Mat, Träning

Viktuppgång, är det fett eller muskler?!

Hur reagerar kroppen när man väl börjar äta igen?

Är det egentligen fett eller muskler man lägger på sig?

Dagens fråga lyder så här:

”Hej!

‘Först och främst måste jag berömma dig för din viljestyrka och din toppeninspirerande blogg!

Jag har en fråga angående anorexi…

När man ligger på energiunderskott så använder ju kroppen musklerna som ”bränsle”, det leder ju automatiskt till att man blir svagare etc.

Jag undrar om du, i samband med att du började gå upp och tillfriskna, även byggde muskler och blev starkare?

Jag har själv en ätstörning men är påväg att bli bättre och är orolig att mina muskler ska förtvina och att jag ska bli svag och inte orka göra någonting och att jag bara ska lägga på mig fett när jag går upp i vikt…  :S

Tacksam för svar!”

Hej!

Jag är ingen doktor men så här har viktuppgången i alla fall sett ut för mig:

Förra sommaren var mina muskler så nedbrutna att jag inte längre orkade gå i trappor längre (knäna orkade helt enkelt inte). Jag hade också svårt att lyfta vissa grejor (t ex matpåsarna hem från ICA).

När jag sen började äta och gå från energiunderskott till överskott kunde jag återigen börja gå i trapport, lyfta saker, etc. (och då tränade jag aldrig upp dessa muskler utan det byggde kroppen upp naturligt, det enda jag behövde göra för att byga muskler var att käka).

Idag tycker jag till och med att jag kan se lite synliga muskler (?!) särskilt på lår och vader och då har jag ändå inte tränat dem (eller så är det min simning 1 gång i veckan som visar sig nu?)

Hur som helst, de ca 10 kilon jag gått upp sedan förra året syns definitivt inte i form av fett. Den viktuppgång man faktiskt ser  är snarare att jag inte ser utmärglad ut längre, mer frisk om du förstår vad jag menar (dvs man mår inte illa av att titta på mig längre)?

Med andra ord så stämmer det i princip alla vittnar om, det krävs VÄLDIGT mycket mat för att man ska bli tjock eller överviktig. Jag lovar att du kan vara lugn och fortsätta äta både regelbundet, varierat och fika utan att du förvandlas till en ballong.

Kroppen fördelar, fyller på och prioriterar dit det bäst behövs. Den är grymt duktig på sitt jobb och vet exakt vad som behövs, när det behövs och var det behövs! Det finns med andra ord ingen anledning till oro.

Du kan fortsätta tugga på i lugn och ro, vännen!

4 thoughts on “Viktuppgång, är det fett eller muskler?!”

  1. gud vad skönt det var att läsa detta inlägg, du är grym tjejen! fan vilken styrka du har, övermotion är inte lätt att lägga av med alltså.. kramar i massor!

  2. Jag äter normalt och kan äta vad jag är sugen på utan att få ångest. Men det är en sak som jag fortvarande får lite ångest av. T.ex. om jag är sugen på ett äpple som ”fika”, men så finns det inte hemma så om jag vill ha nåt är jag tvungen att ta t.ex. en ljus fralla. Då gör jag det men då känner jag mig ”onödig” eftersom jag faktiskt ville ha äpple egentligen och det är ju nyttigare.

    Hur skulle du ”tänka” för att inte få ångest?

    Kram

  3. Viktigt är också att tänka på när man svält sig och är underviktig och börjar äta igen att det går åt mycket mycket mer än man kan tro bara för kroppens inre reparation. Alla organ har krymt och behöver ”byggmaterial”, varenda liten cell. Vad jag vill säga med detta är att av det vi äter går väldigt mycket åt till det vi inte ser på insidan.

  4. Hej! Just den där frågan har jag också letat efter svar på för jag tvingas öka min vikt nu för annars läggs jag in på sond och jag är jätte rädd för sjukhus och behandlingar efter att jag vart inne förut..så därför är jag motiverad att äta upp vikten själv. men jag undrar hur mycket kan jag äta egetnligen innan kroppen börjar lägga på sig. Jag vill äta en massa goda saker som jag förbjudit i många år istället för äckliga energidrycker från läkaren. Och när jag väl började äta dessa förbjudna grejer som godis, chips, nötter, Pizza, pajer, glass, fika och kött, pannkakor och massa onyttigt så hetsäter jag hur mycket som helst jag kan inte sluta mina föräldrar har nu börjat få slita bort mat och sånt från mig för annars föräter jag mig. När kommer detta förändras och hur lång tid tar det att gå upp i vikt på sådant onyytigt, inte länge va? Tack för att du finns för alla som har det kämpigt! Du är bäst!

Kommentera

