Mat

Ät mer mat, sov bättre!

God morgon!

Hjälp säger jag. Klockan är halv tolv och jag gick och la mig kl 00.45 i går kväll.

Jag har sedan jag börjat äta kroppsvänligt (alltid ett ordentligt kvällsmål/kvällsfika, regelbundet, varierat, nutningsmellanmål, mer järn, salta på maten, etcetera) börja sova mycket bättre och framförallt längre på morgonen.

Förr HATADE jag att vakna senare än halv nio. Hela dagen var isf förstörd pga:

1. Min ”perfekta” måltidsordning skulle rubbas (kunde jag verkligen hinna med att äta både frukost och lunch? Nej det skulle bli alldeles för tätt inpå varandra, slutsatsen blev att hoppa över lunchen)

2. Jag skulle bli tvungen att stressa genom hela dagen för att hinna med allt. Felet var min höga träningsdos eftersom jag ALDRIG prioriterade bort den. Ändå skulle jag hinna med ett vanligt liv med tvätta, städa, betala räkningar, handla mat, plugga till tentorna, ev. vara lite social med någon kursare, etcetera.

Med andra ord min ätstörda livsstil krävde att jag aldrig kunde ta sovmorgon – på sju år! Samtidigt så ska jag och säga att jag aldrig såg detta som ett problem, jag tyckte alltid jag var pigg nämligen, jag behövde inte sova!

Men det är ju inte så konstigt att jag kände så då eftersom kroppens ”larmsystem” går igång och väcker en tidigt bara för att man ska fylla på reserverna, dvs ÄTA.

Ligger man på ett konstant energiunderskott lämnar kroppen en inte ifred utan pushar för att man ska vakna, gå upp och fylla på med mer energi.

Att jag har återgått till (o)vanan att efter sju år återigen kunna sova så länge jag känner för det vet jag att min kropp tackar mig för idag. Den mår väldigt bra av det.

Samtidigt tycker mina föräldrar att det är skönt att se jag kan ta det lugnt, slappna av och varva ner. Känns ibland som jag var 15 år igen och varit ute för länge dagen innan med den skillnaden att jag inte behöver festa eller ens göra något ansträngande för att kroppen ska vilja vila & sova. Men det är ok, det måste få vara så. Att lyssna på kroppens signaler är jätteviktigt!

Förr när jag tränade som en galning kan man ju tycka att kroppen borde varit konstant trött och därför sett till att jag kunde sova länge men så det kände jag aldrig av. Lustigt eller hur?

Nu när jag knappt lyfter ett finger längre är den så trött, så trött och så trött… Fast i och för sig sen är jag pigg hela dagen och det var jag inte när jag mådde som sämst, kände mig mest seg hela dagarna – som att jag gick på ”tomgång”…

Kroppsvänligt ätande löser bekymmer som ni kanske ens själva är riktigt medvetna om att ni har idag…

Ät ordentligt och testa själva!

2 thoughts on “Ät mer mat, sov bättre!”

  1. Kan hålla med dig, jag sover rätt så mycket själv. Kan knyta det till att jag äter dåligt och tränar lite för mycket, kroppen blir riktigt sliten av det. Känns ofta seg i kroppen. Kämpar med att äta bättre och träna mindre gör jag redan. Kan känna en skillnad under ”bra veckor”

    1. Ja, sedan kan det bli väldigt lätt att man lurar sig själv, man tycker det är en fördel att vakna tidigt.

      ”Duktiga” människor ska ju inte ligga o sova utan helst ska man vara ju pigg och alert så fort som solen gryr.

      Återigen farligt när ÄS får ta över för länge, man hör inte längre sin egen kropp som ropar på en utan det är bara Ana, Ana och Ana.

      Fy, jag fattar verkligen inte hur jag orkade leva med tankarna så länge. Känns som jag är på semester jämnt nu för tiden och det är en fantastiskt känsl att veta att det är ”okej” att känna så, man måste inte pinas först för att få må bra.

Kommentera

