Ångest, Mat, Självhjälp, Träning

Kan man gå upp 4 kg på semestern?

Dagens fråga handlar om hur troligt det är att man går upp 4 kg under semesterveckan..?

”Hej.
Jag måste bara ställa en kanske lite konstig fråga men som är något jag tänker på ganska mycket..

Har haft en äs ca. ett år, men börjat ta mig ur skiten, äter enligt matschema men har dock inte gått upp i vikt, (men har inte jättestor undervikt i vilket fall)

Men till frågan;

Jag ska nämligen åka utomlands, dvs. inte särskilt nyttig mat, alkohol och ingen träning (tränar vanligtvis 6 dagar i veckan) och jag blir superrädd att jag ska rusa upp i vikt(och ja jag vet att jag behöver gå upp i normalvikt men vill såklart inte rusa upp) under denna vecka..

är det ens möjligt att man kan gå upp typ 4 kg på en vecka eller är det min hjärna som bara spökar med mig?

kanske en dum fråga men jag kännde mig tvungen att fråga någon..”

Jag tar upp frågan i bloggen för det är väldigt många som skriver och vill höra hur en viktgång ser ut.

Tyvärr kan jag inte ge något bra svar.

Det finns säkert minst 100 olika svar på frågan varför vissa går upp snabbare i vikt än andra. Jag vet inte varför.

Våra kroppar är så olika, vi äter olika, rör oss olika, jobbar med olika saker, använder hjärnan på olika sätt – det finns så många processer i oss som inte ens forskarna förstår till 100%. Därför passar jag helst sådana här frågor.

Nu frågar du iof om det ens är möjligt att gå upp 4 kg på en vecka.

Mitt svar är jag vet inte om det är möjligt, det enda jag kan göra är att tänka på hur det var för mig.

När jag missbrukade träningen förbrände jag omkring 5 000 extra kalorier per vecka. Sedan slutade jag tvärt och började istället lägga till kalorier trots att jag inte tränade något längre.

När jag ser den här ekvationen framför mig, nedskriven, ploppar ögonen nästan ut på mig. För det blir så svart på vitt. En elak röst viskar plötsligt i mitt huvud att jag borde vara jättetjock – men det är jag ju inte!

Långt ifrån och ändå äter jag betydligt fler kalorier extra per dag än för ett år sedan.

Logiskt sätt kanske man tänker att jag borde vara en tjockis nu med så mycket extra energi helt plötsligt. Jag menar från 5000 kcal/vecka (dvs 20 000 kcal i månaden!?) till att i över 52 veckor knappt förbränna något alls. Den enda träningen jag har gjort har varit nu under sommaren och då har den legat långt ifrån de gamla träningsdoserna.

Med det i åtanke tror iaf inte jag att du går upp 4 kg på en vecka. Av egen erfarenhet vet jag att ”onyttig mat” (vad är det egentligen?!) knappast räcker till för att du ska lägga på dig extra kroppsmassa under den här veckan.

Men sen har du säkert hört det här med vätska i kroppen. Det kan skilja sig från dag till dag och därför tycker jag man ska skippa vågen och istället hitta ett ”trivselspann” som säger mellan t ex 60-65 mår jag bra att väga. Det är inte livsviktigt att det är exakt 61 kg utan någonstans där omkring och behöver då varken känna att jag måste svälta eller träna.

Hoppas detta blev en tankeställare och ha så kul på resan.

Lämna demonerna hemma för ett tag och slappna av. Ät gott och lev livet, annars kunde du ju lika gärna ha stannat hemma, eller hur?

Salladen smakar likadant utomlands som hemma, så passa på att testa något nytt!  😉

2 thoughts on “Kan man gå upp 4 kg på semestern?”

  1. Håller helt med dig. Vet av egna erfaranenheter att man måste äta extremt mycket för att överhuvudtaget gå upp 1KG. Det räcker tex. inte att äta huvudmålen.

    Att gå upp 4 KG i på en vecka skulle jag också tippa på är svårt. Det är omöjligt att kroppen skulle kunna öka så mycket i riktig kroppsmassa, utan mycket av viktökningen skulle i så fall handla om vätska, mat i magen (om man varit i svält tidigare).

    Kram och tack ännu en gång för att du är världens bästa förebild!<3

  2. jag skulle säga att det är omöjligt. sådana mängder som krävs för att lägga på sig så extremt under den korta tiden skulle man inte klara av att äta.

Kommentera

