Ätstörningscoach

Är du på topp varje dag?

”Hej!

Först och främst vill jag säga att din blogg är jättebra. Men det är en sak jag har tänkt lite på.

Du säger ju själv att du har en bit kvar och då kan jag tänka mig att dina tankar flyger iväg till det gamla tankesättet ibland. Och antagligen är du inte på topp varenda dag för det är ingen oavsett äs eller inte.

Men ändå har du bara positiva inlägg.

Väljer du att bara visa halva sanningen för att uppmuntra mer, vilket det i sig inte är något fel på, eller är det helt enkelt så att du uppskattar vardagliga saker så pass mycket att VARJE dag blir en underdag?”

Hej!

Som vanligt har ni  huvudet på skaft och ställer bra frågor. Det är bra, för då får jag chans att se bloggen utifrån ert perspektiv och inte bara mitt eget.

Visst stämmer det att de flesta inläggen är positiva på bloggen. Dock inte alla och om du bläddrar tillbaka så kan du hitta rätt många som inte är helt rosenröda…

Samtidigt har jag kommit mycket längre än för ett år sedan och av naturliga skäl speglas detta i bloggen såklart. Samtidigt har jag fortfarande tunga dagar men de handlar inte lika mycket om maten längre utan ofta är mina ”mörka dagar” mesta dels kopplade till relationer. Min största utmaning är att bygga upp ett kontaktnät igen och det är verkligen tufft när jag varit avskärmad så länge från ”verkligheten”.

Det händer fortfarande att jag minst en gång per vecka bryter ihop när jag kommer hem efter jobbet och bara gråter. Långt och länge och jag tänker att det aldrig kommer lösa sig för mig, att jag aldrig kommer få något socialt liv och att ensamheten kommer göra att jag inte tycker att det är värt att kämpa och därmed välja ätstörningen pga jag inte har några andra vettiga alternativ att sysselsätta mig med.

Därför ska jag göra allt i min makt för att se till att privatpersoner ska kunna hyra in ett ”rent-a-friend”- koncept (slags ”äs-mentorer”).  Människor och socialt umgänge fungerar som dundermedicin mot ÄS och det har jag inga vetenskapliga belägg för, ändå vågar jag påstå att det är så!

För att besvara din sista kommentar, jag är generellt en mycket positiv person och uppskattar de små ögonblicken i vardagen. Med lite extra god mat i magen är det klart att även dessa små saker plötsligt blir ännu bättre än jag tyckte att de var förrut.

Hur som helst, jag vet själv hur negativt påverkad jag blir när jag läser bloggar som  skriver att de har en dålig dag, ska svälta alt. tvångsträna, ligga hemma och gråta, hatar sitt liv, är förbannade på sina vänner, etcetera. Jag hoppar över sådana här saker i bloggen för jag har verkligen svårt att skriva om sånt här, jag är ingen ”gnällig” eller mörk person och därför kommer fortsatt fokus vara på positiva erfarenheter, dvs i form av en peppblogg!

När allt kommer omkring så skriver jag faktiskt den här bloggen först och främst för mig själv (ja, så självisk är jag!). Det är i första hand för min egen skull som jag samlar alla självhjälpstips, pepp och motivationsknep.

Att bloggen är tillgänglig för alla och inte låst är för att jag tror att många av er fungerar ungefär som mig själv. Dvs man blir särskilt stärkt när man får extra mycket ljus, energi och ”sparkar-i-baken” på samma gång istället för att tipsen varvas med nattsvarta och destruktiva inlägg.

Liksom att Blondinbella inte bara äter choklad hela dagarna med ett konstant leende på läpparna så finns det så klart andra sidor av mig också. Men precis som de flesta vill jag helst berätta när det går bra (för det ÄR inte lika roligt att läsa om nederlag även fast att det ibland är skönt att få veta att man inte är ensam).

Peace, love and understanding!

xxx Anna

5 thoughts on “Är du på topp varje dag?”

  1. Hej Anna!

    Jag har ingen ÄS (som jag är medveten om),men jag började läsa din blogg efter att du gästbloggade på Tjejzonens sommarblogg. Har inte kommenterat innan men tyckte det var dags nu! Ville bara säga att jag tycker att du verkar vara en så snäll, fin, go och framförallt stark tjej! All kärlek till dig!

    Kramar
    Helena

  2. Hej Anna! Är en ganska ny läsare och har aldrig kommenterat förut, tyckte det var dags nu. Ville bara säga att jag precis nominerat dig till UnderbaraClara – stipendiet där en inspirerande bloggare kan vinna 5000 kronor. Det är Underbara Clara själv som instiftat det och det står mer om det här; http://www.folkbladet.nu/?p=179006#comments

    Jag håller tummarna för dig! Du förtjänar det!

    Kram
    Rebecca

  3. ”Min största utmaning är att bygga upp ett kontaktnät igen och det är verkligen tufft när jag varit avskärmad så länge från ”verkligheten”.”

    Kan inte du skriva ett inlägg om detta?
    Jag har precis påbörjat min resa mot friheten och en av de sakerna jag käner har kommit tillbaka är lusten att umgås, vara social och ha relationer.
    Något man lätt tappar när man blir sjuk..

    Jag är själv livrädd för att jag ska ha tappat många vänner på vägen under min sjukdomstid.
    Jag är så rädd för att känna mig ensam och för att ingen skall villja ha mig och älska mig.

    Luddigt inlägg kanske, men jag undrar om vad du känner inför detta med relationer, sociala livet och vänner.

    Ta hand om dig! Du är en riktig insperation<3
    Kram Jenny R

  4. Ett mycket snyggt svar på min fråga måste jag säga! Jag tycker du gör helt rätt genom att gå emot trenden och vara en positiv och uppmuntrande ana blogg. De dystra finns det alldelles för många av.

    Jag gillade inlägget en bit högre upp extra mycket eftersom du visade att du haft detjobbigt, kämpat och att det definitivt lönat sig. Det är skönt att höra att du, fast du skriver som en Gud, är mänsklig och också måste kämpa och bryter ihop lite då och då precis som oss andra. 😉 Det gör att det hela känns mycket lättare att uppnå och mer verkligt samtidigt som det är värt att kämpa.

    Min fråga grundades nog mer på att jag ville höra din tanke om det hela än ”okunskap”. Jag kom inte på något bättre ord. haha. Du klarade utmaningen galant och din bok kommer säkert bli en personlig sjävhjälp that makes a difference. Jag önskar dig all lycka i världen, för det är vad du är värd!

Kommentera

