Mat

Första jobbveckan avklarad!

Så här härligt sprallig känner jag mig efter att äntligen ha”lärt” mig att äta mellanmål regelbundet.

Jag fattar inte hur jag förr orkade sköta ett jobb när jag lät det gå 8 timmar mellan måltiderna?! Dock var det iofs sällan som jag log, skämtade eller skrattade högt.

Ironisk/bitter humor (som många med anorexi ofta är ”bra på”) kräver mindre energi, engagemang och entusiasm…

Gisela van der Ster kallar mellanmål för ”skyddsmåltider” i sin bok Mattillåtet.

Att fjäska för blodsockret är det bästa uttryck som finns tycker jag. Allt blir så himla enkelt, okomplicerat och framförallt kul så fort man äter med jämna mellanrum!

***

Kände mig så seg i måndags när jag slog mig ner framför jobbdatorn och knäppte på telefonen. Som väntat; en massa obesvarade mail, meddelande och telefonsamtal och det tog en bra stund innan jag visste vad jag hade gjort timmen innan som jag checkade ut för semester i juli.

Men som vanligt, efter en rejäl jobbvecka, är jag i fin form igen och det är en sådan härlig känsla när helgen väl kommer!

Dock känner jag mig lite tråkig när jag inte kan blogga och skriva på boken som mycket som jag vill. Efter en lång dag working 8-17 är jag rätt tom i huvudet och vill helst gärna ägna mig åt någon mer hjärndöd aktivitet.

Då blir det ofta att läsa bloggar eller se på TV (vilket är urtrist).

Håller i alla fall på att planera mina aktiviteter inför hösten. Jag vägrar stå kvar och stampa på samma fläck och se på när tåget åker ifrån mig.

Jag har så många saker och drömmar som jag vill hinna med att göra innan jag blir ”för gammal”. Det är en behaglig känsla att veta att jag, liksom alla friska människor, har en framtid och ett långt liv framför mig. Ett liv som jag uppskattar mer och mer för varje dag.

Förstår ni hur enkelt livet blir så fort man bara gör en sådan liten fånig sak som att helt sluta tjafsa med sig själv om det är ok att ta två skivor ost på mackan istället för att hålla sig till sin trygga skinkskiva?

Det ena ger det andra och det blir en slags positiv ”dominoeffekt”. Man kommer in i ett skönt flow och beslutsångesten avtar. Ett par veckor senare har man tagit ytterligare några steg bort från ätstörningens onda cirkel. Det går lättare än vad man kan tro!

Testa själva!

3 thoughts on “Första jobbveckan avklarad!”

  1. Hej
    Har också haft min första arbetsperiod efter semestern, tycker att det är rätt så skönt att komma tillbaka och få lite bättre dygnsrytm. Men man är rätt mör efter arbetsdagens slut.
    Ta helg nu och njut, det ska jag göra.
    Kram

  2. Tack tusen gånger tack för din blogg. Läser så ofta jag kan och blir alltid uppiggad av dina inlägg. Det du skriver fastnar verkligen, för du VET verkligen. Du är inte som sjuksköterskorna och psykologerna som TROR de vet. Jag menar inte att det är något fel på dem, för de hjälper på sitt sätt, men att prata med (eller i det här fallet läsa något som är skrivet av) någon som själv har varit igenom skiten är en helt annan sak.

    Ville bara säga tack, än en gång. Tänker ofta på det du skriver. TACK TACK TACK!

Kommentera

