Mat, Självhjälp

Helg i Stockholm

Nu är det fredag och snart dags att få vila ut och ladda batterierna igen.

Dock ska jag först köra ut till flygplatsen.

Var visserligen i Sthlm tidigare i veckan men det blir en liten uppföljning nu kan man säga.

Håller med om att det inte finns något tråkigare än att läsa bloggar där man som läsare aldrig får veta något om de ”hemliga projekten” men vad är egentligen bäst? Skriva något litet eller inget alls?!

Kunde ha utelämnat detaljen att jag bloggar från Sthlm de kommande dagarna men samtidigt tycker jag det är kul att ni får vara med så mycket som möjligt tills dess att det är dags att äntligen få berätta vad allt handlar om egentligen.

Förresten, intressant gensvar på förra inlägget HJÄLP! Hur lär jag mig njuta av naturgodis igen!? Alltid lika värdefullt att få höra era tankar!

När vi ändå är inne på att prata om sötsaker. Jag minns fortfarande en period när jag hade extremt svårt att äta ”varm mat”. Folk förstod förmodligen aldrig att jag hade en ätstörning för i deras ögon åt jag alltid regelbundet och dessutom en hel del godis (ingen person med anorexia äter väl någonsin socker?!). Dock åt jag enbart frukostmat (knäckebröd, mackor, fil, flingor, frukt och liknande) och det varierade jag som sagt med godis, glass och choklad. Därtill drack jag stora mängder lightläsk och lightsaft.

Som en av er betonade är det viktigt att skilja på näringsbehov och kaloribehov. Med en ätstörning fokuserar man ofta på just kalorierna. Jag trodde helt uppriktigt att jag aldrig ville lära mig uppskatta riktig mat igen eftersom jag ville ”använda” och prioritera mina kalorier i kaloribudget rätt. Jag ville inte slösa bort värdefulla kalorier på något så tråkigt som en middag med köttbullar. Då åt jag hellre godis eftersom jag var tvungen till att välja. Godis var godare och för att inte överstiga mitt kaloriintang skippade jag den vanliga lunchen eller/och middagen.

Jättesjukt och dumt. Men vad jag vill säga är att ni som oroar er för att ni aldrig kommer kommer kunna fika och äta godis igen ifall ni börjar äta vanlig mat igen har fel. Man kan göra både och utan att bli en tjockis. Jag lovar!

Idag uppskattar jag verkligen god och vällagad mat vilket jag aldrig trodde att jag skulle göra för bara ett år sedan.

Om du vet med dig att du ofta utesluter vanlig mat till förmån för godis bör du rannsaka dig själv och se till att förändra det här störda ätbeteendet.

Det kommer underlätta praktiskt på många sätt; ditt humör blir bättre, du utvecklar skarpare idéer, du blir tankemässigt närvarande, kroppen får näring, du blir vackrare, slipper konstiga sug och plötsliga hets- och överätningsattacker, din oro minskar, sociala sammanhang uppskattas, etc – listan kan göras hur lång som helst!

Detta var dagens tankenöt.

Trevlig helg och ta hand om er!

7 thoughts on “Helg i Stockholm”

  1. Åh, vad bra att du skrev om det här med den varma maten. Det är verkligen min största kamp just nu, att jag till varje pris vill undvika varm mat. Vad som är så läskigt? Att den tar slut fort, tror jag. Att man måste äta medan den är varm och när den är uppäten är ju tomhet allt som återstår. Att det känns orent och äckligt. Att det kräver planering och tilllagning, vilket betyder att jag måste umgås med maten mer än jag behöver med kall mat. Det är hopplöst svårt för mig. Verkligen. Verkligen. Och också det mest sjuka i mitt matbeteende. Jag har inga problem att vara utan godis – jag är inte speciellt sötsugen av mig. Men mat herregud, jag vill äta mat! Superbra tankar om kaloriintag och näringsintag. Du gav mig verkligen något att tänka på här! Tycker hur mycket som helst om dig, det spelar ingen roll att du inte delger allting. Vi väntar med spänning och stöttar dig till 100%. Mysig helg tjejen!

    1. Fint sagt, tack ska du ha!

      Jag åt också kall mat bara för att den varade så myckket längre än varm.

      Som anorektiker åt jag väldigt få måltider/dag och då ville jag dra ut på det så länge som möjligt. Jag älskade ju mat och längtade så otroligt mycket efter varje mål och ville därför inte att det underbara skulle ta slut för snabbt. Det var ju så långt tills nästa måltid…

      Ge dig inte utan kriga på. Du är det ju på spåret!!!

  2. Ett problem som många ätstörda delar, det här med att hålla sig till trygg mat, vilket ofta betyder typisk ”frukostmat”. Andra faller i fällan att övertyga sig själva och andra om att de inte alls har problem med maten, eftersom de äter varm mat. Bara det att den varma maten består av 100 gram torrstekt kycklingfilé och en burk krossade tomater.

    Ytterligare en bra inlägg! Och du har så rätt när du skriver att man inte alls behöver vara rädd för att aldrig mer kunna ta en fika eller köpa en påse bilar till biofilmen. Tvärtom kan man en dag sitta där i biomörkret och verkligen njuta av de där godisbitarna, utan att behöva springa en mil dagen efter eller kompensera på annat sätt (före eller efter).

    1. Jag småler lite när jag läser det här.

      Ja, en tid körde jag också på uppvärmt tomatkross + alla möjliga kalorisnåla grönsaker jag kunde komma på.

      Portionen blev såklart gigantisk och jag frågade mig själv varför jag fick konstiga sug och humörsvängningar trots att jag hade ätit hemlagad riktig ”middag”… Klart man får cravings när man inte ger kroppen en varierad kost. Det är som att tanka bilen med vatten och hoppas att det går att köra några mil till. En dag tar det plötsligt stopp, detta händer ALLA.

  3. Åhh känner mig så väl i de du skriver med ”kall mat”. Nu får du mig verkligne att inse att jag måste ändra på detta.. Jag ääälskar yoghurt, flingor, musli mackor och allt liknande.. Jag tror iofs en av abledningarna till att jag älskar detta är för att jag lätt kan räkna ut kelorieinnehållet, det tar mkt längre tid att äta och det känns inte lika jobbigt att sätta i sig som en hel varm middagsmåltid gör. Jag tror jag inbillar mig att jag tycker det är så himla mkt goadare än vanlig mat. Jag förståpr inte varför varm mat ger mig sådan ångest.. enda gångerna jag kan käka varm mat är när det är ngt riktigt gott, som jag oftast själv bestämt.. annars äter jag aldrig husmanskost eller liknande, hatar det.. men kanske egentligen inte! Jag tror jag inbillat mig själv att de enda jag gillar inom riktigt matväg är iolika sallader och sushi typ, äter nöstan aldrig något annat 😦 Tack för ett klockrent inlägg jag ska verkligen försöka nu, varje gång jag funderar på att byta ut middagen mot mellanmåls mat så ska jag tänka en extra gång, Tack för en bra blogg!

  4. hjälp, exakt i de här banorna går mina tankar! det enda jag är sugen på är bröd, musli, yogurt, flingor, glass, fikabröd och godis. kolhydrater säger mina föräldrar, men jag längtar inte alls efter ris och pasta…märkligt för det var enast någon månad sedan jag verkligen älskade varm mat, nu gör jag det inte alls.

  5. Jag var exakt likadan… och har väl fortfarande tendensen att välja godis framför mat för det är ju så smaskigt!!
    Jättebra blogg… Kämpa vidare för ett helt frisk liv och unna dig saker i alla fall en gång i veckan för det är du värd! Ta hand om dig! Kram

Kommentera

