recept

Recept: Riktig chokladkaka

Det var länge sedan som jag bakade sist. Men nu är jag hemma i mitt eget kök igen och tänkte därför förbereda en äkta chokladkaka till helgen.

Den är helt glutenfri med väldigt mycket choklad.

Det här ska du ha hemma:

150 gram mörk choklad (gärna 70%)

ca 35 gram socker

1 liten nypa salt

3 ägg

0,5-1 dl grovhackade nötter (hasselnötter, valnötter eller pistage)

Gör så här:

Smält chokladen över varmt vattenbad…

Efter några minuter är den helt smält.

Rör ihop socker, vanljsocker, salt och äggen.

Blanda sedan med den smälta chokladen.

När chokladkrämen är helt slät, blanda sist ner de grovhackade nötterna.


Bre ut chokladsmeten i en form med bakplåtspapper (1 liter räcker gott och väl)

Sedan hysst in i ugnen ca 10-15 på 200 grader!

Färdig!

Låt svalna, gärna minst 1 timme i kylen (gärna ett dygn för att den riktigt ska sätta sig)

7 thoughts on “Recept: Riktig chokladkaka”

    1. Första gången jag testar den, köpte en 70% och en med 80% (tror jag det var).

      Fler som är goda från Lidl, vet du det?

      Ja, ”Gröna Anna” är charmig tycker jag. Det är jag och din farfar då 😉

  1. Har suttit och drömt om denna chokladkaka nu i flera veckor och nu tror jag äntligen att det är dags att testa. Jag är bara lite fundersam över att du skrivit ”vaniljsocker” under tredje bilden. Ska man ha i det också? 🙂

    Tack för att du fortsätter skriva och peppa!
    Många kramar!

Kommentera

