Mat, Självhjälp

Hur slutar man överäta?

Dagens läsarfråga handlar om att det inte alltid måste vara just kalorierna som man får ångest för, skäms och mår dåligt över.

Lika vanligt är att det är just det ätstörda sättet och ätbeteendet som får en att slå på sig själv.

En chokladkaka kan ge ångest men det kan även ett halvt kilo frukt göra.

Istället för att nöja sig med bara t ex 1 äpple måste man äta minst 5 fem + en banan och det känns inte alltid helt bra.

Så hur slutar man egentligen att överäta?

Går det att skaffa sig ett nytt ”friskt” ätbeteende efter flera år med ätstörningar?

”Super du e, fortsätt va positiv, acceptera dig själv och va precis den du e. Grym=)

Jag tror oxå att man kan bli frisk, de gäller bara att anpassa till sig själv o använda en gnutta sutförnuft o ”riktig”/verklig” kunskap…=)

En sak som jag undrar eller som du kanske kan ge mig tips eller dela med dig av hur du tänker e, du skrev precis några (många av dem men iaf) där jag ordagrant försökt få någon att förstå o hjälpa mig med.

Nämligen att överäta…

oavsett om de e frukt eller vad de e att känna som skam eller ”ånger” eller inte lika nöjd över själva beteendet. Kanske inte störta vikt på vad utan mer hur.

ja har tränat sedan ja var liten och får ofta höra om ja säger något om att oj jag åt för mkt eller liknande kommentaren att de spelar ju ingen roll för du tränar så mkt.

Visst ligger en sanning i det men poängen är inte vikt mässigt utan min känsla och beetendet o sättet ja äter på som inte gör mig så nöjd. Hur har du gjort där? har du något tips?

Tack för din hjälp och ja är innerligt glad för att se din styrka!

Hanna”

Jag tror jag förstår hur du tänker och jag har tidigare svarat på frågor kring just överätning.

Du hittar ett inlägg om att  sluta överäta här och sedan tycker jag du även ska läsa inlägget om betydelsen av att äta Njutningsmellanmål.

Ett tredje inlägg som beskriver mina äckelkänslor efter att ha överätit nyttigt (för mkt frukt, etc) hittar du här, Ångest över frukt

Hoppas inläggen är till hjälp och kan väcka lite nya tankar hos dig!

6 thoughts on “Hur slutar man överäta?”

  1. Hej! tänkte bara dela med mig en inspirationslåt som jag alltid lyssnar på om jag glömmer bort att LEVA och ta vara på varje dag.Natasha Benningfield med ”Unwritten” på youtube 🙂 Den får mig känna en sånn otrolig livsglädje och det är något som det också känns på dina inlägg att du har och vill ha mycket av i ditt liv nu 🙂

  2. det stämmer verkligen att när man tillåter sig äta av det som man längtar efter så otroligt mycket så avdramatiserar man det – och därmed blir det färre överätningsincidenter. det hör ju också otroligt mycket ihop med att kroppen är undernärd och helt enkelt skriker efter näring, men jag har kommit till den punkten då jag faktiskt kan njuta av maten och äta det mesta jag vill, därför får jag inget behöva av att ”passa på”.
    ibland kan det förekomma och det är i situationer då jag antingen ätit för lite innan eller faktiskt varit för strikt och ”nyttig”.
    allt hänger ihop och det blir så självklart när man får en överblick såhär efteråt.

  3. bästa tipset måste vara attt tillåta sig äta det man verkligen vill ha och även regelbundet träna sig i att äta kakor/godis/glass osv som man är sugen på!

  4. Ja jag tror verkligen pa det har med att ova pa att ata ”sotsaker”. Att satta upp en regel for sig sjalv att man SKA ata det man tycker at svart, sa man liksom inte kommer undan. For det at sa latt att saga nej till goda grejer av bara vanan, men borjar man saga JA istallet bryter man lattare den onda ‘nyttighetscirkeln’. Det ar iallafall min utmaning, och det blev jag pamind over nar jag at glass i det harliga sommarvadret och kande hur harligt det var och hur roligt jag hade det!

Kommentera

