recept

Nybakade blåbärsscones!

Med inspiration från Lina på mat.såklart kunde jag inte låta bli att ställa mig att baka blåbärsscones igår. De blev väldigt saftiga och goda + att de var ruskigt snabba att göra. Bra tips till ert mellis eller som extra lyxig frukost (gärna varma med lite smör på).

Sconsen innehåller både färska blåbär (+ lite krusbär från min trädgård) och smakar vanilj då grunden är smör + vaniljyohurt.

Blåbärs- och krusbärsscones med smak av vanilj
ca 10 st

2 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
2 dl grynblandning (eller havregryn)
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 msk socker
1 krm salt
ca 50 g smör
2 dl vaniljyoghurt
0,5 dl färska blåbär + 0,5 dl krusbär (alternativt 1 dl frusna blåbär)

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225°.
2. Blanda alla torra ingredienser väl.
3. Skär smöret i kuber och finfördela det i mjölblandningen.
4. Rör ner vaniljyoghurt och arbeta hastigt ihop till en deg (jag använde båda händerna)
5. Blanda i bären.
6. Klicka ut ca 12 st scones på plåt med bakplåtspapper.
7. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter eller tills de fått fin färg.

5 thoughts on “Nybakade blåbärsscones!”

  1. Tips de är inte så sockersöta som de ser ut att vara på bilden. Om man vill ha med sötma tror jag ca 1 dl socker är mer lagom istället för 1 msk.

    Dock äter jag dem helst varma med smör och då är detta receptet helt perfekt, ger lagom sötma.

Kommentera

