Ätstörningscoach

Café Pâtisserie David

Igår var jag som sagt i Malmö. Passade på att smita in ett stund på Pâtisserie David (kvarteret S: t Gertrud).

Mysig inredning och fin innegård om man hellre vill sitta ute under parasollen.

Helt ok mat men tyvärr blir jag alltid besviken när de flesta caféer endast erbjuder surdegsbaugetter (eller heter det pain riche?).

Jag vill helst ha surdegslimpor (i brödskivor), baugetterna tycker jag är sååå tråkiga. Skärpning Sveriges alla fik, bagerier och caféer!

I vissa fall hävdar man även att man säljer surdegslimpor men när beställningen landar på bordet framför sig ångrar man sig genast, man har gått på deras säljknep och det visar sig att bara en del av brödet är bakat på surdeg. Dvs inte 100% surdeg!

Jag vill ha STORA och SEGA hål i min surdeg, annars får det vara!

Har därför svårt att svara på frågan om var jag hittar gott surdegsbröd:

”Vart hittar du surdegsbröd någonstans?! Jag hittar varken på café eller i mataffärerna, har du något tips på något märke eller så?:) Jag har nämligen såå länge velat testa surdeg, men har väldigt svårt för att baka bröd själv tyvärr, vilket också känns så krångligt .  Hoppas att du får en toppendag i Malmö!”

Om jag ska vara ärlig så har de bästa surdegsbröden inskaffats i Sthlm.

T ex på Fabrique och Gataue (tips deras valnötsbullar är goda till lyxigt mellanmål).

På caféer i Sthlm går jag gärna till Gildas rum

Finns många bra ställen i huvudstaden, synd bara att man verkar behöva måste åka ända dit för att hitta ett riktigt gott bröd!

Halvtrist pain av surdeg, med brie och avokado

Mysig inredning…

Från utsidan


1 thought on “Café Pâtisserie David”

Kommentera

