Ätstörningscoach

Hjälp – jag tappar hår!

Jag får ofta frågor om vad som händer med kroppen vid svält och viktuppgång. Jag är ingen doktor så jag kan inte alltid förklara allt även om jag såklart gärna skulle vilja det.

Men det som jag kan göra är att berätta hur det har varit för mig.

Som i den här frågan från Anna (förlåt för sent svar!) som handlar om vad som händer med håret när man svälter och sen börjar äta igen.

”Hej!

Du verkar så klok att och jag vet inte riktigt var jag ska vända mig, så känns inget tvång att svara eller såå..

Har varit sjuk i anorexi, och ganska självklart började jag tappa mycket hår när jag började äta igen.

För ett halvår sen fick jag ett mindre årerfall och gick ner ett par kilon igen, och nu, när jag börjat äta bättre igen, har jag börjat tappa hår igen!

Och jag har inte mycket kvar nu.. vad ska jag göra?

Finns det någon produkt som fungerar, eller behöver jag bara vänta ut det, tills kroppen börjar vänja sig vid mat igen, kommer håret sluta trilla av då..? Och hur länge isåfall behöver jag vänta..?

kram och tack för en finfin blogg.”

Jag tycker du ska klicka på den här länken: Tappar Hår?

När jag skrev inlägget tappade jag enormt mycket hår – vilket jag inte gör längre! Jag har dessutom inga mjäll heller längre, håret trasslar mindre och jag inbillar mig att det är glansigare än vanligt.

Glöm inte läsa kommentarerna till inlägget, där får du nog svar på de flesta av dina frågor.

Verkar som att håret verkar ligga cirka 6 månader efter det att du börjar äta som vanligt igen och har slutat att svälta.

Med andra ord, det finns hopp för ditt hår bara du ser till att vänja dig vid friska matrutiner igen. Det tar ett tag och sker inte över en natt.

En av alla kommentarerna:

”Håravfallet speglar kroppens status för massa månader sedan! Det kan handla om upp till ett halvår tror jag.

Så bara för att man äter bra NU kan man ändå fortsätta att tappa hår ett bra tag.”

1 thought on “Hjälp – jag tappar hår!”

  1. Jag åt också ”mycket” 😉 Fem gånger om dagen, så blev läkaren helt ställd när jag sa det för HUR kunde jag vara så mager om jag ÅT? Haha, ja ska man skratta eller ska man gråta :7

Kommentera

