Självhjälp

Vem väcker tigern i dig?

Vem väcker, utvecklar och inspirerar dig?

Vem minskar det sjuka och förstärker det friska i dig?

***

Uppdaterad lista över inspirationskällor

Jag brukar prata om hur viktigt det är att aldrig glömma bort vem man är. Vilket är lättare sagt än gjort när ätstörningen milt uttryckt spökar i ens hjärna 80-90% av dygnets vakna timmar.

Min friskprocess har självklart inte grundats enbart på att lyssna och se på följande personer men liksom många andra saker har och är de fortfarande en viktig pusselbit för min utveckling. En snabb titt på den här listan så påminns jag om vilket håll jag ska gå. Vad som är rätt för mig.

Det finns ingen fulländad människa, ingen är perfekt. Därför är det bra att ha många olika inspirationskällor så kan man plocka små bitar som man gillar hos dem.

Det vore konstig om ni höll med mig för vi är många tusen läsare här på bloggen och lika många personligheter finns det (och var och en måste själv identifiera de egenskaper som man vill förstärka i sig själv). Så er egen lista med inspirationskällor skiljer sig säkert från min.

Syftet är att minska det sjuka i sig själv, utveckla det friska och de egenskaper som man var nöjd med innan dess att ätstörningen gjorde entré i sitt liv.

Egenskap som jag påminns om och själv strävar efter att utveckla när personen hörs/syns är:

Alexandra Dahlström (Tuff brud)

Alexandra Pascalidou (Smart och sympatisk)

Andreas Lundstedt (Sprallig, pigg)

Anna Skipper (Business Mindset)

Bea Szenfeld (Sätt-dig-inte-på-mig!)

Bob Hansson (Ödmjuk, varm)

Doreen Månsson (Principfast, konsekvent)

Ebba von Sydow (Skinn på näsan, driven)

Helena Bergström (Förmåga att kunna skifta perspektiv)

Jacob Öqvist (Avspänd, ”livet är till för att levas”-attityd)

Kjerstin Dellert (Stolt)

Laila Bagge (Ambitös men ingen robot/mänsklig)

Lill-Babs (En massa jävlaranamma)

Leila Lindholm (Bestämd, rak)

Morgan Alling (Empati)

Måns Zelmerlöw (Energi, solstråle)

Nanne Grönwall (Omtänksam, generös)

Ola Lindholm (Humor, intelligent)

Petra Mede (Glimten i ögat i men med mycket seriousness)

Robyn (Stencool, upprepar inte historien, skriver den själv)

Marit Bergman (Trygg)

Magnus Uggla (Lättsam och eftertänksam)

Morgan Larsson (Förståelse för andra)

Stina Dabrowski (Skarp, rakryggad)

Tom Sjöstedt (Skojfrisk)

Stina Wollter (Bästa väninna-egenskaper?)



1 thought on “Vem väcker tigern i dig?”

Kommentera

