbered dig på ev. ångestkänslor, att du ska hantera dem och ignorera sjukdomen.

3 thoughts on “Jag blir smutsig av ”onyttig” mat!”

  1. Hej hej, egentligen passar väl denna kommentaren bättre för ditt inlägg ”Helg i Stockholm”, men det blev att jag kommenterar här.
    Jag håller ju på att bli frisk från mina ätstörningar men mitt problem (ett av dem) är att det nästan alltid slutar med att jag bara ätit godis, choklad, kakor o.s.v.
    Godis har varit totalt förbjudet i över 2 år så att få äta det igen känns som riktig lyx. Men som sagt så blir det bara en massa ”skräp”. det kan även bli billys pizzor, tortilla bröd med smält ost och liknande.
    Så fort jag skall äta så tänker jag ju att jag helst skulle vilja ha t.ex godis, och att istället välja mat som inte alls är lika lockande känns fel. ”Om jag skall äta så skall jag få äta vad jag vill” Om jag tänker att jag skall äta bättre och mer saker som min kropp behöver så slutar det alltid med att jag tänker ”Om jag nu inte får äta vad jag vill så kan jag lika gärna börja svälta igen, då blir jag ju smal också”
    Men att nästan bara äta socker och sånt ger ju mig en del ångest. Och ibland blir det en del hets atacker och sedan spyr jag.
    Jag vet inte vad jag skall göra, har du några tips för hur jag äter bättre utan att det känns som att jag förbjuder och att jag ”lika gärna kan svälta”?
    Även om det onyttiga alternativet som jag väljer inehåller kanske dubbelt så mycket kalorier som middagen min mamma lagat så känns det fel av mig att äta något som jag inte verkligen vill ha, onödiga kalorier.
    Hur skall jag göra?
    Underbar blogg som alltid, kram på dig.

  2. känner igen mej så i detta inlägg.. äter jag något onyttigt känner jag mej uppsvälld, får ångest, gråter och jag äcklas av mej själv.. känns som om jag aldrig kommer komma ur detta.. är fast! fast i en flyt från min egen kropp vet att man ska jobba med kroppen inte mot kroppen men jag äcklas av mej själv…

Kommentera

