Mat

Fullt fart in i framtiden!


God mooorgon!

Vilken rivstart det har varit den här morgonen!

Först en välbehövlig sovmorgon (ca 09.30) och sen väckte solen mig.

Gick ner i köket och kokade gröt (som sagt efter alla gröttips ni gav mig har en del att göra…).

Jag inte nog understryka lyckan i att inte först behöva väga hur mycket nötter som är ok, diskutera en kvart med mig själv huruvida jag ska koka gröten på mjölk eller vatten, om jag kan tillåta mig själv att lyxa till det och toppa gröten med keso, russin, sylt, osv.

Att låta smaken och själva ögonblicket få bestämma (istället för antalet kalorier) är verkligen en lyx som jag uppskattar varje dag. Jag är sjukt tacksam för detta då deta är något som jag har haft överst på min motivationslista sen där här bloggen startades i augusti förra året.

Jag har kommit så långt.

Men visst, jag ska medge att jag inte alltid lyckas med det här (isf skulle jag ju vara helt frisk nu) men det händer i alla fall betydligt oftare nu för tiden och inte bara enstaka gånger, snarare längre perioder och det är en viktig förändring.

Jag minskar ätstörningen med x antal % för varje dag som går och tar fler steg fram än vad jag tar bakåt. Det är magi att se att självhjälp fungerar.

Jag har lyckats bryta mig loss enbart med hjälp av en enorm järnvilja och starkt psyke (som för övrigt alla med ätstörningar har, annars skulle vi inte befinna oss i den situationen som vi gör)

Det är härligt med dessa dagar då jag låter lyckan få äta upp mig. Att ta sin frukostbricka ut i trädgården och slå sig ner med helgtidningen  och avnjuta en frukost jag på riktigttycker smakar fullständigt ljuvligt är idag den absolut bästa känslan. Just idag finns inga farliga kalorier, ingen stress och inga krav.

Höstens strålar värmer mina bara armar och jag inbillar mig att jag tycker det doftar både äpple och svamp från skogarna.

Jag lever för stunden och det där ögonblicket som alla ständigt jagar, stressar runt efter och undrar när det ska komma till en, det befinner jag mig i just detta nu.

5 thoughts on “Fullt fart in i framtiden!”

  1. Helt underbart! Grattis! Jag har, som sagt tidigare, ingen ÄS, men jag har kämpat med min depression över många olika saker i ca. 5 år och det är först nu den senaste tiden som jag känt att nä jag ler nu så är det genuint och inget påklistrat leende för att dölja vad jag egentligen känner. Jag känner precis som du nu. Jag är precis där jag vill vara och är otroligt nöjd med mig själv. Visst känns det helt underbart?

    Stora grattiskramar till dig

    Helena

  2. Låt lyckan tokäta upp dig! Så förbaskat härligt med människor som mår bra och som vågar säga det! Visst fasen får man må bra! Visst fasen har du rätt att toknjuta av ett friskt liv, med tanke på hur länge du varit sjuk. och det är verkligen en viktig poäng: att det gäller att mäta hur många steg man faktiskt går framåt, iförhållande till hur många steg man går bakåt. Det är så lätt att fokusera på varje litet myrkryp tillbaka, varje liten förlorad kamp och därmed glömma alla segrar. Det är ju segrarna och det friska vi ska hylla! Har också en riktigt fin dag. Ikväll blir det utmaning med fina vänner, restaurang och stora italienska köttbullar. Say no more! Men i mina nya höststövlar (som är en belöning för viktig viktuppgång) kan ingenting gå fel! Kramar om massor och tycker om dig!

Kommentera

